Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2008-08-23, 14:16
  #37
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
Killen körde thai med mig ett tag och senare när jag blev sjuk så körde han vale tudo, där på den träningen så fick han lära sig en spark som man sätter längre ned på foten, ungefär vid ankeln.
Thaiboxare sparkar med smalbenet.

Så lite skillnad var det allt, dock om detta är endast klubbens/tränarens egna grejer är jag ej insatt i.


Skulle faan inte vilja sparka med ankeln, det verkar ju inge lämpligt, det är ffs leden/mjukdelar och en massa ömtåliga saker där, det är ju som att be om skador.
Citera
2008-08-23, 15:04
  #38
Medlem
mushys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWISTR
Skulle faan inte vilja sparka med ankeln, det verkar ju inge lämpligt, det är ffs leden/mjukdelar och en massa ömtåliga saker där, det är ju som att be om skador.

Om inte jag minns fel så kör crocop sina headkicks med ankeln, ska se om jag hittar något klipp.

http://www.youtube.com/watch?v=sG06mVFd0ns , nu så har jag inte något expert öga men ser ut som han kör foten/ankeln och inte smalbenet.

edit : Men det kanske iof är på grund av att det är svårt att träffa huvudet med smalbenet? i vilket fall som hällst så att sparka med ankeln borde ge lite mer kraft i träffen? så man får väll prioritera skaderisk vs effektivitet och kanske anpassa det till vart på kroppen man ska sparka eller är jag helt ute och cyklar nu?

t.ex i revbenen kanske det är lönt att sparka med ankeln men på låren så är det mer effektivt med smalbens sparkar?
__________________
Senast redigerad av mushy 2008-08-23 kl. 15:10.
Citera
2008-08-23, 19:24
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushy
Om inte jag minns fel så kör crocop sina headkicks med ankeln, ska se om jag hittar något klipp.

http://www.youtube.com/watch?v=sG06mVFd0ns , nu så har jag inte något expert öga men ser ut som han kör foten/ankeln och inte smalbenet.

edit : Men det kanske iof är på grund av att det är svårt att träffa huvudet med smalbenet? i vilket fall som hällst så att sparka med ankeln borde ge lite mer kraft i träffen? så man får väll prioritera skaderisk vs effektivitet och kanske anpassa det till vart på kroppen man ska sparka eller är jag helt ute och cyklar nu?

t.ex i revbenen kanske det är lönt att sparka med ankeln men på låren så är det mer effektivt med smalbens sparkar?


Aldrigt tänkt på att det inprincip är omöjligt att sparka någon med skenbenet i huvudet då skenbenen inte når så långt om du inte är mycket längre än motståndaren eller är oerhört vig.
På kroppsparkar och bensparkar ska du alltid träffa med skenbenet för att göra maximal skada.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback