2008-08-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Debukri
Hur kommer det sig att du ställer den frågan? Vad i debattörens inlägg får dig att tro det?
Nja, det var kanske lite orättvist att rikta frågan till just den killen. Men jag har märkt tydliga tendenser här på FB att SD:are vill stämpla alla som inte tycker som dom som antidemokrater.
Typ "Vadå? Varför gillar du inte Jimmie? Antidemokrat!", eller "buuuhuuu, Ung vänster delar ut ett flygblad där det står att vi är rasister... JÄVLA ANTIDEMOKRATER!".
Citera
2008-08-06, 12:51
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Vafan är det där för undanflykt? Detsamma kan sägas om Hitlers tal på 30-talet. Folk ska inte tvingas "vara lugna" av polisen, det är ett allvarligt brott mot allt vad demokrati och yttrandefrihet heter.

Möt mitt argument istället.

Du tycker att det är demokratiskt att sätta ut poliser kring SDs torgmöten för att hålla folk tysta och lugna?...

Jo visst, det kanske kan tyckas lite märkligt att polisen var närvarande i Skellefteå senare, där aktivisterna trevligt nog inte sågs till.

Men som du säkert förstår så är polisens uppgift att se till att inga lagbrott begås, exempelvis...;

BrB 16 kap:
"4 § Om någon genom våldshandling eller oljud eller på annat dylikt sätt stör eller söker hindra allmän gudstjänst, annan allmän andaktsövning, vigsel eller begravning eller dylik akt, domstolsförhandling eller annan statlig eller kommunal förrättning eller ock allmän sammankomst för överläggning, undervisning eller åhörande av föredrag, dömes för störande av förrättning eller av allmän sammankomst till böter eller fängelse i högst sex månader."

När SD talar (vilket de har samma rättighet till som övriga partier) så finns det bevisligen folk som inte kan följa dessa lagar, jag antar att det är därför SD föredrar att ha ordningsmakten närvarande vid sina möten.

SD visar respekt mot andra åsikter och bemöter dem, när SD har torgmöten så tillåts alla att yttra sina åsikter och synpunkter, så har jag uppfattat det.

Till exempel när SDU och GU debatterade i Vellinge:

Jimmie Åkessons tal (där polisen fördrev maskerade vänsteraktivister):
http://www.youtube.com/watch?v=HW_fOx0ppUU
http://www.youtube.com/watch?v=vBs6Z0uWc84&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=EpNENbWvCMQ&feature=related

Om du påstår att SD är fascister som "anlitar" ordningsmakten för att fösa bort "de enda meningsmotståndarna"/AFA, så överbevisas ju det påståendet i nästkommande klipp:

Erik Almqvist (sd) mot Maria Ferm (mp):
http://www.youtube.com/watch?v=fKemgNe_UuI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=JrXCcFzlQO8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=FQHfycMgzew&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=1BxQI8jQ23A&feature=related

Här kan du se hur ett lyckat torgmöte går till. SD anordnar ett torgmöte för att föra fram sina åsikter (vilket de, precis som alla andra partier har rätt till), en debatt följer mellan meningsmotståndare och i slutändan får åhörare ställa frågor.
Jag lovar dig (trots att jag är sååååå inskränkt), jag lovar att jag känner respekt för Maria Ferm samt de cons-SD åhörare i slutet och deras åsikter, på grund av deras förhållningsätt.
De enda patetiska är AFA:iterna under Åkessons tal.

Citat:
...Skitsnack, du är en hycklare och har bristande empati såvida du inte tar avstånd från klagomålen på muslimers rasismanklageler i vilket fall mitt resonemang kring detta är irrelevant i detta sammanhang...

Nej, du har rätt, det har inte med ämnet att göra.

Mvh
Senast redigerad av Lantbruk 2008-08-06 kl. 12:55.
Citera
2008-08-06, 12:53
Medlem
1:aHjälpens avatar
dessutom roligt att 1987 med flit misstolkar KS men det går inte för sig att bananajack spinner vidare på samma sätt. Som han bäddar vill inte en sverige"demokrat" ligga. ^^
Citera
2008-08-06, 12:58
Medlem
Debukris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaJack
Nja, det var kanske lite orättvist att rikta frågan till just den killen. Men jag har märkt tydliga tendenser här på FB att SD:are vill stämpla alla som inte tycker som dom som antidemokrater.
Typ "Vadå? Varför gillar du inte Jimmie? Antidemokrat!", eller "buuuhuuu, Ung vänster delar ut ett flygblad där det står att vi är rasister... JÄVLA ANTIDEMOKRATER!".

Sanning.
Citera
2008-08-06, 13:04
Medlem
Lantbruks avatar
Aktivisterna i Umeå är mer fascistiska än de förstår, vill förstå eller är tillräckligt mogna för att förstå.

Användaren % skrev i denna tråd i PI ett rätt talande inlägg (#24):

SD Torgmöte Umeå:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=720171

"Åk hem till Skåne" - rätt fascistoidiskt förhållningsätt att mena att visa typer av åsikter inte får finnas kvar.

Dessutom, som % skrev, byt ut skåne mot valfritt u-land, då hade det farit hus i helvete.

Mvh
Citera
2008-08-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Testa en sverige"demokrat" när han är nykter, och kom igen när han är full. Han kommer ge dig två olika historier.
Liknande argument kan användas mot Vänsterpartiet och deras gamla Sovjet- och Kubakramare. Det kan dock vara svårt att hitta någon av dem nykter.

Betyder detta att det är okej att störa även vänsterns möten och försöka hindra dem från att föra fram sina åsikter?

Citat:
flarn:

ditt namn säger allt om dig
Tungt argument.
Citera
2008-08-06, 13:08
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Jo visst, det kanske kan tyckas lite märkligt att polisen var närvarande i Skellefteå senare, där aktivisterna trevligt nog inte sågs till.

Men som du säkert förstår så är polisens uppgift att se till att inga lagbrott begås, exempelvis...;

BrB 16 kap:
"4 § Om någon genom våldshandling eller oljud eller på annat dylikt sätt stör eller söker hindra allmän gudstjänst, annan allmän andaktsövning, vigsel eller begravning eller dylik akt, domstolsförhandling eller annan statlig eller kommunal förrättning eller ock allmän sammankomst för överläggning, undervisning eller åhörande av föredrag, dömes för störande av förrättning eller av allmän sammankomst till böter eller fängelse i högst sex månader."

Bara för att det finns en lag om något behöver inte det innebära att det rätt. Men visst håller jag med om att man ska få göra sig hörd. Varför AFA bör få skrika hur mycket det vill. Det är en avvägning mellan två förtryck, och jag anser att det är värre för en demokratisk stat att förtrycka demonstranter än att låta dem skrika. Hursomhelst innebär skrikandet att folk i allmänhet tycker sämre om AFA och bättre om SD, varför metoderna har en självsanerande effekt.

Citat:
När SD talar (vilket de har samma rättighet till som övriga partier) så finns det bevisligen folk som inte kan följa dessa lagar, jag antar att det är därför SD föredrar att ha ordningsmakten närvarande vid sina möten.

Jag tycker att det är ologiskt att något politiskt parti ska få använda polisen till att inskränka åskådare av ett politiskt mötes yttrandefrihet, oavsett vad lagen säger. Dra gärna paralleller till nazityskland.

Citat:
SD visar respekt mot andra åsikter och bemöter dem, när SD har torgmöten så tillåts alla att yttra sina åsikter och synpunkter, så har jag uppfattat det.

Tja, uppenbarligen vill ju inte du att de ska få yttra sina åsikter hursomhelst i alla fall.

Citat:
Om du påstår att SD är fascister som "anlitar" ordningsmakten för att fösa bort "de enda meningsmotståndarna"/AFA, så överbevisas ju det påståendet i nästkommande klipp:

Det har jag inte påstått. Dina exempel är alla relativt meningslösa eftersom jag erkänner problemets existens.

Citat:
Här kan du se hur ett lyckat torgmöte går till. SD anordnar ett torgmöte för att föra fram sina åsikter (vilket de, precis som alla andra partier har rätt till), en debatt följer mellan meningsmotståndare och i slutändan får åhörare ställa frågor.

Jag lovar dig (trots att jag är sååååå inskränkt), jag lovar att jag känner respekt för Maria Ferm samt de cons-SD åhörare i slutet och deras åsikter, på grund av deras förhållningsätt.
De enda patetiska är AFA:iterna under Åkessons tal.

Vilket är en poäng jag redan gjort.

Citat:
Nej, du har rätt, det har inte med ämnet att göra.

Mvh

Okej, då behöver jag inte se dig klagandes i nån tråd på muslimers rasistanklagelser, skönt.
Citera
2008-08-06, 13:09
Medlem
Citat:
Aktivisterna i Umeå är mer fascistiska än de förstår, vill förstå eller är tillräckligt mogna för att förstå.

Användaren % skrev i denna tråd i PI ett rätt talande inlägg (#24):

SD Torgmöte Umeå:
http://www.youtube.com/watch?v=1BxQI8jQ23A&feature=related

"Åk hem till Skåne" - rätt fascistoidiskt förhållningsätt att mena att visa typer av åsikter inte får finnas kvar.

Dessutom, som % skrev, byt ut skåne mot valfrit u-land, då hade det farit hus i helvete.

Mvh

pinsamt. byt ut skåne mot ett i-land så hade det inte tagit hus i helvete, eftersom det inte finns en hotbild mot människor från de här delarna, men visst om det urartar till att skåningar käppjagas för att de är skåningar (som blekingenazisterna blev jagade av göteborgsnazisterna när bn var på besök i gbg ), så kan det ligga något i det du säger.
Citera
2008-08-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Liknande argument kan användas mot Vänsterpartiet och deras gamla Sovjet- och Kubakramare. Det kan dock vara svårt att hitta någon av dem nykter.

Tungt argument

Citat:
Betyder detta att det är okej att störa även vänsterns möten och försöka hindra dem från att föra fram sina åsikter?

Nej eftersom vänstern vill att pengar ska tas från de rika och ges till de fattiga. Det är en godkänd demokratisk åsikt. Däremot är inte etnisk rensning bra eller demokratiskt.

Citat:
Tungt argument.

Ja
Citera
2008-08-06, 13:32
Medlem
Citat:
Nej eftersom vänstern vill att pengar ska tas från de rika och ges till de fattiga. Det är en godkänd demokratisk åsikt. Däremot är inte etnisk rensning bra eller demokratiskt.
Nu förespråkar inte SD etnisk rensning, så det är inget argument alls. Däremot finns det säkert SD-väljare som vill ha etnisk rensning, precis som det finns V-väljare som vill beslagta alla privatägda företag. Så varför är det då okej att störa SD:s möten, men inte V:s? Jo, helt enkelt för att du inte gillar SD. Och det är ju enklare att störa och förstöra än att faktiskt debattera och låta människor få välja själva.
Citera
2008-08-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Nu förespråkar inte SD etnisk rensning, så det är inget argument alls. Däremot finns det säkert SD-väljare som vill ha etnisk rensning, precis som det finns V-väljare som vill beslagta alla privatägda företag. Så varför är det då okej att störa SD:s möten, men inte V:s? Jo, helt enkelt för att du inte gillar SD. Och det är ju enklare att störa och förstöra än att faktiskt debattera och låta människor få välja själva.

SD förespråkar visst etnisk rensning, men de säger det inte eftersom de har en dold agenda. Märk väl att jimmie gick in i partiet när det fortfarande var fullt med nazister där och BSS och lasermannenkramare du vet. Demokrat? Putsningen är bara en yta.
Citera
2008-08-06, 13:45
Medlem
%s avatar
Citat:
pinsamt. byt ut skåne mot ett i-land så hade det inte tagit hus i helvete, eftersom det inte finns en hotbild mot människor från de här delarna, men visst om det urartar till att skåningar käppjagas för att de är skåningar (som blekingenazisterna blev jagade av göteborgsnazisterna när bn var på besök i gbg ), så kan det ligga något i det du säger.

Det finns ju tydligen en hotbild mot skåningar i Umeå när en pöbel är aggresiva och försöker fördriva dom för att dom har en åsikt dom inte gillar. (Jämför med valfri diktatur). Sen är det skit snack att alla invandrare är förföjda i sina hemländer. Dom flesta är ekonomiska flyktingar. Inte sällan från kommunist diktaturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in