Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Jag har inte glömt men du vill så gärna så gärna "sätta dit" mig eftersom du inte har något bättre att komma med. Vi kan säga att jag tycker att nazismen är genomond på ett annat sätt än stalinism, men jag tror båda resulterar i mänskligt förtryck, död och lidande, och jag säger inte nödvändigtvis att stalinismen skulle innebära färre döda eller mindre förtryck eller mindre lidande. Alltså vill jag inte säga att den ena ideologin är bättre eller sämre.
Jag försöker inte sätta dit dig, men däremot efterlyser jag konsekvens och ärlighet i argumentationen. När du jämförde nazism och stalinism i inlägg #87 så gjorde du uppenbart en värdering. Det var ju hela poängen med din jämförelse där. Men när du nu tänkt till och ändrat dig så accepterar jag givetvis det och ska inte tjata mer.
Citat:
Nej det gör jag inte. Det finns många indicier som pekar åt det hållet.
Indicier på att Sverigedemokraterna vill utföra etnisk rensning och låta nazistgäng stå för smutsjobbet? Jag är idel öra.
Citat:
Nej det är du som inte läser alternativt förstår ordentligt. Om man kallar en stat demokratisk är den givetvis demokratisk även om en annan stat kan vara mer eller mindre demokratisk. Det finns givetvis en punkt där det går att säga "det här är inte demokrati." även om den punkten kan vara svår för att inte säga omöjlig att fastställa exakt. Du säger "hitta ett ställe där en sverigedemokrat har sagt så och så" och det går ju naturligtvis inte eftersom den personen antingen inte är med i partiet längre eller sagt att det var en tabbe eller whatever, eftersom partiet inte säger så som parti, officiellt.
Nä, en stat är inte "givetvis demokratisk" bara för att man kallar den det. Vi har åtskilliga gamla kommuniststater som exempel på det. Och nä, jag har aldrig bett dig "hitta ett ställe där en sverigedemokrat har sagt så och så". Du har blandat ihop mig med nån annan debattör.
Citat:
Jag menade givetvis att det inte var deras hårdare invandringskvoter i sig som var odemokratiska, men jag ställer mig faktiskt lite tveksam till det påståendet av mig efter lite betänketid, eftersom jag är tämligen säker på att de mänskliga rättigheterna åsidosätts ganska grovt av deras invandringspolitik. Deras vilja att plocka bort 500.000 (eller något liknande) utomeuropeiska invandrare eller släktingar till dessa är givetvis odemokratisk.
"Plocka bort 500.000"? Återigen, såhär ser den aktuella passagen i deras program ut:
"Höja återvandringsbidraget och stimulera utlänningar utan skyddsbehov och möjlighet till egen försörjning att återvända till sina hemländer."
Är ett höjt återvandringsbidrag odemokratiskt? Anser du att vi har 500.000 utländska medborgare "utan skyddsbehov och möjlighet till egen försörjning" i Sverige?
Det är fullkomligt meningslöst att diskutera med dig när du hela tiden refererar till dina egna fantasier. Vad sägs om att vi istället diskuterar Ohlys plan att fängsla Ingvar Kamprad och kasta bort nyckeln? Det är visserligen bara något jag har hittat på, men visst är det synnerligen odemokratiskt av honom, tycker du inte det?