2008-08-06, 16:33
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Okej, vi får helt enkelt se

Deal.
Citera
2008-08-06, 16:43
Medlem
1:aHjälpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Precis. Du gör alltså en värdering.

Om jag säger att liberalismen är naiv och konservatism är störd så kan ändå liberalismen under vissa historiska sammanhang leda till fler lik så att säga.

Citat:
Jag tror knappast att folket i fd Jugoslavien håller med dig om det. Begreppet "etnisk rensning" har en synnerligen blodig historia. Att slänga det uttrycket omkring sig i såna här sammanhang är enbart en skymf mot alla som mördats för sin etniska tillhörighets skull.

Ja Sverigedemokraterna kommer naturligtvis inte vara de som står där med yxan, i alla fall inte utåt sett, men de är positiva till nazistgäng.
Citat:
"Etnisk rensning som begrepp befinner sig epistemologiskt mellan deportering och folkmord."
Så visst det är kanske väl grovt, men de är fortfarande där och sniffar.

Citat:
Nu gör du samma sak igen: säger olika saker i början och i slutet av inlägget. Du säger att du inte behöver döma, och sen gör du det. Precis som du tidigare sa dig vilja undvika att värdera samtidigt som du värderade.

Det är du som inte förstår. Demokratiska stater är givetvis demokratiska, något annat vore ju konstigt eller hur? Finns det något land där ett parti likt sverigedemokraterna kommit i egen majoritet? Att sverigedemokraternas politik inte är demokratisk grundar sig i den uppfattningen att det inte är demokrati (skiftande skala av makt åt folket med bland annat vissa grundläggande rättigheter för individen) att vilja deportera åtminstone 500,000 människor (hur många "utomvästliga" invandrare bor det i sverige?).

Citat:
Eftersom du använder det härliga ordet "främlingsfientlig" så måste jag fråga: Finns det något sätt att kritisera eller aktivt strama åt ett lands invandringspolitik utan att vara främlingsfientlig (och därmed, enligt dig, mindre demokratisk)? Och är ett land som exempelvis Japan, med dess extremt stränga invandringsregler, mindre demokratiskt på grund av detta?
Nu är inte invandringen det i sig som är odemokratiskt. Däremot är sverigedemokraternas invandringspolitik hård och brutal.
Citera
2008-08-06, 17:42
Medlem
FrasseFloyds avatar
Visst är detta demokrati, höjden av demokrati till och med. Självklart har SD all rätt att hålla torgmöte men deras motståndare har samma rätt att ställa sig och vråla (även om det inte är särskilt snyggt eller civiliserat). Yttrandefriheten måste gälla alla, alltid.
Citera
2008-08-06, 17:46
Medlem
Citat:
Om jag säger att liberalismen är naiv och konservatism är störd så kan ändå liberalismen under vissa historiska sammanhang leda till fler lik så att säga.
Vilket inte förändrar det faktum att du lagt fram dina värderingar i frågan om stalinism vs nazism. Gå gärna tillbaka och läs ditt eget inlägg #87 om du redan har glömt det.

Citat:
Ja Sverigedemokraterna kommer naturligtvis inte vara de som står där med yxan, i alla fall inte utåt sett, men de är positiva till nazistgäng. Så visst det är kanske väl grovt, men de är fortfarande där och sniffar.
Nu debatterar du mot dina egna fördomar och fantasier igen. Säg till när du är klar så att vi kan diskutera på riktigt.

Citat:
Det är du som inte förstår. Demokratiska stater är givetvis demokratiska, något annat vore ju konstigt eller hur? Finns det något land där ett parti likt sverigedemokraterna kommit i egen majoritet? Att sverigedemokraternas politik inte är demokratisk grundar sig i den uppfattningen att det inte är demokrati (skiftande skala av makt åt folket med bland annat vissa grundläggande rättigheter för individen) att vilja deportera åtminstone 500,000 människor (hur många "utomvästliga" invandrare bor det i sverige?).
Har du redan glömt att "demokrati inte är något statiskt"? Du säger emot dig själv gång på gång. Sen följer fler fantasier och påhitt om SD:s "dolda agenda". Varför har du så svårt att hålla dig till vad partiet faktiskt säger? Jag kan som sagt hitta på mängder av konspirationsteorier om alla möjliga partier, men det är inte särskilt givande för diskussionen.

Citat:
Nu är inte invandringen det i sig som är odemokratiskt. Däremot är sverigedemokraternas invandringspolitik hård och brutal.
Invandringen inte odemokratisk? Vad snackar du om? Eller menar du invandringspolitiken? Men du har ju precis sagt att den ÄR odemokratisk och att det är därför det är rätt att störa SD:s möten. Har du ändrat dig nu?

Det var inte något svar på mina frågor heller, men det hade jag iofs inte väntat mig.
Citera
2008-08-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Vilket inte förändrar det faktum att du lagt fram dina värderingar i frågan om stalinism vs nazism. Gå gärna tillbaka och läs ditt eget inlägg #87 om du redan har glömt det.

Jag har inte glömt men du vill så gärna så gärna "sätta dit" mig eftersom du inte har något bättre att komma med. Vi kan säga att jag tycker att nazismen är genomond på ett annat sätt än stalinism, men jag tror båda resulterar i mänskligt förtryck, död och lidande, och jag säger inte nödvändigtvis att stalinismen skulle innebära färre döda eller mindre förtryck eller mindre lidande. Alltså vill jag inte säga att den ena ideologin är bättre eller sämre.

Citat:
Nu debatterar du mot dina egna fördomar och fantasier igen. Säg till när du är klar så att vi kan diskutera på riktigt.

Nej det gör jag inte. Det finns många indicier som pekar åt det hållet.

Citat:
Har du redan glömt att "demokrati inte är något statiskt"? Du säger emot dig själv gång på gång. Sen följer fler fantasier och påhitt om SD:s "dolda agenda". Varför har du så svårt att hålla dig till vad partiet faktiskt säger? Jag kan som sagt hitta på mängder av konspirationsteorier om alla möjliga partier, men det är inte särskilt givande för diskussionen.

Nej det är du som inte läser alternativt förstår ordentligt. Om man kallar en stat demokratisk är den givetvis demokratisk även om en annan stat kan vara mer eller mindre demokratisk. Det finns givetvis en punkt där det går att säga "det här är inte demokrati." även om den punkten kan vara svår för att inte säga omöjlig att fastställa exakt. Du säger "hitta ett ställe där en sverigedemokrat har sagt så och så" och det går ju naturligtvis inte eftersom den personen antingen inte är med i partiet längre eller sagt att det var en tabbe eller whatever, eftersom partiet inte säger så som parti, officiellt.

Citat:
Invandringen inte odemokratisk? Vad snackar du om? Eller menar du invandringspolitiken? Men du har ju precis sagt att den ÄR odemokratisk och att det är därför det är rätt att störa SD:s möten. Har du ändrat dig nu?

Det var inte något svar på mina frågor heller, men det hade jag iofs inte väntat mig.
Jag menade givetvis att det inte var deras hårdare invandringskvoter i sig som var odemokratiska, men jag ställer mig faktiskt lite tveksam till det påståendet av mig efter lite betänketid, eftersom jag är tämligen säker på att de mänskliga rättigheterna åsidosätts ganska grovt av deras invandringspolitik. Deras vilja att plocka bort 500.000 (eller något liknande) utomeuropeiska invandrare eller släktingar till dessa är givetvis odemokratisk.
Citera
2008-08-06, 18:40
Medlem
LillGrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boy
Nej, du är inte ens rolig.

Att motverka demokratin genom at bryta mot lagen måste du ju fatta är emot demokratin?

Menar du att alla lagbrott är brott mot demokratin?
Citera
2008-08-06, 18:44
Medlem
byt ut "demokratin" mot "sverigedemokraterna" så förstår ni bättre vad boy menar!
Citera
2008-08-06, 18:55
Medlem
Citat:
Jag har inte glömt men du vill så gärna så gärna "sätta dit" mig eftersom du inte har något bättre att komma med. Vi kan säga att jag tycker att nazismen är genomond på ett annat sätt än stalinism, men jag tror båda resulterar i mänskligt förtryck, död och lidande, och jag säger inte nödvändigtvis att stalinismen skulle innebära färre döda eller mindre förtryck eller mindre lidande. Alltså vill jag inte säga att den ena ideologin är bättre eller sämre.
Jag försöker inte sätta dit dig, men däremot efterlyser jag konsekvens och ärlighet i argumentationen. När du jämförde nazism och stalinism i inlägg #87 så gjorde du uppenbart en värdering. Det var ju hela poängen med din jämförelse där. Men när du nu tänkt till och ändrat dig så accepterar jag givetvis det och ska inte tjata mer.

Citat:
Nej det gör jag inte. Det finns många indicier som pekar åt det hållet.
Indicier på att Sverigedemokraterna vill utföra etnisk rensning och låta nazistgäng stå för smutsjobbet? Jag är idel öra.

Citat:
Nej det är du som inte läser alternativt förstår ordentligt. Om man kallar en stat demokratisk är den givetvis demokratisk även om en annan stat kan vara mer eller mindre demokratisk. Det finns givetvis en punkt där det går att säga "det här är inte demokrati." även om den punkten kan vara svår för att inte säga omöjlig att fastställa exakt. Du säger "hitta ett ställe där en sverigedemokrat har sagt så och så" och det går ju naturligtvis inte eftersom den personen antingen inte är med i partiet längre eller sagt att det var en tabbe eller whatever, eftersom partiet inte säger så som parti, officiellt.
Nä, en stat är inte "givetvis demokratisk" bara för att man kallar den det. Vi har åtskilliga gamla kommuniststater som exempel på det. Och nä, jag har aldrig bett dig "hitta ett ställe där en sverigedemokrat har sagt så och så". Du har blandat ihop mig med nån annan debattör.

Citat:
Jag menade givetvis att det inte var deras hårdare invandringskvoter i sig som var odemokratiska, men jag ställer mig faktiskt lite tveksam till det påståendet av mig efter lite betänketid, eftersom jag är tämligen säker på att de mänskliga rättigheterna åsidosätts ganska grovt av deras invandringspolitik. Deras vilja att plocka bort 500.000 (eller något liknande) utomeuropeiska invandrare eller släktingar till dessa är givetvis odemokratisk.
"Plocka bort 500.000"? Återigen, såhär ser den aktuella passagen i deras program ut:

"Höja återvandringsbidraget och stimulera utlänningar utan skyddsbehov och möjlighet till egen försörjning att återvända till sina hemländer."

Är ett höjt återvandringsbidrag odemokratiskt? Anser du att vi har 500.000 utländska medborgare "utan skyddsbehov och möjlighet till egen försörjning" i Sverige?

Det är fullkomligt meningslöst att diskutera med dig när du hela tiden refererar till dina egna fantasier. Vad sägs om att vi istället diskuterar Ohlys plan att fängsla Ingvar Kamprad och kasta bort nyckeln? Det är visserligen bara något jag har hittat på, men visst är det synnerligen odemokratiskt av honom, tycker du inte det?
Citera
2008-08-06, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boy
Om du läser SD.s första program så ser du att det inte skiljer sig mycket mot dagens SD-program.

Va? Vill de fortfarande sterilisera adoptivbarn?
Citera
2008-08-06, 21:11
Medlem
d00rkeys avatar
Varför tänker jag alltid Sicherheitsdienst när jag hör talas eller läser om Sverigedemokraterna??
Citera
2008-08-06, 21:17
Bannlyst
Dessa kommunister är ju hela sjuka i huvudet. Jävla kommunistinavel där uppe. Störande av allmän sammankost heter det och är ett grundlagsbrott. I ett demokratiskt land hade alla dessa våldsfascister fängslats och dömts till åtminstone ett års fängelse. Fy fan för hyckleriet!
Citera
2008-08-06, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Varför tänker jag alltid Sicherheitsdienst när jag hör talas eller läser om Sverigedemokraterna??

Jag tänker alltid på Nykterhetsrörelsens scoutförbund(eller vad fan de heter) när jag ser förkortningen NSF, jag har svårt att tro att det är en slump att de valt den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in