Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast fem år är väl rätt lång tid, sen tar man väl hänsyn till vilket brott som har begåtts och på vilket sätt.
Är skjutvapen inblandade i brottet så lär det nog ta avsevärt längre tid.
Jo det stämmer det du säger, men läser man i FAP:en står det är fem år som är normalfallet vid allvarligare brottslighet som tex rån och misshandel. Brott som tex grovt rån bör diskvalificera fem år efter begånget brott. Ännu grövre brott bör rendera längre tid.
Rättsamhället har som gräns i många saker att allt ska vara glömt och "förlåtet" efter 10 år efter avtjänat straff om man inte dömts för något mer efter det begågna brottet.
Således drar jag slutsatsen att den maximala tiden RPS förordar är tio år eftersom de exemplifierat grovt rån med längre än fem år. De skriver "efter begånget brott" vilket jag tolkar som att den som begått tex grovt rån och suttit av tex sex år i finkan kan komma ut och omedelbart söka licens.
Mitt resonemang kan tyckas fånigt men det är exakt så det står. Straffskalan för grovt rån har upp till 10 år som maxstraff. På det sitter den dömde 6 år och 8 månader. Säg att den dömde sedan muckar och söker vapenlicens 7 år efter brottet begåtts. Detta faller väl in i ramen om RPS FAPs rekommendation att tidens ska räknas från brottet begåtts - och därmed bör personen beviljas licens då 7 år med god marginal överstiger måttstocken på fem år.