2008-08-06, 07:39
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Tack för för svaren! Utlåtande från alkoholläkare har han, det var tvunget för att han skulle få ta om körkortet utan att vänta i några år eller vad det nu var... han kan säkert vänta några år till och skjuta får han ju göra med mig även om jag inte äger nån 22:a.
Citera
2008-08-06, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egalmannen
Det här med 5 år av ostraffat leverne för att få licens. Betyder det att om man tex då som i detta fallet kör grovt rattfull en gång efter att man fått licensen så tar de vapnet för en?
Eller för den delen alla andra möjliga brott som resulterar i fängelse för vapenägaren, till ex. skattebrott om man fått skaka galler för det?

Det är inte omöjligt att du blir av med licensen för grov rattfylla. Däremot så ger minsta lilla olaga hot eller något med våld inblandat så kan du säga adjöss till vapnen i flera år.

Blir du anmäld för misshandel eller olaga hot så hämtar dom in vapnen på stört och behåller dom tills utredningen är klar. Det behövs alltså ingen dom för att bli av med vapnen. Blir du sedan fälld behåller dom vapnen och blir du friad så får du tillbaka dom.
Citera
2008-08-06, 11:16
Medlem
Egalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det är inte omöjligt att du blir av med licensen för grov rattfylla. Däremot så ger minsta lilla olaga hot eller något med våld inblandat så kan du säga adjöss till vapnen i flera år.

Blir du anmäld för misshandel eller olaga hot så hämtar dom in vapnen på stört och behåller dom tills utredningen är klar. Det behövs alltså ingen dom för att bli av med vapnen. Blir du sedan fälld behåller dom vapnen och blir du friad så får du tillbaka dom.

ajdå, inte ens en dom alltså så har man poliser instövlandes hos sig.
Gäller det där med nolltolerans för våldsbrott jaktvapen också?
De finns det väl en hel del fler av så isåfall måste det beslagtas en jäkla massa vapen varje år. Men de är ju ofta ganska skrymmande så risken med att låta dom behållas bedöms kanske inte samma.
Citera
2008-08-06, 13:04
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast du är väl villkorligt frigiven då?..eller? och du kan väl fortfarande få sitta åtminstone en del av återstoden av straffet om du begår ett nytt brott inom två år från frigivningen?....jag kommer fan inte ihåg hur man räkna ihop det..

Jo det stämmer att villkorlig frigivning tillämpas men det har inget med diskussionen att göra. Den som är frigiven är frigiven punkt. Enda sättet för denne att åka in igen är att begå brott som ger fängelse - och det är inte ens säkert att personen åker in igen.

Offtopic: Inte riktat till dig, men man förvånas ofta över hur folk på flashback poch andra forum tror att den som är villkorligt frigiven ungefär riskerar att åka in när som helst. Frigiven är frigiven, det är så enkelt. Däremot om personen begår grövre brott och döms för detta så kan han/hon få extra på straffen (alltså en del av delen), ytterst sällan som hela delen kommer ifråga eftersom det är massa rekvisit som måste uppfyllas - tex kort efter frigivning (mindre än ett år), samma typ av brott som han/hon åkte in för osv osv. Prövotider sätts ofta till ett eller två år.
Citera
2008-08-06, 18:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Jo det stämmer att villkorlig frigivning tillämpas men det har inget med diskussionen att göra. Den som är frigiven är frigiven punkt. Enda sättet för denne att åka in igen är att begå brott som ger fängelse - och det är inte ens säkert att personen åker in igen.

Offtopic: Inte riktat till dig, men man förvånas ofta över hur folk på flashback poch andra forum tror att den som är villkorligt frigiven ungefär riskerar att åka in när som helst. Frigiven är frigiven, det är så enkelt. Däremot om personen begår grövre brott och döms för detta så kan han/hon få extra på straffen (alltså en del av delen), ytterst sällan som hela delen kommer ifråga eftersom det är massa rekvisit som måste uppfyllas - tex kort efter frigivning (mindre än ett år), samma typ av brott som han/hon åkte in för osv osv. Prövotider sätts ofta till ett eller två år.

Ingen fara..var längesen jag läste straffrätt och hade ett vagt minne av att det var en del krav som ställdes för att lägga på den villkorliga frigivningen på det nya straffet.
Rätt sjukt egentligen att vi ens har automatisk villkorlig frigivning, men men är väl ett resultat av 60-70 talets flummande.
Torde väl vara som du säger i det fallet, dvs anses det gått tillräckligt lång tid och att man i övrigt inte anses utgöra en risk p.g.a. psykisk sjukdom, missbruk och har legitimt behov av vapnet så kan man bevlijas vapenlicens.
Tror iofs inte att Flinken kommer att gå med i / få gå med i ett jaktlag i första taget men rätt sjukt om det psykot fick licens på vapen....
kanske dags att komplettera lagen med att livstidsdömda är diskvalificerade på livstid att få vapenlicens..eller vore det för grymt..

En sista grej....indragning av tillståndet kräver också att polisen är lite vaken, har en kamrat som runt 2000 minns ej exakt dömdes för misshandel till villkorlig dom och böter, han hade licens på ett jaktgevär och det var aldrig tal om att dra in tillståndet, antagligen för att snuten aldrig kollade om han hade vapen och han sa givetvis inget om det heller! ..ps han har inte skjutit något annat än älg till denna dag.ds..inte vad jag vet i varje fall
Citera
2008-08-07, 05:32
Medlem
Citat:

En sista grej....indragning av tillståndet kräver också att polisen är lite vaken, har en kamrat som runt 2000 minns ej exakt dömdes för misshandel till villkorlig dom och böter, han hade licens på ett jaktgevär och det var aldrig tal om att dra in tillståndet, antagligen för att snuten aldrig kollade om han hade vapen och han sa givetvis inget om det heller! ..ps han har inte skjutit något annat än älg till denna dag.ds..inte vad jag vet i varje fall

Det börjar bli lite hårdare koll och andra rutiner nuförtiden. Men det är väl som med licenslotteriet att det beror på i vilket distrikt du söker.
Citera
2008-08-10, 20:05
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
.
Torde väl vara som du säger i det fallet, dvs anses det gått tillräckligt lång tid och att man i övrigt inte anses utgöra en risk p.g.a. psykisk sjukdom, missbruk och har legitimt behov av vapnet så kan man bevlijas vapenlicens.
Tror iofs inte att Flinken kommer att gå med i / få gå med i ett jaktlag i första taget men rätt sjukt om det psykot fick licens på vapen....
kanske dags att komplettera lagen med att livstidsdömda är diskvalificerade på livstid att få vapenlicens..eller vore det för grymt..
RPS borde ändra FAP:en och skriva att rekommendationstiderna efter brott är efter avtjänat straff och inte efter brottets genomförande.

Citat:
Haha, kanske samma kamrat som jag har då? Har nämligen en gammal bekant som runt 1999-2000 dömdes till villkorligt ich hade licens på jaktvapen men fick dem inte indragna. Han dömdes också för misshandel till villkorligt.
Citat:
Det börjar bli lite hårdare koll och andra rutiner nuförtiden. Men det är väl som med licenslotteriet att det beror på i vilket distrikt du söker.
Undras vilket distrikt som är hårdast respektive mjukast? Kan ju tänka mig att de är lite slappare i Norrland, att polisen resonerar som så att "Bosse har ju spöat sin fruga och kört lite full med skotern men va fasen vi kan ju int neka honom jaktbössa".
Citera
2008-09-15, 16:40
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Om man hotat någon grovt med pistol och blivit dömd för det är det helt kört i minst 10år då?? Eller är det efter 5år? Innebär praxis 5år att det är 5år det handlar om efter domen innan det är tal om att kunna få vapenlicens på pistol. Eller blir kan diskvalificerad på livstid? Är det lättare att få licens på jaktvapen ur länsstyrelsens synpunkt eller är det samma krav för pistol?
Citera
2008-09-15, 21:40
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Om man hotat någon grovt med pistol och blivit dömd för det är det helt kört i minst 10år då?? Eller är det efter 5år? Innebär praxis 5år att det är 5år det handlar om efter domen innan det är tal om att kunna få vapenlicens på pistol. Eller blir kan diskvalificerad på livstid?
Bedömningsfråga, men min gissning är 10 år. Hot med skjutvapen är ett livsfarligt brott, av förklarliga skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Är det lättare att få licens på jaktvapen ur länsstyrelsens synpunkt eller är det samma krav för pistol?
Inte samma krav, men samma myndighet, vilket innebär att din licens blir "lika omöjlig" ur personlig lämplighetssynpunkt, om vi bortser ifrån att kraven annars skiljt sig åt.
Citera
2008-09-15, 21:40
Medlem
Highlows avatar
Tjena. Jag undrar lite om avslag av vapenlicens.

fyllecell vid 17 år.

fyllecell vid 19 år

och hamna i tullen när jag skulle gå av ålandsbåten och fick för smuggling och lagning + 1200 i böter vid 20 års ålder.

är risken stor att man får avslag då?

Jag fyller 23 snart och tänker ta jägarexamen och vapenlicens.
Senast redigerad av Highlow 2008-09-15 kl. 21:47.
Citera
2008-09-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highlow
Tjena. Jag undrar lite om avslag av vapenlicens.

fyllecell vid 17 år.

fyllecell vid 19 år

och hamna i tullen vid ålandsbåten för smuggling och lagning + 1200 i böter vid 20 års ålder.

är risken stor att man får avslag då?

Jag fyller 23 i snart och tänker ta jägarexamen och vapenlicens.

Risken är nog stor att du får vänta några år. Men som sagt så brukar det vara lite lotteri över det där och beror på vilket distrikt du söker i.
Citera
2008-09-15, 21:50
Medlem
Highlows avatar
Citat:
Risken är nog stor att du får vänta några år. Men som sagt så brukar det vara lite lotteri över det där och beror på vilket distrikt du söker i.

Så det är verkligen så stängt:/

hur fan ska jag få reda på om jag kan få vapenlicens innan jag börjar med jägarexamen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in