2008-08-07, 12:29
Medlem
Astracans avatar
Någon mer än jag som tycker att S-Å Christinassons vittnesmål framstår som än mer förbryllande efter förhöret med polismannen Anders Pommern idag?

Citat:
Hade Christiansson några synpunkter på ert upplägg?

– Nej, inte vad jag direkt kan påminna mig. Däremot samtyckte han och framförallt gav han oss förhoppningar om att vi kunde förvänta oss resultat. Han sa också att det kunde komma minnen så långt som ett år efter händelsen. Hade han inte sagt det hade vi aldrig gjort så här.

Citat:
Marie Fredborg: I loggboken står det att Christiansson kommer dit och jag undrar vilken information han fick innan samtalet med Emma.

– Det var väldigt kort, han var stressad. Jag berättade att hon hade fått se sina döda barn och att det inte riktigt sjunkit in ännu. Hon var i något slags chocktillstånd.

Var det något tal om hennes hörsel?

– Nej.

Ni var inte med vid själva undersökningen.

– Nej. Jag hade gärna varit med men Christiansson ville vara ensam.

Varför har S-Å C. hjälpt till med planeringen av hur man skall behandla Emma ocha varför har han även ingett förhoppningar -i sin roll som minnesexpert- vid denna tidpunkten när han i rättegången påstår att det är omöjligt att minnas efter ett sådant här skalltrauma?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3049335.ab
2008-08-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marwede
Med tanke på att E ljugit i förhör så borde ingen lita på henne heller. Fast hennes lögner försvaras ju med att hon inte "mindes" allt. Hon har ju sagt att den som ringde på var tjock och det är inte tyskan.

Amen lägg av! Gå o prutta av dig ngn annastans! Hur fan kan denna tråden behålla sitt värde med sådana inlägg! E är offret som förlorat sina två käraste barn - glömt det!? Dessutom fick hon huvudet inbankat med en hammare - minns du det då!? Du kan inte på ngt sätt jämföra hennes "lögner", med Cs. Hoppas du skämtade, ett väldigt lågt o inte roligt skämt.
2008-08-07, 12:36
Medlem
uffe24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaLina
Att hon ens FÅR uttrycka sig på nätet i en blogg!?

Vill du införa censur på nätet?

Definitivt inte jag i a f....
2008-08-07, 12:38
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Du menar efter att de blivit instruerade att inte påverka E på något sätt? Ja, JÄTTEkonstigt...

Det är väl egentligen inte så konstigt. E hade ju pratat om L som den person som E hade ett barn med och om T sen fick se ett foto av L för att kunna fastställa om hon på något sätt är lik CS är väl inte så konstigt? Så tror jag åtminstone att det kan ha gått till.
2008-08-07, 12:42
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ställde nog inte en diagnos... Så du menar att det inte finns likheter i beteende, trots dina 24 år.
Det jag menar är att hennes beteende inte gör henne till en mörderska, ser man det ur "borderline" vinkeln kan man sätta sig in i det på ett annat sätt.

14 år är det inom psykiatrin :-)

VISST finns det borderlinedrag i hennes beteende absolut, det förnekar jag inte, men hon är inte (enligt mig) en "renodlad" borderline personlighet. Hon är mer "skadad" än så! Hon kan även ha missbruksproblematik (vilket inte är ovanligt bland borderline personligheten), men det finns ytterligare "problem" som hon har, alltså som jag då uppfattar det så är hon skadad långt innan borderlineproblematiken började, dvs i den första fasen av livet, innan borderline som iaf under min tid sades uppkomma efter symbiosen med mamman.
2008-08-07, 12:45
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Någon mer än jag som tycker att S-Å Christinassons vittnesmål framstår som än mer förbryllande efter förhöret med polismannen Anders Pommern idag?

Varför har S-Å C. hjälpt till med planeringen av hur man skall behandla Emma ocha varför har han även ingett förhoppningar -i sin roll som minnesexpert- vid denna tidpunkten när han i rättegången påstår att det är omöjligt att minnas efter ett sådant här skalltrauma?

Ja, jag funderade också över det där. Vad är han för tomte egentligen?

Domstolar har länge varit otroligt skeptiska till alla olika typer av minnesexperter och psykologer som har en förmåga att dyka upp i dessa sammanhang. Anledningen till denna skepsis är (om ni kommer ihåg) alla psykologer och "experter" som höll på med barn och förträngda minnen i början på 80-talet. Det slutade med att en del personer blev dömda för ohyggliga brott, fällda enbart på vittnesmål från barn, eller unga vuxna som fått hjälp av någon expert att plocka fram sina förträngda minnen om sexualövergrepp osv.

Nu dyker den här minnesexperten upp och tar ensam på sig rollen att vara uttolkare av vad som är fysiskt möjligt eller inte fysiskt möjligt. Jag känner mig ganska skeptisk måste jag säga. Speciellt när det nu visar sig att han varit inblandad i förhören med E från första början.
2008-08-07, 12:48
Medlem
BallaLinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffe24
Vill du införa censur på nätet?

Definitivt inte jag i a f....

Ehm hur i helvete kunde du få det till det????????

SUCK!

Det pågår en rättegång och en ytterst närstående berättar att hon vet saker på nätet...
Bannlyst

Jag är intresserad av att den rätta mördaren hittas, sen spelar det ingen roll om det är CS eller någon annan. Bara det inte blir en gissning som avgör målet.
Bannlyst
Alhem

Har talat med Sven-Erik Alhem som bevakar rättegången för VLT:s räkning.
Förhören med CS Är avslutade enligt rättens ordförande.
Försvaret och åklagaren har rätt att ställa kompletterande frågor till CS, men det finns inga fler förhör inplanerade.
Till skillnad från åklagaren jag talade med innan så har Alhem varit på plats och fått detta direkt från domaren.
2008-08-07, 12:49
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaLina
Ehm hur i helvete kunde du få det till det????????

SUCK!

Det pågår en rättegång och en ytterst närstående berättar att hon vet saker på nätet...

Men hon skriver ju faktiskt ingenting konkret alls. Hon pekar t.ex. inte ut någon.
2008-08-07, 12:49
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Efter att ha läst förhören med Torgny Och Christine (tyskan) Så är det min uppfattning att Torgny och Christine har haft en relation med varandra även i Sverige, de har träffats flera ggr och varit ute och ätit samt letat efter runstenar, Christine har även sovit hemma hos Torgny, Torgny har även haft mailkontakt och telefonkontakt med Christine flertalaet ggr!

Det är också min uppfattning att Torgny skulle kunna ha hunnit att utföra morden, då han minst hade 3minuter på sig, från att de han kom hem till att han ringde SOS, så teoretiskt är det helt möjligt för Torgny att kunna ha utfört morden och sedan gömt mordvapnet! Torgny hade blod på sina kläder och blod i sitt ansikte när polis och ambulans kom till mordplatsen, så Torgny har inte behövt att byta kläder som en del påstod!

Vad det gäller Torgnys motivbild till morden, så anser jag att det inte framkommit några sådana, det är med all sannolikhet det och en rad andra saker som gör att Torgny inte är misstänkt som gärningsman, Torgny verkar sammarbeta bra med polisen i förhören, och det faktum att det var Torgny som ringde SOS gör att han blir mindre intressant som misstänkt gärningsman.

Vad gäller Christine, så skulle motivbilden kunna vara svartsjuka kombinerat med psykisk störning! Enligt Torgny så använder Christine droger, vanligast då joint! Men detta finns inget bevis för utan det är Torgnys egna ord.
Vi vet alla att i drogat tillstånd kan man begå saker som man normalt sätt inte skulle annars, men det är en teori som inte kan styrkas än så länge!
Christine är inte heller speciellt sammarbetsvillg i förhören, dock är detta inget brott, det är heller inget brott att ljuga i polisförhör som Christine har gjort, men det kan komma att skada hennes trovärdighet vid en slutbedömning! Det som dock talar emot Christine som gäningsman är att det saknsa teknisk bevisning helt och där tycker jag att polisen skulle fortsätta sitt letande t.ex. att söka även runt tomten och inte bara i huset, även leta på vägen från huset till tågstationen (Arboga)...

Man får heller inte utesluta att det kan finnas en andra gärningsman, eller att det är en annan ensam och ännu helt okänd gärningsman. Polisen bör därför fortsätta att säkra bevis och inte förlita sig på att det har rätt gärningsman!

Dock måste jag tillägga att efter ha läst FUP så får man en annan bild av Torgny och om han inte är en förbaskat bra skådespelare (vilket delvis är hans yrke) Och inte alla i hans omgivning har missat något, så tror jag inte längre att det är Torgny som är gärningsman. Men det råder inga tvivel om att han skulle ha kunnat klara av att hinna utföra morden på de 3minuter han var hemma iannan han ringde SOS men det är en annan sak!

Jag misstänker Christine mer och mer, men jag stör mig på att det inte finns någon teknisk bevisning, bilderna från huset talar om att det har gått till våldsamt, möbler ligger välta lite överallt och blod finns på var ända vägg, jag är övertygad om att det finns DNA från gärningsmannen någonstans i huset eller utanför på trädgården, det är bara det att polisen inte har hittat dem än!

Som jag har skrivit tidigare så anser jag att det behövs ett erkännande eller ny teknisk bevisning för att få en rättvis fällande dom, om vi nu utgår ifrån att det inte kommer något erkännande så får polisen skaffa fram den saknade pusselbiten i bevisningen, för jag anser inte att någon kan dömas än så länge, även fall jag misstänker Christine mer och mer!
2008-08-07, 12:50
Medlem
Astracans avatar
Som lekman ifrågasätter jag även valet av tidpunkt för ett möte med denna Christiansson.
Mamman hade fått se sina döda barn och det hade inte riktigt gått in och hon befann sig i ett chocktillstånd.

Låter enligt mig inte som de bästa förutsättningarna..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in