2008-11-23, 20:43
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är så fruktansvärt bedrövligt. Jämför med mördade CS i Gällivare. Där topsar man alla i Toni Alldéns umgängeskrets för att man någonstans hittat DNA som inte är redovisat. Detta trots att man är helt övertygad om att det inte finns en medhjälpare och att han vidgår att han är skyldig, samt en otroligt solid bevisning.
Hade man hittat en naturlig förklaring till det extra DNA:t i Arboga hade jag varit mycket lugnare inför hovrättsförhandlingarna. Tänk om man låtit alla i T, E och NJ:s umgängeskrets topsas frivilligt. Då hade vi nog sluppit många idiotdiskussioner.

HerreGud! Tror du det?
Risken är väl att det bara dykt upp fler namn ur familjens närmaste krets, som haft en naturlig anledning till att ha varit i huset, som alt. gm!?!
Fast jag håller med dej i sak, det känns slarvigt!
Men var det inte ett håstrå utan rötter det med så att det aldrig gått att fastställa till 100 i alla fall?
2008-11-23, 20:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Spekulationer och gissningar.

Om CS varit så förutseende att hon planerar historier mm. i förväg så hade det istället varit mycket mer logiskt av henne att skaffa en egen hammare. Inte att låna ett mordvapen som hon vet kommer att saknas. Inte om det är ett planerat brott iallafall. Det håller inte! Å ena sidan gör ni henne till intelligent när det gäller en del saker men korkad när det gäller annat. Ni syr ihop historien så att den ska passa in på CS som gm fast det inte finns några riktiga bevis.

Javisst är det spekulationer och gissningar. Jag skrev ju att det var en teori. Det får man väl ha?

I min teori har inte CS planerat så värst noga. Jag tror att det snurrade ordentligt i hennes skalle under en lång tid före morden. Jag tror att hon är intelligent för övrigt, men innan, under och efter morden var hon inte riktigt som hon skulle. Det har ju vänner till henne vittnat om.

Jag tror att hon planerade i viss mån, men jag tror inte att det var genomtänkt och välplanerat. Jag tror att hon resonerade ungefär att "det får bära eller brista, nu gör jag det".

Visst hade det varit mer logiskt av henne att skaffa en annan hammare. Hon hade visserligen dåligt med pengar, men det hade hon väl kunnat lösa. Det är det jag menar med att hon inte hade planerat det väl. Hyresvärdinnans hammare låg ju liksom där och bara väntade på henne.

Jag tycker att det går att följa CS väg till morden ganska logiskt. Från semesterförälskelse med stort S, till viss kontakt, sedan till avslut från T. Det går att följa hur hon kände och tyckte under denna tid. Det blev helt enkelt för mycket för henne. Hon kunde inte släppa det. Hon blev i sämre och sämre skick psykiskt.
2008-11-23, 21:16
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det börjar med en cykelpump som senare blev motorsåg och hammare.
Bakgrunden var EUs stränga införselregler.

Då försöker jag igen

Du skrev: Det fanns ingen hammare i skavsta som tillhörde Leila

Jag svarade: Precis!! Tror du på CS skämthistoria om hammaren, som hon drog för att lätta lite på stämningen där i Tyskland?

Du svarade: Det börjar med en cykelpump som senare blev motorsåg och hammare. Bakgrunden var EUs stränga införselregler.

Vad tror du om det fetmarkerade?
2008-11-23, 21:28
Medlem
limahas avatar
Citat:
Kanske? Men det kan också tillhöra en alt. gm. Kan dra en parallell till det just nu aktuella Carolin-fallet. Där har man topsat en hiskeligt massa folk just för att kunna utesluta en alt. gm. Riksmord blev där inkopplade med en gång enligt Smålandstintin.(förlåt för att jag blandar in dig igen. )

Men åklagaren i Arboga-fallet har inte gjort detta. Något som kan bli ödesdigert i HR.

Menar du det hår som antas från en "ung mann"? Va hjälpar det at innhenta hår från många personar om detta ena hårstrå manglar röter så at det kan uteslutas eller identifiseras opphav med DNA ?
2008-11-23, 21:30
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Spekulationer och gissningar.

Om CS varit så förutseende att hon planerar historier mm. i förväg så hade det istället varit mycket mer logiskt av henne att skaffa en egen hammare. Inte att låna ett mordvapen som hon vet kommer att saknas. Inte om det är ett planerat brott iallafall. Det håller inte! Å ena sidan gör ni henne till intelligent när det gäller en del saker men korkad när det gäller annat. Ni syr ihop historien så att den ska passa in på CS som gm fast det inte finns några riktiga bevis.

Det går inte att säga exakt hur CS tänkte, så länge hon väljer att inte berätta själv.
Det är svårt att veta hur väl, och på vilket sätt hon planerade.
Det är också svårt att förstå hennes logik.
När det gäller vilken hammare hon använde...kanske hon tyckte att det var en större risk att köpa/skaffa en hammare, i fall någon skulle kunnna komma i håg henne. Hur skulle hon förklara ett innköp av en egen personlig hammare, när det fanns en i bostaden som hon kunde använda. I hennes logiska väld såg det möjligtvis bättre ut att hon hadde "slarvat" bort Leilas hammare?
Om hon nu över huvudtaget tänkte på detta.....

Skämthistorien om den samma hammaren:
Det är inte alls säkert att CS planerade att säga något alls till sin vänn.
Det kanske bara flög i huvudet på henne när de satt där och diskuterade, att det skulle vara bra att kunna förklara att den var borta.....men det slog tillbaka på henne på ett sätt hon inte räknat med tror jag....
Senast redigerad av Frubeate 2008-11-23 kl. 21:33.
2008-11-23, 21:31
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Då försöker jag igen

Du skrev: Det fanns ingen hammare i skavsta som tillhörde Leila

Jag svarade: Precis!! Tror du på CS skämthistoria om hammaren, som hon drog för att lätta lite på stämningen där i Tyskland?

Du svarade: Det börjar med en cykelpump som senare blev motorsåg och hammare. Bakgrunden var EUs stränga införselregler.

Vad tror du om det fetmarkerade?
Eftersom ingen hammare tillhörande Leila eller C hittats i skavsta så har antagligen CS skämtat om att hon fråntagits en hammare där.
Det kanske var CS sätt att skoja..kanske är så enkelt som hon säger.
2008-11-23, 21:33
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Metaforen indiciekedja har blivit så uttjatad nu så det är ett friskt tag att börja skriva om pusselbitar.

Vad tror du om denna friska färgglada pusselbit som genom ett under har undkommit att hamna i slasken?

[spoiler]
Jag vet inte om metaforen indiciekedja har blivit uttjatad, men som jag redan skrivit så förstår jag inte hur en indiciekedja ska se ut för att duga.

I ett pussel är ALLA pusselbitar viktiga. Varje bit bidrar med sin lilla del för att helheten ska bli synlig och komplett. Därför stämmer "ett pussel" bättre i min bildhjärna. Men ett pussel är inte det bästa ordet. I ett pussel skulle texten i din spoiler vara en pusselbit som inte går att lägga. Det kanske är så att din pusselbit är den 2001:e i ett 2000-bitars pussel?
2008-11-23, 21:42
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Eftersom ingen hammare tillhörande Leila eller C hittats i skavsta så har antagligen CS skämtat om att hon fråntagits en hammare där.
Det kanske var CS sätt att skoja..kanske är så enkelt som hon säger.

Så du tycker inte det är det minsta konstigt att Leilas hammare faktiskt saknas också?
Eller tror du CS slarvade bort den när hon reparerade sin cykel, eller slog upp låset på den, eller bytte glödlampa?
Det är hur som helst CS som har "slarvat" bort den. Leila har inte använt den sedan hon la tillbaka den i verktygslådan i januari.

Og nog är det ett märkligt sammanträffande att just en hammare är mordvapnet.
2008-11-23, 21:50
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag vet inte om metaforen indiciekedja har blivit uttjatad, men som jag redan skrivit så förstår jag inte hur en indiciekedja ska se ut för att duga.

I ett pussel är ALLA pusselbitar viktiga. Varje bit bidrar med sin lilla del för att helheten ska bli synlig och komplett. Därför stämmer "ett pussel" bättre i min bildhjärna. Men ett pussel är inte det bästa ordet. I ett pussel skulle texten i din spoiler vara en pusselbit som inte går att lägga. Det kanske är så att din pusselbit är den 2001:e i ett 2000-bitars pussel?
Det är ju inte bra heller att fila till pusselbitarna för att de ska passa in.
2008-11-23, 21:52
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är så fruktansvärt bedrövligt. Jämför med mördade CS i Gällivare. Där topsar man alla i Toni Alldéns umgängeskrets för att man någonstans hittat DNA som inte är redovisat. Detta trots att man är helt övertygad om att det inte finns en medhjälpare och att han vidgår att han är skyldig, samt en otroligt solid bevisning.
Hade man hittat en naturlig förklaring till det extra DNA:t i Arboga hade jag varit mycket lugnare inför hovrättsförhandlingarna. Tänk om man låtit alla i T, E och NJ:s umgängeskrets topsas frivilligt. Då hade vi nog sluppit många idiotdiskussioner.

Jag tänker som miapetter:
"Risken är väl att det bara dykt upp fler namn ur familjens närmaste krets, som haft en naturlig anledning till att ha varit i huset"

Vad hadde det hjälpt?

Skulle detta få något värde borde man letat utanför umgängeskretsen.
Då blir frågan, var ska man leta, och hur långt ska man dra detta?
Villaområdet?
Hela Arboga?
2008-11-23, 22:12
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Jag tänker som miapetter:
"Risken är väl att det bara dykt upp fler namn ur familjens närmaste krets, som haft en naturlig anledning till att ha varit i huset"

Vad hadde det hjälpt?

Skulle detta få något värde borde man letat utanför umgängeskretsen.
Då blir frågan, var ska man leta, och hur långt ska man dra detta?
Villaområdet?
Hela Arboga?
Nu har ju paret inte bott där så många veckor så polisen borde då kunna söka upp alla i bekantskapskretsen som vistats i villan samt hantverkarna som tapetserade.
2008-11-23, 22:15
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Nu har ju paret inte bott där så många veckor så polisen borde då kunna söka upp alla i bekantskapskretsen som vistats i villan samt hantverkarna som tapetserade.

Glöm inte alla de människor E, T och barnen varit hos också då.
Det är mycket lätt att dra med sig hår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in