2008-08-29, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För det första får domare inte uttala sig om sakfrågan för någon. Det har två av tre nämndemän gjort. För det andra sa hon det famösa "att man inte ljuger om man har en sanning", eller hur nu formuleringen var.
Men alla ljuger är inte mördare. Annars skulle FB vara glest befolkat...
För det tredje: Var det inte så att fru Uggla antydde att alla nämndemännen var eniga? Då finns det tre starka skäl att misstänka jäv även på de andra nämndemännen.

ehh ja det är klart de var eniga, alla fyra bedömde CS som skyldig
Uttalandet kom ju efter utslag och inte före..
2008-08-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Vem är det som tjafsar?
Jag vill bara veta om det finns någon grund för ett uttalande för jag tycker det är intressant att veta om det anses rättssäkert att man har en jävig nämndeman.

Tydligen tyckte du det också eftersom du frågade "Om det bara är en av tre så kommer det inte bli en ny rättegång?", sedan att du inte är intresserad av vad Vimperk baserar sitt svar på struntar jag fullständigt i då jag tycker det vorde intressant att veta.

Då hänvisar jag dig till Lagboken som jag sa!
2008-08-29, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
ehh ja det är klart de var eniga, alla fyra bedömde CS som skyldig
Uttalandet kom ju efter utslag och inte före..
Eniga från början att hon nog var skyldig...
2008-08-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
Är du bara ute efter att tajfsa??? Det går att läsa på flera av våra tidningar! Det är ju så regelverket ser ut & om du inte tror på det som står i tidningarna så hänvisar jag dig till lagboken! Ge dig nu är du snäll!
Detta nick har uppenbarligen beslutat sig för att få uppmärksamhet genom att tjafsa om vad som tjafsas går - inget att bry sig om...
2008-08-29, 12:18
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Jag tror inte alls vi får ett svar före lunch. Domstolen är nog jävig i den här frågan. Då kan man välja en närliggande tingsrätt, eller Malmö Tingsrätt, då de är vana att handlägga polismål och även övriga rättstjänstemän brukar få hänga med där.
Men som sagt - det är bara en gissning.

Men det borde de väl kommit fram till nu i alla fall?
O kunnat sagt?
OM vi får svar idag, då kan väl PIE överklaga det oxå, antar jag?

Ang. Es ev. skyddade boende håller jag med dej, det skulle inte hjälpa, ett skyddat boende hjälper inte mot rädsla, den måste hon (förhoppningsvis) komma över på annat sätt...

Joakim Nergelius har jag haft som föreläsare, tyckte han var bra:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3205790.ab

http://vlt.se/artikelmall.asp?version=804175
Senast redigerad av miapetter 2008-08-29 kl. 12:25.
2008-08-29, 12:19
Bannlyst
Citat:

Nog för att du är en reporter och att ni som yrkesgrupp ofta skarvar i uttalanden utan skröpler men det där är ju rent ut sagt påhittat av dig.
2008-08-29, 12:20
Medlem
Citat:

Det här får du allt plocka fram en källa på?
2008-08-29, 12:20
Bannlyst
Citat:
Vem är det som tjafsar?
Jag vill bara veta om det finns någon grund för ett uttalande för jag tycker det är intressant att veta om det anses rättssäkert att man har en jävig nämndeman.

Tydligen tyckte du det också eftersom du frågade "Om det bara är en av tre så kommer det inte bli en ny rättegång?", sedan att du inte är intresserad av vad Vimperk baserar sitt svar på struntar jag fullständigt i då jag tycker det vorde intressant att veta.
Rb 1:3B:
3 b § Tingsrätten skall vid huvudförhandling i brottmål bestå av en lagfaren domare och tre nämndemän. Om en av nämndemännen får förhinder sedan huvudförhandlingen har påbörjats, är rätten domför med en lagfaren domare och två nämndemän. ---
Om någon eller några av ledamöterna får förhinder sedan huvudförhandlingen har påbörjats gäller första stycket andra meningen i fråga om domförhet.
Eftersom det inte finns möjlighet att tillsätta nya nämndemän när rättegången startat så är rätten inte domför om man bedömer att nämndeman 2 är jävig..
2008-08-29, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Nog för att du är en reporter och att ni som yrkesgrupp ofta skarvar i uttalanden utan skröpler men det där är ju rent ut sagt påhittat av dig.

För det första hade jag ju en brasklapp. För det andra sägs det att det är vad PIE hävdar - inte en objektiv sanning.
2008-08-29, 12:24
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Detta nick har uppenbarligen beslutat sig för att få uppmärksamhet genom att tjafsa om vad som tjafsas går - inget att bry sig om...
Så om någon frågar dig vad du baserar ett uttalande på så är det tjafs?
Kanske dags att hoppa ner från din höga häst och inse att ditt ord per automatik inte är tolkas som en sanning om du inte kan redovisa vad du grundar din tolkning av det juridiska läget på.
Om du inte kan substansera dina uttalanden så säg det istället för att dra till med personliga påhopp om någon ber om en källa.
2008-08-29, 12:27
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Rb 1:3B:
3 b § Tingsrätten skall vid huvudförhandling i brottmål bestå av en lagfaren domare och tre nämndemän. Om en av nämndemännen får förhinder sedan huvudförhandlingen har påbörjats, är rätten domför med en lagfaren domare och två nämndemän. ---
Om någon eller några av ledamöterna får förhinder sedan huvudförhandlingen har påbörjats gäller första stycket andra meningen i fråga om domförhet.
Eftersom det inte finns möjlighet att tillsätta nya nämndemän när rättegången startat så är rätten inte domför om man bedömer att nämndeman 2 är jävig..
Tack, skönt att det finns några i tråden som klarar av att diskutera!
Jag har läst den lagtexten, men detta handlar ju inte helt enkelt om att en ledamot har fått förhinder, så kan den verkligen appliceras i detta fall?
2008-08-29, 12:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Tack, skönt att det finns några i tråden som klarar av att diskutera!
Jag har läst den lagtexten, men detta handlar ju inte helt enkelt om att en ledamot har fått förhinder, så kan den verkligen appliceras i detta fall?
Detta har ju redan diskuterats grundligt i denna tråd sedan i förrgår. Läs tillbaka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in