2008-08-29, 01:52
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Jag skulle ju inte..

Om jag utgår ifrån det fetmarkerade så innebär detta också att Stockholmare inte får sitta i Stockholms Tingsrätt om den målsägande är folkbokförd i Stockholms stad?

Jo, Stockholm är stort men ska detta vara hållbart måste man innan en rättegång kontrollera både nuvarande och äldre folkbokföringsadresser så att nämndemän, domare mfl. inte bor/har bott inom samma stadsdel eller angränsande stadsdelar till den målsägande.
Man får även kika på det faktum att ett stort antal Stockholmare är inflyttade så att inte domstolarnas och de målsägandes vägar korsas genom födelseattester.
Vad är ett rimligt avstånd i Stockholm? Värmdö vs. Söder?
Eller ska man väga in antal invånare i varje stadsdel och vid vilket antal ska man dra gränsen?
15 000? Innebär detta i så fall att det är okej för städer som Ljungby, Kungsbacka och Eslöv att ha sina egna nämndemän?
Ska gränsen dras vid 40 000 invånare så att Östersund, Trollhättan och Växjö får Ok-stämpeln och nådiga nicken?

Kort sagt, hur ska man i praktiken dra gränsen för att i dina ögon undvika misstanke om jäv?

Ja, jag tycker man kan söka sig ner till Tyskland, det är väl långt nog...

Nej, allvarligt, i just detta fallet har jag den åsikten att Arbogafolket inte kan förhålla sig till den här historien på ett trovärdigt sätt, det har ju inte minst den här tråden visat prov på. Det var väl till och med så att det var svårt att få till nämndemän som kunde tänka sig tjänstgöra.
2008-08-29, 01:54
Medlem
uffe24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är hans SKYLDIGHET att göra det. Det handlar inte om vare sig nåt snilledrag eller illvilja. Herregud, tror ni verkligen att man kan låta detta passera? Att en - två -tre -? nämndemän dömt kvinnan på förhand?
Nu snackar vi inte om Knarkarkalle och om han ska få en eller tre månader extra (vilket han förmodligen varit glad över att fått tak över huvudet under vintern).
Denna rättegång handlar om barnamord (och mordförsök) där gärningsmannen ska dömas till LIVSTIDS FÄNGELSE alternativt långvarig vård. Ett mycket allvarligt brott vilket i sig ställer större krav på yrkesfolk runt omkring.

Man blir för fan mörkrädd när man läser era inlägg. Om ni själva hade varit i CS kläder hade det varit ok att "låta detta passera" och "ta det i hovrätten"???? Hur fan tänker ni?
Det är verkligen bra jobbat av media, att lyckas få veta hur det förhöll sig. Hade inte CU varit så ofantligt korkad hade vi å andra sidan inte vetat att hon inte gjort sitt jobb. En nämndeman ska förhålla sig till fakta som framkommer i målet och därifrån dra slutsatser.
Jag tycker verkligen synd om målsägarna i den här soppan. Allt har varit så jäkla oproffessionellt så man kan spy. Detta är väl ändå droppen. Hur ska de orka?

Eftersom många av oss i den här tråden är upprörda över själva brottet, så var min personliga undran VARFÖR man ska köra ytterligare ett varv i tingsrätten (med lokalt/regionalt utsedda politiska domare) när det kunde ha räckt med ett överklagande till Hovrätten.... och därmed sluppit lekmännen och gått vidare till mera erfarna domare...

DET var min fråga och fundering om det ligger nån "taktik" i förfarandet....
2008-08-29, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uffe24
Eftersom många av oss i den här tråden är upprörda över själva brottet, så var min personliga undran VARFÖR man ska köra ytterligare ett varv i tingsrätten (med lokalt/regionalt utsedda politiska domare) när det kunde ha räckt med ett överklagande till Hovrätten.... och därmed sluppit lekmännen och gått vidare till mera erfarna domare...

Var nog inte så mycket taktik från nämndemännen snarare okunskap, de borde vetat bättre.
2008-08-29, 02:01
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=Tantalora]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Nej, det menade jag inte.
Om du följt med trådarna så har CS överklagat alla häktningsförhandlingar hela vägen. Det skulle vara underligt om hon inte anmälde detta.
Sen är det väl så att CS läser tidningen själv, så varför tror du att hennes försvarare skulle agera utan hennes godkännande?

Ja, men det är ju naturligt att överklaga. Det verkar ofta "höra till" att man gör det, från båda parter. Båda sidor vill väl göra sitt yttersta för att senare kunna säga, "Ja, vi har i alla fall gjort allt vi kunnat."

Det är väl först nu (i går, i dag?) som CS kan läsa tidningar, se på TV o s v. Men vad har det att göra med saken? Varför skulle försvararen agera utan CS godkännande??? Det är ju ett "samarbete" de har. Det är nog knappast någonting (anmälan) som försvararen gör utan CS´s godkännande. Men på dig (ditt inlägg) verkade det som att PIE kunde få det "hett om öronen" om han inte gjorde vad CS ville att han skulle göra.
2008-08-29, 02:02
Medlem
uffe24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Var nog inte så mycket taktik från nämndemännen snarare okunskap, de borde vetat bättre.

Men hallå: det är väl knappast nämndemännen som begärt en ny rättegång???????????
2008-08-29, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Försökte du vara lustig nu eller vart fick du det här ifrån?
2008-08-29, 02:08
Bannlyst
Citat:
Men hallå: det är väl knappast nämndemännen som begärt en ny rättegång???????????

Okey, kanske för att det en rättighet att få en rättvis opartisk rättegång. Så enkelt, det handlar om livstidsstraff typ vad skulle du själv valt?
2008-08-29, 02:09
Medlem
Tantaloras avatar
[quote=Prinzezzan]
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora

Ja, men det är ju naturligt att överklaga. Det verkar ofta "höra till" att man gör det, från båda parter. Båda sidor vill väl göra sitt yttersta för att senare kunna säga, "Ja, vi har i alla fall gjort allt vi kunnat."

Det är väl först nu (i går, i dag?) som CS kan läsa tidningar, se på TV o s v. Men vad har det att göra med saken? Varför skulle försvararen agera utan CS godkännande??? Det är ju ett "samarbete" de har. Det är nog knappast någonting (anmälan) som försvararen gör utan CS´s godkännande. Men på dig (ditt inlägg) verkade det som att PIE kunde få det "hett om öronen" om han inte gjorde vad CS ville att han skulle göra.

Jo, jag insinuerade det
Skulle du vara tillfreds med en advokat som inte jobbade för dig? Som körde sitt eget race.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma?
2008-08-29, 02:14
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Men det kan bero på nämndemännen om så blir.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2008-08-29 kl. 02:21.
2008-08-29, 02:15
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=Tantalora]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Jo, jag insinuerade det
Skulle du vara tillfreds med en advokat som inte jobbade för dig? Som körde sitt eget race.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Det är klart att jag skulle vilja att en försvarare jobbade för mig! Det är väl självklart (antar jag, har inte varit i den situationen själv - än )

Det jag menade var, att jag inte tror att CS skulle hota/anmäla PIE om han inte gjorde som hon sa. Dvs, jag tror att de tillsammans var med på att anmäla för jäv.
2008-08-29, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Men det kan bero på dom om så blir.

Men det hade inte ett skit med hans inlägg att göra så vad är poängen med att ge ett sådant svar då?
2008-08-29, 02:16
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Jag är också upprörd över brottet men det innebär inte att jag tycker att målet kan bedömas på en höft och att det inte är så noga.
Det handlar om rättssäkerhet, att allas ska vara lika inför lagen. Rent tekniskt är det så att en person ska betraktas som oskyldig när den inträder första dagen på en förhandling. Om en (eller flera) nämndemän anser den åtalade som skyldig redan innan så förstår du säkert själv hur rättvis domen kommer att bli. Det är därför som man inte kan döma efter sina känslor. ALLA tycker det här brottet är avskyvärt.
De ska göra en opartisk bedömning. Rent tekniskt kan det innebära att nämndemännen inte sett till bevisvärdet utan varit känslomässigt involverade i fallet. Med andra ord MÅSTE då rättegången tas om. Det går alltså inte att betrakta det som att man kan ta det i hovrätten istället. Den här rättegången kan alltså bli ogiltig. Det handlar inte om taktik utan snarare teknik

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in