Det kändes väldigt olustigt att läsa nämndemannens uttalande igår, men det var ju egentligen inte hela sanningen.
I dagens (onsdag 27/8) expressen.se finns en länk så att man kan lyssna på vad hon sade. Den kanske fanns igår också, det vet jag inte.
Enligt Expressen har hon sagt
Citat:
Jag har aldrig trott att hon är oskyldig. Jag har mest lutat åt att hon är skyldig.
På länken där man kan lyssna (skulle gärna lägga in den här, men fattar inte hur man gör) tillägger hon därefter ungefär att
men man kan ju naturligtvis inte redan innan bestämma sig för att det är si eller så.
Då blir ju hela uttalandet mildare. Naturligtvis var det inte bra att hon sade något alls. Vad är det med folk ibland? Ett proffs säger naturligtvis ifrån; inga kommentarer, och upprepar det vad journalisterna än säger.
För övrigt tror jag att det är ganska vanligt att nämndemän innan en rättegång har bildat sig någon form av uppfattning. Det är bara att hoppas på att de är proffsiga nog att se på hela saken med färska ögon när det väl är dags att överlägga.
Jag tror absolut inte att nämnden föll för det allmänna trycket i Arboga, eller att de var rädda för att gå på stan i händelse av en impopulär dom.