2008-08-22, 21:59
Bannlyst
DeBaly
Visst! Du har alldeles rätt. En mördare har oftast en historia av en eskalerande våldsspiral bakom sig, enda undantaget brukar vara det som vi talar om i det här fallet, d v s svartsjuke-brott.

Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Finns det verkligen något belägg för detta kategoriska påstående?

Ja det undrar jag också. Det låter faktiskt gripet ur luften. Jag har iaf aldrig hört om nåt i den stilen. MEN å andra sidan har jag ju garanterat inte hört allt!
2008-08-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, enligt vittnet så var de 14 personer. Sen gjorde de en skosuleundersökning av 13 personer. Så budskapet till rätten får väl bli, vi är lite klantiga annars så hade det säkert funnits bevis.

Eller så kan de säga; Vi gjorde vårt bästa för att rädda liv till priset att vi förstörde delar av en polisutredning.
2008-08-22, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Min tolkning är att E pratar om sin barndom och de människor som fanns runt henne. Lasse och Tina satt hon barnvakt åt och det är sen i Ts minnesanteckningar som han själv gör koppling till Tine.

Tillägg till FUP s 660, förhör med Es syster:

I Uppsala kom E också att säga något om en Tina och att T skulle ha barn med henne. E var inte helt klar vid det här tillfället när hon berättade dessa saker och det kändes som att uppgifterna var ryckta ur ett sammanhang. Det som framkom var dock ordet Tina och att T skulle ha barn med denne. Ida uppger att man började fundera vem den här Tina skulle vara och det enda som Ida vet är en Tina som bor i Arboga tillsammans med Lasse. I beskriver att E varit barnvakt till deras barn. I beskriver att det var lite
rörigt när E uttryckte dessa saker, men I förstår idag att E ville förklara något.
I vet att E sedan tidigare känner till att en före detta flickvän till T skrivit ett brev där denna har påstått att hon fött T barn. I berättar vidare att hon själv dagen efter den aktuella händelsen, det vill säga den 18 mars, var inne på en sida på Internet som heter "Familjeliv", där hon själv läste vad T skrivit angående att han skulle ha blivit far. I säger att det här med Tina och att T skulle ha barn med henne återkom flera gånger. Om det upprepades i Uppsala vet inte I, men däremot så återkom E till dessa uppgifter flera gånger under sin vistelse i Västerås. E kom att prata om Lasse och Tinas barn och
vad de hette och att hon varit barnvakt åt dem, men att hon fortfarande var något rörig i sina uttalanden. Hon kom dock att säga "Det är inte Tina jag menar" varpå I förstod det som att det inte var Lasses Tina som E ville beskriva eller prata om."

Det verkar som att Es familj till en början tyder Es prat om Tina till den enda Tina de känner till. Lättförståeligt att de hör Tin-A, eftersom de är svenskar (hjärnan strävar att "make sense" av all information). Men att Tina ska ha barn med T - vilket upprepas - passar inte in! Likaså att T skulle ha barn med sköterskan på sjukhuset - vilken har en yttre likhet med tyskan - kommer från stackars Es förvirrade sinne. På vilket sätt passar det in i hennes barndom?
2008-08-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Läs FUP istället så kan du själv räkna till antalet.
6 livräddare, 3 poliser, 3 offer och T.

Nu förutsätter jag att de som om från tekniska roteln inte avsatte avtryck utan hade skydd på skorna, annars är det +2.

Då blir det... 13 st varav 2 st har lite för små fötter för att avsätta skospår storlek 40-42.

och jag vaknar när fan jag vill, speciellt när jag ser felaktigheter postas.
---
tillagt.
13 skosulor som är avbildade på papper, + Ts skosulor som är fotograferade = 13 ?

Varför så arg? Vi kan väl säkert lägga till minst några personer till på listan över folk som varit i huset men inte trampat i blodet. Alla som varit där före händelsen.
2008-08-22, 22:23
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

I Uppsala kom E också att säga något om en Tina och att T skulle ha barn med henne. E var inte helt klar vid det här tillfället när hon berättade dessa saker och det kändes som att uppgifterna var ryckta ur ett sammanhang. Det som framkom var dock ordet Tina och att T skulle ha barn med denne. Ida uppger att man började fundera vem den här Tina skulle vara och det enda som Ida vet är en Tina som bor i Arboga tillsammans med Lasse. I beskriver att E varit barnvakt till deras barn. I beskriver att det var lite
rörigt när E uttryckte dessa saker, men I förstår idag att E ville förklara något.
I vet att E sedan tidigare känner till att en före detta flickvän till T skrivit ett brev där denna har påstått att hon fött T barn. I berättar vidare att hon själv dagen efter den aktuella händelsen, det vill säga den 18 mars, var inne på en sida på Internet som heter "Familjeliv", där hon själv läste vad T skrivit angående att han skulle ha blivit far. I säger att det här med Tina och att T skulle ha barn med henne återkom flera gånger. Om det upprepades i Uppsala vet inte I, men däremot så återkom E till dessa uppgifter flera gånger under sin vistelse i Västerås. E kom att prata om Lasse och Tinas barn och
vad de hette och att hon varit barnvakt åt dem, men att hon fortfarande var något rörig i sina uttalanden. Hon kom dock att säga "Det är inte Tina jag menar" varpå I förstod det som att det inte var Lasses Tina som E ville beskriva eller prata om."

Det verkar som att Es familj till en början tyder Es prat om Tina till den enda Tina de känner till. Lättförståeligt att de hör Tin-A, eftersom de är svenskar (hjärnan strävar att "make sense" av all information). Men att Tina ska ha barn med T - vilket upprepas - passar inte in! Likaså att T skulle ha barn med sköterskan på sjukhuset - vilken har en yttre likhet med tyskan - kommer från stackars Es förvirrade sinne. På vilket sätt passar det in i hennes barndom?
Du har naturligtvis helt rätt, och detta är varför jag (och många andra) menar att det finns mycket information i det tidiga förhören med E som pekar mot att hon minns Cs som gärningsman. Det behöver inte betyda att allt är korrekt i det detaljerade vittnesmål som kommer i rätten, om detta är iallafall jag tveksam.
2008-08-22, 22:30
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Efter att läst förhör med Ts och Es vänner som hört talas om CS så är det ingen som kallar CS vid Tine, snarare nämns Christine.
E hade även hon pratat med sina vänner om den patetiska tyskan Christine och inte Tine.
2008-08-22, 22:35
Medlem
Citat:
Efter att läst förhör med Ts och Es vänner som hört talas om CS så är det ingen som kallar CS vid Tine, snarare nämns Christine.
E hade även hon pratat med sina vänner om den patetiska tyskan Christine och inte Tine.

Just detta tyder väl på att gärningspersonen faktiskt har presenterat sig som "Tine".
2008-08-22, 22:35
Medlem
Kallixs avatar
Citat:

Det var INNAN dådet skedde. Efter dådet har E hört CS säga "Hi I´m Tine".
2008-08-22, 22:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Där så ofta som du antingen bara ger en hänvisning till FUP eller ger en upplysning, utan att diskutera dina slutsatser. Tar du slutsatserna för så givna att de inte behöver uttalas? Jag tolkar dig som så att det du skriver visar att E hade CS som direkt källa till benämningen Tine, och att det tyder på att Es minne av att CS kallade sig så stämmer.
2008-08-22, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Just detta tyder väl på att gärningspersonen faktiskt har presenterat sig som "Tine".

Hur menar du hänger inte med i dina tankegångar, för att de inte kallat henne Tine?
2008-08-22, 22:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Han har inget motiv. Han säger bara sanningen utifrån sin roll som expert.
För en alternativ syn på SÅC och de motiv som driver honom, kan du läsa smålandtintins inlägg om honom här i tråden.
2008-08-22, 22:43
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Inte mer saga än att hela familjen J skulle konspirera för att fälla fel mördare....
Personligen tycker jag mirran_h´s saga är trovärdigare, mycket trovärdigare!
Jag har svarat på den andra delen av ditt inlägg förut och nu skall jag ge ett svar på den första delen.

Hur var läget runt den första april, (skämtdagen) jo den blodsbesudlade hammaren hade hittats på skavsta. Alla (även jag, till 98%) var övertygade om CS skuld. I samma veva vaknade Emma omgiven av anhöriga som "visste" vem som var skyldig. Emma med ett stort tomrum i skallen som enligt alla naturens lagar vill fyllas med något mötte anhöriga som i detta läge var övertygade om CS skuld. Det behövs ingen konspiration för att någon falsk minnesbild skall växa fram. Bara en växelverkan mellan hon som ville veta och de som "visste".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in