2008-11-24, 01:01
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det okända hårstråna har faktiskt analyserats och det kommer från en pojke eller man.
Det handlar inte om hår som kan ha tillhört E.

Jo, jag vet det Tulpanpernilla.

Min fråga var:
hur ska man kunna avgöra om just detta ena hårstrå är knutet till själva brottet eller inte?
VANS-spåren är avsatta i blod, så det är ingen tvekan om att de har tillkommit vid brottet.
Men ett hårstrå som detta......?

Har du några synpunkter på min fråga?
2008-11-24, 01:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate

Min fråga var:
hur ska man kunna avgöra om just detta ena hårstrå är knutet till själva brottet eller inte?
VANS-spåren är avsatta i blod, så det är ingen tvekan om att de har tillkommit vid brottet.

Hade man kunnat få fram ett DNA genom hårstrået, så hade polisen haft ytterligare någon att kolla upp. Någonting att gå vidare på. Det hade kunnat visa på en annan väg att gå - och undersöka - i jakten på mördaren.
2008-11-24, 01:28
Medlem
Frubeates avatar

Min fråga var:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hade man kunnat få fram ett DNA genom hårstrået, så hade polisen haft ytterligare någon att kolla upp. Någonting att gå vidare på. Det hade kunnat visa på en annan väg att gå - och undersöka - i jakten på mördaren.

Fortfarande är min fråga den samma. Se fetmarkering.

Prinzezzan, har du några synpunkter?
2008-11-24, 01:34
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Spekulationer och gissningar.

Om CS varit så förutseende att hon planerar historier mm. i förväg så hade det istället varit mycket mer logiskt av henne att skaffa en egen hammare. Inte att låna ett mordvapen som hon vet kommer att saknas. Inte om det är ett planerat brott iallafall. Det håller inte! Å ena sidan gör ni henne till intelligent när det gäller en del saker men korkad när det gäller annat. Ni syr ihop historien så att den ska passa in på CS som gm fast det inte finns några riktiga bevis.

5 kr får man ingen hammare før, eller? Det var kontoen til CS dager innan brottet....Tror du verklegen CS tappade sin planbok flera gånger? Hennes venner undrade sig ochså över detta. Hon hadde lite pengar hela tiden.Det var hennes mamma som ofta sponsade hennes liv..Ingen doc. på at hon fått nytt kørkort, heller...

Tror du inte hon ofta var hungrig? Jag tror det. Les mellom linjene i fup! När andra bestälte mat ute, kunne CS dricka vatten...Du måste titta på mennesket CS ochså...inte bara leta efter alt. GM...

Jag kan tänka mig hela livssituajonen var en belastning så at hon inte klarade av sina frustrasjoner och hat. Den lycka hon håppade på blev snappat bort från henne. Nogon annan hadde taget den platsen som hon hadde planerad (iflg CS själv).

Undervurdera inte kärlek och hat. Det ligger stor motivasjonskraft i dessa kjänslor. Och har man en brist i sin personlega karakter, så kan det gå riktig illa när man tappar kontrollen.

Tror inte CS planerade sin hammarhistoria til Black...eller tänkte så mycket över detta innan brottet. Men tanken slo vel henne, at hammaren kunne "forsvinna" på Skavsta i sekerhätskontrollen som en troverdig historia när frågon kom...

Jag tror den kjänslomessiga delen, drivkraften til at undanrødja sjalusiens kvalar, tankar om T och hans familje, var större enn fornuft och planlegging som kräver klara tankar...Det har inget med at vara korka eller klok at göra.

För at gjenomföra et brott som detta, måste det ligga stärka negativa kjänslor bakom
Senast redigerad av limaha 2008-11-24 kl. 02:11.
2008-11-24, 01:41
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
5 kr får man ingen hammare før, eller? Det var kontoen til CS dager innan brottet....Tror du verklegen CS tappade sin planbok flera gånger? Hennes venner undrade sig ochså över detta. Hon hadde lite pengar hela tiden.Det var hennes mamma som ofta sponsade hennes liv..Ingen doc. på at hon fått nytt kørkort, heller...

Tror du inte hon ofta var hungrig? Jag tror det. Les mellom linjene i fup! När andra bestälte mat ute, kunne CS dricka vatten...Du måste titta på mennesket CS ochså...inte bara leta efter alt. GM...

Jag kan tänka mig hela livssituajonen var en belastning så at hon inte klarade av sina frustrasjoner och hat. Den lycka hon håppade på blev snappat bort från henne. Nogon annan hadde taget den platsen som hon hadde planerad (iflg CS själv).

Undervurdera inte kärlek och hat. Det ligger stor motivasjonskraft i dessa kjänslor. Och har man en brist i sin personlega karakter, så kan det gå riktig illa när man tappar kontrollen.

Tror inte CS planerade sin hammarhistoria til Black...eller tänkte så mycket över detta innan brottet. Men tanken slo vel henne, at hammaren kunne "forsvinna" på Skavsta i sekerhätskontrollen som en troverdig historia när frågon kom...

Jag tror den kjänslomessiga delen, drivkraften til at undanrødja sjalusiens kvalar, tankar om T och hans familje, var större enn fornuft och planlegging som kräver klara tankar...Det har inget med at vara korka eller klok at göra.

DU är i alla fall klok
(Och du förtjänar beröm för hur du skriver svenska :-) )
2008-11-24, 01:52
Medlem
limahas avatar
Citat:
DU är i alla fall klok
(Och du förtjänar beröm för hur du skriver svenska :-) )

Tack det samme !! Jeg prøver så godt jeg kan å skrive det slik det ser svensk ut.

Svorsk, men håper de forstår at jeg ikke kan uttrykke meg godt, men hovedsaken er at noen forstår hva jeg forsøker uttrykke uten alle øæ som forstyrrer...

Nå skal jeg til sengs med mine voffser...Natta
2008-11-24, 01:58
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:

För at gjenomföra et brott som detta, måste det ligga stärka negativa kjänslor bak

Ett som alltid bra inlägg av dig och smart att tänka på att hon inte har råd med mer än vatten när hon går på resturang
Men att resa till Arboga och sen gå långa sträckor gång efter gång efter stenar och fornborgar,
Det måste ju slitit på skorna som är så dyra samt att hon betalar för biljetter till arboga samt även hyr bil för att ta sig fram i området.
Fast nu hade hon inte råd att åka dom extra 8 milen till Örebro utan den gången räckte pengarna precis till Arboga och tillbaka till Stockholm
2008-11-24, 01:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Min fråga var:

Fortfarande är min fråga den samma. Se fetmarkering.

Prinzezzan, har du några synpunkter?

Vad jag menade med mitt inlägg - fast det kanske inte gick fram - är att det i en förlängning skulle kunna leda vidare. Om man får fram ett DNA genom hårstrået, så kan det leda vidare till en ev. gm (om de kan ta fram en matchning; en person att matcha det mot

Ponera att hårstrået kommer från en alternativ gm och att håret tappades vid överfallen. Skulle det gå att DNA-testa hårstrået, så skulle polisen få fram en profil. Och skulle de sedan få fram någon att testa det mot och DNA:t från hårstrået matchar mot personens DNA, så kan de inrikta sig mot den personen och undersöka vad denn* befann sig på morddagen/kvällen.

Svårigheten om det skulle vara en random gm, är att få tag i den personen (om den alltså inte ingår i E & T´s omgivning).
2008-11-24, 02:15
Medlem
Tuesdays avatar
Håller ni på med håret nu igen? Åklagaren tror ju att det blåste in.
2008-11-24, 02:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Håller ni på med håret nu igen? Åklagaren tror ju att det blåste in.

Åklagaren tror så mycket, så
2008-11-24, 02:21
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John A Genzale
Ett som alltid bra inlägg av dig och smart att tänka på att hon inte har råd med mer än vatten när hon går på resturang
Men att resa till Arboga och sen gå långa sträckor gång efter gång efter stenar och fornborgar,
Det måste ju slitit på skorna som är så dyra samt att hon betalar för biljetter till arboga samt även hyr bil för att ta sig fram i området.
Fast nu hade hon inte råd att åka dom extra 8 milen till Örebro utan den gången räckte pengarna precis till Arboga och tillbaka till Stockholm

Det ligger mycket i nettopp det du sejer.... Vi kan vel konludera med at det var mycket viktiga sakor hon lånade pengar til för at utføra på sina resor til Arboga....
2008-11-24, 02:39
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Menar du det hår som antas från en "ung mann"? Va hjälpar det at innhenta hår från många personar om detta ena hårstrå manglar röter så at det kan uteslutas eller identifiseras opphav med DNA ?

Ursäkta dröjsmålet! Det tog ett tag innan jag förstod vad du menade med manglar. Menar du att detta hårstrå saknar rot och därför inte kan identifieras?

Finns även oidentifierat fingeravtryck som de kunde ha försökt att identifiera för att utesluta alt.gm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in