2008-08-22, 10:13
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Nu har jag inte FUP tillhands, men jag vill minnas att den första ambulanspersonalen var eniga om att hon var vid medvetande men efter att hon flyttats ut till ambulans sjönk neråt i graderna (då också en helt annan ambulanspersonal hade hand om henne)

Det hinner ju gå några/flera minuter mellan dessa två, och jag skulle tro att när E äntligen märker att hjälp har anlänt att hon slappnar av och låter sig själv driva iväg. Rent instinktivt/överlevnadsmässigt har hon nog hållit sig vid medvetande så länge som hon kunnat.

De grader av medvetande som omtalas här, och bedömningen av någon är 'medvetslös', är inte heller direkt kopplad till om processen för att skapa minnen förstörs. Det finns gott om exempel på hur minnen finns kvar ända till sista ögonblicket innan medvetslöshet, det har väl de flesta erfarit. Senare blev E nedsövd, och föll alltså inte spontant i koma. Detta borde inte heller ha förstört minnen.

Mycket mer relevant vore att fråga sig om de slag mot huvudet E fick gav minnesförlust.
2008-08-22, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
De grader av medvetande som omtalas här, och bedömningen av någon är 'medvetslös', är inte heller direkt kopplad till om processen för att skapa minnen förstörs. Det finns gott om exempel på hur minnen finns kvar ända till sista ögonblicket innan medvetslöshet, det har väl de flesta erfarit. Senare blev E nedsövd, och föll alltså inte spontant i koma. Detta borde inte heller ha förstört minnen.

Mycket mer relevant vore att fråga sig om de slag mot huvudet E fick gav minnesförlust.
Helt rätt.
Skalan är ett mycket trubbigt instrument för att bedöma kontaktbarhet. Den är ju tänkt för att avgöra behandling - inte för att användas som bevisning i en rättegång.
2008-08-22, 10:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jo, E:s vittnesmål var ganska detaljerat, jag antar att SÅC läst allt som E sagt om minnet? Hon ser att kvinnan inte är sminkad men har mörka ögonfransar ändå, hon ser att magen är så platt att kvinnan inte kan ha fött barn, vågigt hår litegranna uppsatt men ändå var det mesta löst hängande,
kritsrecksrandiga byxor som var tajta osv...det är väldigt detaljerat tycker jag.
Det har du rätt i. Det finns all anledning av vara skeptiskt till alla dessa detaljer. Jag hade ärligen glömt dem
2008-08-22, 10:43
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det har du rätt i. Det finns all anledning av vara skeptiskt till alla dessa detaljer. Jag hade ärligen glömt dem
Nja, varför då? Om du minns en ögonblicksbild så kan du nog redogöra för en massa detaljer i den bilden. Sen kanske den ögonblicksbilden är just en sådan "minnesö" som neurofysiologen talade om. Vilket innebär att du kan minnas ganska exakt hur den personen i ögonblicksbilden såg ut, men du kanske inte minns vad som hände två sekunder senare.
2008-08-22, 10:59
Bannlyst
Den största anledningen till att dom kallade in den här minnesexperten är väl ändå att det inte är säkert att E KAN avgöra om det här var äkta minnen eller ett hopkok av drömmar, foton, samtalsämnen och egna tankar?
Hon upplever säkert det här som äkta minnen men det var expertens sak att avgöra om det låter troligt?

Just det får mig att tro att rätten kommer gå på expertens linje i den här frågan.
2008-08-22, 11:38
Medlem
eloges avatar
Citat:
Den största anledningen till att dom kallade in den här minnesexperten är väl ändå att det inte är säkert att E KAN avgöra om det här var äkta minnen eller ett hopkok av drömmar, foton, samtalsämnen och egna tankar?
Hon upplever säkert det här som äkta minnen men det var expertens sak att avgöra om det låter troligt?

Just det får mig att tro att rätten kommer gå på expertens linje i den här frågan.
Som jag förstår det så behöver inte rätten välja om de skall tro på Emmas minnesbilder eller inte. De kan konstatera att det finns en mycket stor osäkerhet i om dessa minnesbilder är genuina eller inte. På grund av denna osäkerhet kan vi inte ge målsägarens utpekande av den tilltalade något bevisvärde.
2008-08-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En del satte henne som trea och en del som fyra på kontaktbarhetsskalan RLS 85.
Enligt en narkossköterska i min bekantskapskrets är det svårt att sätta gränsen.
Att hon avger grymtande ljud säger inget om kontaktbarheten, så hon kan mycket väl ha varit en fyra, vilket betyder medvetslöshet.
Jag tror att det är som Wildone säger, att medvetandegraden sjönk med tiden. Jag har för övrigt inte heller FUP tillgänglig.
Ja, jag är också övertygad om att den sjönk med tiden. Men det är just det "med tiden" (som kanske är 20-30min) som är det avgörande. E var alltså inte medvetslös i direkt anslutning till överfallet och borde därmed ha större chanser att kunna minnas. Om första slaget däremot hade gjort henne medvetslös hade det nog varit värre.
2008-08-22, 12:05
Medlem
Citat:

Hur förklarar du E:s vän som har vittnat om att E minns saker som experterna (eller snarare SÅC...i 1 fall av 2) säger att E inte kan minnas? Är det bara ett minne hon upplever som sant och vem har i så fall planterat minnet att hon träffade vännen några timmar innan?

Själv är jag 101% säker på att CS kommer fällas i TR.
2008-08-22, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Hur förklarar du E:s vän som har vittnat om att E minns saker som experterna (eller snarare SÅC...i 1 fall av 2) säger att E inte kan minnas? Är det bara ett minne hon upplever som sant och vem har i så fall planterat minnet att hon träffade vännen några timmar innan?

Själv är jag 101% säker på att CS kommer fällas i TR.

Jag tror absolut att hon minns vad hon gjorde tidigare den dagen. Det är ganska vanligt att folk minns allting ända fram till själva händelsen.
Men det som mest är besvärande angående hennes minne är att hon trodde att de varit med om en bilolycka. Det trodde hon ända tills pappa R sa att alla bilar var hela och E tvingades tänka om.
Jag vet inte vad ni anser men jag tycker att förhören hela tiden har ledit in på tyskan. Man måste vara ganska koko om man inte fattar att hon är viktig i sammanhanget.

Jag som är så kluven i detta kommer att bli förvånad hur det här en slutar. Och än är det inte färdigt. Hur det än går på måndag så väntar överklaganden från ena eller andra hållet.
2008-08-22, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Som jag förstår det så behöver inte rätten välja om de skall tro på Emmas minnesbilder eller inte. De kan konstatera att det finns en mycket stor osäkerhet i om dessa minnesbilder är genuina eller inte. På grund av denna osäkerhet kan vi inte ge målsägarens utpekande av den tilltalade något bevisvärde.

Ja, precis..och jag läste att någon advokat eller vad det var sagt att kallar rätten in ett expertvittne så ska det till ganska mycket innan de väljer att bortse från hans vittnesmål.
2008-08-22, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
E var alltså inte medvetslös i direkt anslutning till överfallet och borde därmed ha större chanser att kunna minnas. Om första slaget däremot hade gjort henne medvetslös hade det nog varit värre.
Detta vet ingen (utom möjligen cs...) någonting om. Enligt narkossköterskan jag nämnde är det mycket vanligt att man går in i och ur medvetslöshet ett flertal gånger.
2008-08-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Detta vet ingen (utom möjligen cs...) någonting om. Enligt narkossköterskan jag nämnde är det mycket vanligt att man går in i och ur medvetslöshet ett flertal gånger.
Vem har i så fall planterat t ex minnet om spegeln i E:s huvud om hon var medvetslös? CS?

Och till alla er som tycker att E:s vittnesmål är oanvändbart eftersom hon kan ha påverkats av andra/media innan rättegången. Kan ni ge exempel på brottsmål där vittnen/målsäganden har haft mindre möjlighet att bli påverkad av andra/media innan rättegången?

Om det inte finns några sådana exempel borde det innebära att ni anser att vittnesmål alltid är oanvändbara då de har påverkats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in