Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är inte smålandtintin, men jag blev ganska upprörd. Jag kunde iofs förstå motiven, men det var fortfarande vämjeligt att betrakta hur HD vrängde existerade rätt och praxix bara för att tillfredsställa en upprörd folkopinion - som den värsta "kangaroo court".
Jo, det var ganska äckligt att se faktiskt. Men med tanke på att HD stod inför valet att antingen fria Flink helt, eller att döma rakt i strid med lag och praxis så kan man kanske förstå varför det slutade som det gjorde. Ska bli intressant att se hur man resonerar i Knutby-fallet.
Citat:
Med detta sagt anser jag att man i det här fallet inte behöver vränga rätt och praxix för att fälla CS. Man behöver bara göra vissa val, som, vad jag kan förstå, är straffrättsligt helt legitima.
Nej, jag håller med. Det går alldeles utmärkt att döma CS enbart på Es utpekande. Ett klart utpekande av målsäganden som stöds av en mycket stark indiciekedja räcker gott och väl.
Det vore dessutom bra om man dömde på den grunden eftersom det tar heder och ära av SÅC, och vi inte vill ha "minnesexperter" som han i domstolarna.