2008-08-21, 19:00
Medlem
mahkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
När jag öppnar dörren tänker jag absolut inte på hur lång personen är, snarare mitt intryck av personen. Skulle jag försöka säga längd skulle jag jämföra med människor runt mig, lite längre än Pia men absolut kortare än Barbro. Jag är mer en som kollar in ögon och färgsammansättningar på kläder.
Längd är lika svårt som att uppskatta vikt på folk.

Ungefär så gick mina tankegångar också Tantalora. Därför tycker inte jag att just längduppskattningen är så speciellt viktig för det här fallet. CS kutar med ryggen mycket (ser man i rättssalen), det var mörkt ute etc etc. Det finns så mycket annat som talar för CS som gärningsman ändå.
2008-08-21, 19:01
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Det är inte konkreta saker som man kan föra fram till en utomstående, mycket har kommit fram, mycket har kommit fram på fel sätt, mycket har missförståtts av polis, mycket har E sagt ena minuten för att sen totalt glömma bort vad hon pratade om och vad saken gällde (nu pratar jag om de första dagarna)

Mycket av hennes första minnen sitter i kroppen, när hon ser en spegel får hon ont i höger sida av kroppen, ni kallar det kanske inbillning, hon kallar det kroppsminne, jag tror mer på E i det fallet, och så är det med allt.. sen vet jag med att hon har fått påverkan utifrån när väl isoleringen släppte, oundvikligen...men allt före det är hennes ord, hennes upplevelser, hennes minnen...även om det är mycket vi än idag inte förstått.

Jag tror absolut på E´s minnen och tycker det är ren skam att hon blir ifrågasatt så mycket, även om jag kan förstå att man vill fastställa "äktheten" i de minnesbilder som dykt upp. Är också tacksam att du delar med dig av dina personliga erfarenheter av detta fall, och låter oss andra ta del av information som annars ev. aldrig skulle komma fram.

Jag tycker det du skriver i ditt inlägg är ett väldigt bra exempel på hur E "definierar" det hon kallar kroppsminnen, eftersom detta tidigare diskuterats i tråden och ifrågasatts.
2008-08-21, 19:02
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är inte smålandtintin, men jag blev ganska upprörd. Jag kunde iofs förstå motiven, men det var fortfarande vämjeligt att betrakta hur HD vrängde existerade rätt och praxix bara för att tillfredsställa en upprörd folkopinion - som den värsta "kangaroo court".
Jo, det var ganska äckligt att se faktiskt. Men med tanke på att HD stod inför valet att antingen fria Flink helt, eller att döma rakt i strid med lag och praxis så kan man kanske förstå varför det slutade som det gjorde. Ska bli intressant att se hur man resonerar i Knutby-fallet.

Citat:
Med detta sagt anser jag att man i det här fallet inte behöver vränga rätt och praxix för att fälla CS. Man behöver bara göra vissa val, som, vad jag kan förstå, är straffrättsligt helt legitima.
Nej, jag håller med. Det går alldeles utmärkt att döma CS enbart på Es utpekande. Ett klart utpekande av målsäganden som stöds av en mycket stark indiciekedja räcker gott och väl.

Det vore dessutom bra om man dömde på den grunden eftersom det tar heder och ära av SÅC, och vi inte vill ha "minnesexperter" som han i domstolarna.
2008-08-21, 19:08
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ja, se där..
Jag tycker också att E borde ha förknippat personen med T som var nästan i samma längd och har liknande kropp som CS. Om man nu ska tro att personen på övervakningsbilderna är gm så var personen klädd ungefär som T just då. Mörka kläder med luva. Varför få det till en liten, mullig kvinna med bara axlar?

Längden har vi ju redan diskuterat så den tar jag inte upp här igen men när det gäller kroppsformen så har ju E inte sagt att personen är mullig utan snarare att dennes kläder satt illa och att gm därför kan vara mullig. Inte riktigt samma sak. Ang. tröjan som visade axlarna så finns ju teorin att gm tagit av sig jackan utanför entrédörren och alltså endast varit iförd "vanliga" kläder när hon kom in i hallen.
2008-08-21, 19:12
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Jo, det var ganska äckligt att se faktiskt. Men med tanke på att HD stod inför valet att antingen fria Flink helt, eller att döma rakt i strid med lag och praxis så kan man kanske förstå varför det slutade som det gjorde. Ska bli intressant att se hur man resonerar i Knutby-fallet.

Nej, jag håller med. Det går alldeles utmärkt att döma CS enbart på Es utpekande. Ett klart utpekande av målsäganden som stöds av en mycket stark indiciekedja räcker gott och väl.

Det vore dessutom bra om man dömde på den grunden eftersom det tar heder och ära av SÅC, och vi inte vill ha "minnesexperter" som han i domstolarna.
Jag har svårt att förstå varför det i denna minnesdebatt glöms av att det är TVÅ samstämmiga expertutlåtande angående Emmas minne som TR har att beakta. Jag kan inte för mitt liv förstå hur TR skulle bära sig åt för att komma runt de vittnesmålen i ett domskäl.
2008-08-21, 19:14
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Men bara för att vara lite snäll mot försäkringskassan så måste jag säga att de har bra mycket mer på fötterna när de ska fatta beslut än vad vi har angående CS.

Nja, jag är tveksam!
2008-08-21, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Längden har vi ju redan diskuterat så den tar jag inte upp här igen men när det gäller kroppsformen så har ju E inte sagt att personen är mullig utan snarare att dennes kläder satt illa och att gm därför kan vara mullig. Inte riktigt samma sak. Ang. tröjan som visade axlarna så finns ju teorin att gm tagit av sig jackan utanför entrédörren och alltså endast varit iförd "vanliga" kläder när hon kom in i hallen.

E beskriver byxorna lite olika..både som tajta och sen illasittande. Jag vet inte om hon tycker tajta byxor är illasittande förvisso.
Om gm tagit av sig ytterkläderna så låter det väldigt konstigt, varför liksom?
Låt säga att E hade rivit henne i tumultet? då hade det varit kört. tar en gm en sån risk? Det skulle kunna vara så då gm inte ville bloda ner sin jacka men varför inte då ha en mer täckande tröja under? hon tar en stor risk där..löst hängande hår är också ett frågetecken. CS säger att hon alltid har håret uppsatt vintertid och en gm borde tänka i de banorna för att minimera risken att lämna hår på plats.
2008-08-21, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag har svårt att förstå varför det i denna minnesdebatt glöms av att det är TVÅ samstämmiga expertutlåtande angående Emmas minne som TR har att beakta. Jag kan inte för mitt liv förstå hur TR skulle bära sig åt för att komma runt de vittnesmålen i ett domskäl.

Nu framgick det dåligt i alla sammandrag vad den andra experten sade egentligen, men hans vittnesmål gick nästan stick i stäv med vad SÅC sade, han höll inte med om att E inte skulle kunna minnas kvällen, tvärtom så var det här en naturlig läkning som han såg på saken. Även om det i hans ögon gick förvånande fort.
2008-08-21, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag är med på ditt resonemang. Men ni som kan perception och minne: Har det någon betydelse att E inte har bott så länge i den här bostaden? Det kanske tar ett tag innan man pejlar in omvärlden automatiskt?

Och i detta fallet visste inte E om personens längd när hon öppnade.

(Jag minns att jag upplevde omvärlden lite annorlunda för några år sedan. Jag hade bott i ett litet torp i många år men en takhöjd på ca 2 m. Sedan flyttade jag till en lägenhet med takhöjd på 3,40 med både breda och höga dörrar. Kompisar som kom och hälsade på "krymde".)

"Har det någon betydelse att E inte har bott så länge i den här bostaden? Det kanske tar ett tag innan man pejlar in omvärlden automatiskt?

Och i detta fallet visste inte E om personens längd när hon öppnade."

----

Det är en befogad fråga, men mer än jag kan svara på.
Jag kan bara gissa, och en gissning är att det låter möjligt att det kan spela in. JMO-just my opinion.
2008-08-21, 19:23
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
E beskriver byxorna lite olika..både som tajta och sen illasittande. Jag vet inte om hon tycker tajta byxor är illasittande förvisso.
Om gm tagit av sig ytterkläderna så låter det väldigt konstigt, varför liksom?
Låt säga att E hade rivit henne i tumultet? då hade det varit kört. tar en gm en sån risk? Det skulle kunna vara så då gm inte ville bloda ner sin jacka men varför inte då ha en mer täckande tröja under? hon tar en stor risk där..löst hängande hår är också ett frågetecken. CS säger att hon alltid har håret uppsatt vintertid och en gm borde tänka i de banorna för att minimera risken att lämna hår på plats.

Ja men om hon har sagt det så måste vi ju tro på henne, hon verkar ju så pålitlig och ärlig!

Skämt o sido, i mina öron låter det inte helt osannolikt att gm inte har ytterkläder på sig när hon kommer in i hallen. I mars har man väl oftast någorlunda bylsiga vinterkläder på sig, varpå det inte är så lätt att röra sig varken snabbt eller smidigt. Dessutom var hon nog, som du skriver, kanske rädd att fläcka ned jackan. En lång jacka kan ju även dölja ev. fläckar och stänk hon får på tröja etc. Sen varför hon ev. var klädd i någon tröja som visade axlarna kan jag däremot ej uttala mig om, ej heller vad E tycker om tajta byxor.
2008-08-21, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Åklagaren skall med näst intill 100% övertyga rätten att CS är skyldig. Advokaten skall påvisa ett tvivel på att så är fallet. Ett tvivel på 2% bör räcka.

Det råder ingen tvekan om vilken som har den lättaste uppgiften.

Här påpekar vän av ordning att tvivel aldrig någonsin har mätts i procent. Alls. I själva verket handlar det om en helhetsbild. Är det sannolikt att det gått till så som åklagaren beskriver det eller finns det utrymme för ett rimligt tvivel om att något helt annat kan ha hänt. Här ska man faktiskt komma ihåg att det inte räcker med att hävda att man "inte kan placera CS i huset". Det handlar om en lång kedja händelser som alla leder fram till en enda punkt. Det faktum att någon annan har haft möjlighet (teoretiskt) att begå morden är inte att betrakta som rimligt tvivel, lika lite som det är rimligt tvivel att tro att marsianer strålade sig in i huset.

Jag tänker inte gå in på att beskriva de bevis och de indicier som det här handlar om, det räcker med att säga att de är ganska omfattande. Någonting som slår mig bland alla som inte tror på CS som gärningsman eller som inte känner sig övertygade är undran över vad ni tror att hon gjorde i Arboga egentligen? Varför pratade CS om en hammare med sin vän i Tyskland? Var är hennes vänner i Köping? Varför ljuger honom om runstenar och fornborgar? Var är det rimliga tvivlet som gör att ni tror att hon kommer att frias? Är det oförmågan att förstå vad som drev henne (om ni nu hypotetiskt tänker er att hon faktiskt begick brottet)? Vi har - och det här är ju lite trist men ändå sant, även för mig själv - svårt att se kvinnor som våldsverkare, svårt att förstå det. Det stämmer väldigt illa med vår, om uttrycket tillåts, ide om kvinnan. Kan det vara det? Eller är det, som en bekant till mig påpekade, det faktum att man inte vill tänka sig att någon ur ens förflutna skulle kunna ha blivit så förbannad att han eller hon dök upp långt senare och slog ihjäl ens sambo och (bonus eller egna) barn? För det är svårt att förstå, närmast obegripligt. Men det händer ändå. Men i normala fall är det en man. Och här är det inte det. Och då blir det obegripliga ännu obegripligare.
2008-08-21, 19:29
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Nu framgick det dåligt i alla sammandrag vad den andra experten sade egentligen, men hans vittnesmål gick nästan stick i stäv med vad SÅC sade, han höll inte med om att E inte skulle kunna minnas kvällen, tvärtom så var det här en naturlig läkning som han såg på saken. Även om det i hans ögon gick förvånande fort.
Jag håller med om att referaten av hans vittnesmål har varit ofullständiga, men det lilla som har refererats har jag tolkat som ett stöd för SÅC och hans åsikt. Har du hört vittnesmålet så har du en annan möjlighet att bedöma det så klart.

Vet inte om du missade ett tidigare inlägg eller att du avstod från att kommentera det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in