2008-08-19, 22:54
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Om "E:s minne fungerar helt normalt" är ett direkt citat av SÅC så som du framställer det vill jag att du gör en källhänvisning.
Behövs verkligen källhänvisning? I vissa fall har jag nämligen sett att detta kan slopas.
Speciellt om man direkt pekar ut T som mördare, eller att nån påstår att T önskade livet ur S. Det finns också uppgifter om att om man vill göra gällande att ett foto av CS togs med till det skyddade boendet behövs heller ingen källa. Att påstå att RJ misstänkte CS innan han misstänkte NJ är också en uppgift som inte behöver styrkas.

Ja, jag är förbannad...
2008-08-19, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Jag har skostorlekar från 36 till 39 Mina fårskinnstofflor är t.o.m storlek 41!
(jag har mycket små tunna nätta fötter :-))

Den skillnaden är det inte de olika tillverkarna som har olika sätt att beräkna storlek?
2008-08-19, 22:58
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Nej det är inte ett direkt citat men han sa/skrev att E hade normala minnesfunktioner. I rätten hade hon (enligt samma test) kraftig påverkan på minnesfunktionerna. Så kraftiga att hon knappast kan lära sig något. Vilket gör alla diskussioner om "inlärda" minnen ännu intressantare. Om man ifrågasätter E:s minnen pga SÅC:s uttalande i rätten så kan man inte heller tro att minnena är "skapade/inlärda". Hur kan man "lära in" fel minnen om man har stora svårigheter att lära sig något? Moment22? Eller så betyder det att SÅC (utan förstå det själv) säger att E:s minnen är korrekta (pga inlärningsproblemen)

Det blir konstigare och konstigare. När och var har SÅC uttalat sig om E:s minnesfunktioner innan han framträdde i rätten? Källa!
I vilket referat finns uttalandet jag fetmarkerade?
2008-08-19, 23:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupine
Då måste jag tyvärr göra er besvikna i era slutsatser...Jag har förärats med korta breda fötter med hög vrist.
Ah! Precis samma typ av fötter som mina! Har dina också gått i arv i flera generationer till hälften av avkomman?

Citat:
Har aldrig i hela mitt liv kunnat använda modeskor. Jag får köpa det jag får in fötterna i så att säja. Det har hänt, och då blir jag lycklig, att jag fått ner foten i en 38:a. Den har då varit tillräckligt bred för att passa min fot. Men för det mesta får jag gå med alldeles för långa skor för att få plats med fötterna ända upp i storlek 42.
Men då snackar du om lite andra typer av dojor än dem CS använde. Hon är inte direkt pumpstypen, vad jag begriper. Jag har exakt samma typ av fötter, och har 39,5 om jag får precis så bred läst som jag egentligen behöver, 40 i sandaler och breda gympadojor och drar 41 i normallästade skor.

Större skillnad tror jag inte att någon människa med som använder såna skor som CS behöver ha på sina skor.
2008-08-19, 23:06
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Det blir konstigare och konstigare. När och var har SÅC uttalat sig om E:s minnesfunktioner innan han framträdde i rätten? Källa!
Sluta tjata om källa! Det blir så jobbigt.

Men bara för att det är du (inte direkt ett uttalande från SÅC, men ändå):
Citat:
Enligt TV 4 har Emma Jangestig genomgått två tester som båda visar att hennes minne är normalt – trots den traumatiska händelsen.
Enligt dokument som kanalen tagit del av har hon ”en normal korttidsminneskapacitet”.
Yttrandet till tingsrätten är skrivet av professor Sven-Åke Christiansson som också är expert på minnesforskning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2779783.ab
2008-08-19, 23:08
Medlem
Citat:
Har hört rykten om att han har uttalat sig. Det kan ju vara i det där som kallas FUP. Men den är väl bara en myt misstänker jag. Att han har gjort en skriftlig rapport av testet är som alla vet helt omöjligt. För han är ju minnesexpert så han kommer ju ihåg utan att behöva skriva ner.

Tillägg:
Ja det var ett väldigt oseriöst inlägg men det har hänvisats tidigare i tråden/trådarna till SÅC:s motsägelser. Börjar bli rätt uttjatat när allt som inte talar för CS oskuld ska åtföljas av 1037 källhänvisningar medan allt som kan tolkas till fördel för CS oskuld helt är befriat från det kravet. (Detsamma gäller misstänkliggörandet av T)
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-08-19 kl. 23:14.
2008-08-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Sannolikt är det så att SÅC har uttalat sig om hennes aktuella minneskapacitet som är intakt.

Dock säger denna aktuella kapacitet, inte något om hennes minnesbilder från tiden före det aktuella traumat. Det är två olika typer av minnen.
2008-08-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Sitta och gissa kan vi göra, men vem vet vilka platser hon besökt tidigare? Jag tror henne intresse för forntiden är äkta.
Jag tycker också det låter skumt att låna pengar för att besöka Arbogas stenar just den dagen och det har jag talat om åtskilliga gånger.
Men helt jäkla omöjligt är det inte att hon ville besöka Arboga igen för hon hade ju varit där tidigare och ville tillbaka igen för att kolla lite nogrannare.

Jag glömde skriva att det låter ännu skummare att låna pengar av en kompis för att kunna åka och mörda..det låter också underligt att en kort tid efter morden sitta och prata om böcker och vilken upplaga det var när hennes tankar borde vara helt koncentrerade på annat?

Om det nu finns ett genuint intresse och hon faktiskt har "specialstuderat svenska runstenar" som hon själv påstår så verkar ju inte det hon har studerat ha fastnat i alla fall då hon inte verkar ha någon större kunskap inom området, så vad får dig att tro att intresset är äkta?

En så intelligent, som flera vill göra gällande, kvinna borde väl ha en stor kunskap om något som denne har specialstuderat?
2008-08-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Sannolikt är det så att SÅC har uttalat sig om hennes aktuella minneskapacitet som är intakt.

Dock säger denna aktuella kapacitet, inte något om hennes minnesbilder från tiden före det aktuella traumat. Det är två olika typer av minnen.
Jo, men flera månader senare (i rättegången) så säger SÅC att E:s minne är skadat. Har det blivit skadat efter testet?
2008-08-19, 23:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
På måndagkväll kan CS vara en fri kvinna. Jag hoppas att man planerar så att hon isåfall har någonstans att ta vägen. Många välkomnande släktingar och vänner verkar CS inte ha, än mindre i dagsläget, och Skarpnäck är kanske inget alternativ.
Det finns en påtaglig suicidrisk - den mest otillfredsställande av alla tänkbara utgångar. Jag tror inte att någon har täckt upp alls inför detta - det skulle i så fall vara hennes advokat. Det normala är ju inte att anhållna är så till den grad i avsaknad av tätare nätverk som CS.

Citat:
En aldrig så bra åklagarplädering kan inte täcka upp för alla brister (tekniska bevis etc)
Man kan visst fälla om man vill. Det enklaste sättet att göra det på är att tillskriva E:s utpekande visst bevisvärde.
2008-08-19, 23:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet

Nä, men grejen är att inför domstolen påstod han att E:s allmänna minnaeskapacitet var kraftigt nedsatt vid det tillfälle då han testade den.
2008-08-19, 23:23
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Ja, jag visste att det var det som fanns och inget mer. Källorna är ofta ganska torra. Men vi får kämpa vidare i öknen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in