2008-08-19, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon
Jag är säker på att jag läst någonstans i FUP att polisen åkt dit efteråt och släppt ut katterna.

Rätt, katterna var inne och lockades ut samma kväll..jag hade en annan muntlig uppgift som tydligen inte stämmer enligt FUP (Sid 40)
2008-08-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Min med.

Min med = MT blir fälld! ... min korta kommentar till dagens förhör är:

Bristen på biologiska bevis på brottsplatsen betyder inte att den häktade inte varit där. Det betyder att pga av omständigheter kan man inte finna något biologiskt bevis som skiljer sig ut från alla som berädde brottsplatsen före undersökningen.
Detta talar mer emot än för den häktade... så då återstår indiciekedjan.
Case closed,fram tills hovrätten.
CS blir fälld i tingsrätten, enligt mig.
2008-08-19, 18:28
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Glömmer du inte katterna nu? Några poliser sprang väl runt och lockade på dem också? Vad rörde till det mest, poliserna eller ifall katterna lämnats inlåsta i huset?

Skoavtryckssäkring efter en månad är sanslöst. En hel månad att få fram vansskor bortkastad, den viktigaste månaden dessutom. Hur kan det ta så lång tid att utesluta räddning/polis/anhörigaavtryck? Mycket har tagit ovanligt lång tid. T:s mobil beslagtogs väl först 8 april? Osv.
Står om missarna i FUn sid 212

När vi genomsökt bostaden hjälper vi ambulanspersonalen som arbetar med de två barnen i
hallen. Vi hjälper dem genom att lysa med våra ficklampor på barnens kroppar så att
ambulanspersonalen ser bättre när de arbetar. När ambulanspersonalen lämnat bostaden går
även vi ut och stänger ytterdörren efter oss. Vi hjälper sedan till med dörrknackning och
avspärrning av brottsplatsen. Två katter som befinner sig i bostaden släpps senare ut för att de
inte ska förstöra brottsplatsen.
2008-08-19, 18:29
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
Varför vill han veta det? Tyckte det var en märklig fråga.

Jag gissar att han anpassar sin plädering lite efter vilken åklagare som han möter i "ronden".

Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Men om det nu skulle bli på det viset så finns det säkert en plan för det med, tror du inte det? Jag hoppas, och tror, det iaf.

Om jag trodde, eller visste, att samhället (kriminalvården) skötte dylikt skulle jag aldrig behöva ta upp det.
2008-08-19, 18:34
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Citat:
Mobilspårning är väl inte olagligt? CS har använt sin telefon och därmed är det fullt lagligt att spåra. Det du syftar på, tror jag iaf, är att det inte är tillåtet att spåra telefoner som inte används.

Kan nån kunnig bekräfta?

Men det är för dumt för att vara sant! Först mördar hon två oskyldiga barn och nästan en mamma, och när hon är klar med det så ringer hon och smsar direkt efter brottet så att hela världen ska veta var hon befann sig, att man kan spåra mobiler via samtal och sms är ingen nyhet hur fan kunde hon få så bra på IQ test? Detta bevisar ju bara att sådana med hög IQ är idioter

Eller så är det planterat mord och bevisningen skall leda till tyskan
2008-08-19, 18:34
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Nu har ju tyskan erkänt att hon varit på platsen vid tidpunkten, men jag undrar ändå hur det påverkar den tekniska bevisningen mot tyskan med tanke på Göran Lambertttttttttttttttttsssssssssssssss uttalanden om att mobilspårning är olagligt? De kan ju knappast få tillämpa olagligt bevismaterial och om nu tyskan ändrar sig och säger att hennes minnesbild kan vara felaktig och att det var dagen innan morden som hon var där, ja vem skall då motbevisa henne?

Vad har vi för läge då?

Vad har jag missat? (fetmarkeringen)
2008-08-19, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Står om missarna i FUn sid 212

När vi genomsökt bostaden hjälper vi ambulanspersonalen som arbetar med de två barnen i
hallen. Vi hjälper dem genom att lysa med våra ficklampor på barnens kroppar så att
ambulanspersonalen ser bättre när de arbetar. När ambulanspersonalen lämnat bostaden går
även vi ut och stänger ytterdörren efter oss. Vi hjälper sedan till med dörrknackning och
avspärrning av brottsplatsen. Två katter som befinner sig i bostaden släpps senare ut för att de
inte ska förstöra brottsplatsen.

Det låter iofs inte som att polisen fysiskt gick in i huset en gång till för katterna, jag tolkar iaf det här (FUP sid. 40) som att de bara behövde öppna dörren:

Vi beslutar tillsammans med krimjouren att de två katterna ska släppas ut ur huset och bort
från brottsplatsen varav jag får nyckeln till huset och öppnar dörren och lockar ut katterna.
Katterna lämnas utomhus, de bar halsband därefter låses dörren igen och nyckeln lämnades
till yttre.
/ Pa Cecilia Everstig, 810

Så den "missen" behöver vi kanske inte tillskriva dem.
2008-08-19, 18:36
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Ingenting! Sånt får man påstå utan att ange källa eller svara på frågor om.
2008-08-19, 18:36
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja

Jag syftade på orten Arboga alltså!
2008-08-19, 18:39
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ingenting! Sånt får man påstå utan att ange källa eller svara på frågor om.

Ja, jag tänkte bara om det hade stått någonstans och jag hade missat det. Har läst alla rapporteringar från rättegången idag, men har inte sett det någonstans, det var därför jag undrade.
2008-08-19, 18:40
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Jag syftade på orten Arboga alltså!

Aaaah, tack för att du svarade! Jag blev lite fundersam först
2008-08-19, 18:43
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Det fetmarkerade är väl ändå inte riktigt sant? CS är ju utpekad av ett vittne. och det vittnet befann sig ju i hallen när morden begicks.
Ja, det har du rätt i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in