2008-08-19, 18:43
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Hur ska E:s vittnesmål tolkas nu när det är klarlagt att hennes största motivation är att vara duktig och att vara alla till lags?

Att det nu framkommit att E ljugit inför SÅC eftersom hon vill vara duktig, det anser jag gör att hennes trovärdig är helt krossad. Tyvärr.
Från Expr.
15.59

Åklagaren inleder med att fråga varför Emma inte uppgett hur hon mådde när hon skulle genomgå minnesundersökningen hon tidigare gjort med minnesdoktorn Sven-Åke Christianson.
– Jag ville vara till så bra hjälp som möjligt och försökte göra mitt bästa, säger Emma.

Varför skulle det vara en lögn??

Du KennyK har inte sagt hur du mår. Alltså ljuger du!
Är det ett riktigt påstående?
2008-08-19, 18:44
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Eftersom SÅC i rätten säger att E inte kan lära sig nya saker så kan man ju undra hur hon kan lära sig "skapade" minnen. Moment22?
Ja. Idag bevisade E dock för rätten att SÅC snackar skit. Hon mindes saker som hänt tidigare.
2008-08-19, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Från Expr.
15.59

Åklagaren inleder med att fråga varför Emma inte uppgett hur hon mådde när hon skulle genomgå minnesundersökningen hon tidigare gjort med minnesdoktorn Sven-Åke Christianson.
– Jag ville vara till så bra hjälp som möjligt och försökte göra mitt bästa, säger Emma.

Varför skulle det vara en lögn??

Du KennyK har inte sagt hur du mår. Alltså ljuger du!
Är det ett riktigt påstående?

Det var säkert det här som menades...

Ekblad citerar uppgifter ur förundersökning av vilka det framgår att Emma Jangestig under dagen för förhören uppgivit för Sven-Åke Christianson att hon inte var ångestfylld, deprimerad eller nervös.

– Ja, det gjorde jag, för jag har en förmåga att vilja vara duktig och jag önskar att jag hade berättat som det var.
2008-08-19, 18:55
Medlem
Vad spelar det för roll?

Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag tror att det kan vara så att T trodde att han måste vara vän med CS för att kunna skicka meddelanden till henne. Jag tror inte han ljuger om en sådan sak, verkar korkat. Det spelar ju nämligen ingen roll heller. De var väl inte (från hans horisont) ovänner heller? Inte verkar ju E ha haft något emot att han hade kontakt med henne heller. Hotbilden tornade ju upp sig efteråt.

Det var väl även så att T nekade till att vara vän med CS på facebook innan polisen påvisade att så var fallet och detta pga att han helt enkelt inte visste om att han någonsin varit det. Han utryckte det såhär om jag inte minns fel: "Det skulle jag aldrig tillåta"

Att han sedan förklarade en möjlighet till att polisen hittat en "vänskapsrelation" på facebook ser inte jag som konstigt.
Däremot är det inte sagt att det var med all säkerhet så det hade gått till som han gav förslag på, det var bara en möjlighet.
Vad som heller inte helt har framkommit i FUP:n är om det verkligen VAR T´s konto.
Det är inte bekreftat.

Men egentligen...vem bryr sig om ett facebook konto???
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
På måndagkväll kan CS vara en fri kvinna. Jag hoppas att man planerar så att hon isåfall har någonstans att ta vägen. Många välkomnande släktingar och vänner verkar CS inte ha, än mindre i dagsläget, och Skarpnäck är kanske inget alternativ.

En aldrig så bra åklagarplädering kan inte täcka upp för alla brister (tekniska bevis etc)

Det här har jag också funderat på mycket. Ingen drömsits för någon av de inblandade. Men hon har ju vänner som är övertygade att hon är oskyldig så hon får nog hjälp att gömma sig den första tiden. Sen får man hoppas myndigheterna hjälper henne också.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Det jag vill ha sagt är att hennes motivation i det hela borde vara att få fram sanningen, men nu har det visat sig att det tydligen mest handlar om att vara duktig och vara till lags.

Nu är det såhär att minnestestet kan man inte fuska på (hoppas jag?). Det har inget med utredningen att göra och kan således inte vara "för att få fram sanningen". Testet är för att klargöra hur mycket närminne E har, inte om vad hon minns i övrigt.
2008-08-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Men det är för dumt för att vara sant! Först mördar hon två oskyldiga barn och nästan en mamma, och när hon är klar med det så ringer hon och smsar direkt efter brottet så att hela världen ska veta var hon befann sig, att man kan spåra mobiler via samtal och sms är ingen nyhet hur fan kunde hon få så bra på IQ test? Detta bevisar ju bara att sådana med hög IQ är idioter

Eller så är det planterat mord och bevisningen skall leda till tyskan

Ellerhur! Om man är smart och ska begå trippelmord lämnar man väl luren hemma?

edit: OCH sätter på sig lösnäsa och glajjer...
Senast redigerad av mems 2008-08-19 kl. 19:03.
2008-08-19, 19:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
FY FAN!!!!!! Ja det känns lite som de är vad de vill antydda
Jobbar kanske beaver på Aftonbladet
2008-08-19, 19:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Katterna var redan ute, och lämnades just ute.

Intressant. Hur kan det komma sig? I FUP står det - har inte sidorna - några saker om att dörren till huset var låst eftersom de hade barn, och eftersom de hade en katt som kunde öppna dörrar. Jag tänkte då att det var mycket underligt. Barnfamiljer i en lugn miljö brukar väl låta barnen gå ut och leka. Katter är väl i allmänhet också tillåtna att gå in och ut. Men nu var de alltså någon slags 'utekatter'?
2008-08-19, 19:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Nu har ju tyskan erkänt att hon varit på platsen vid tidpunkten, men jag undrar ändå hur det påverkar den tekniska bevisningen mot tyskan med tanke på Göran Lambertttttttttttttttttsssssssssssssss uttalanden om att mobilspårning är olagligt? De kan ju knappast få tillämpa olagligt bevismaterial och om nu tyskan ändrar sig och säger att hennes minnesbild kan vara felaktig och att det var dagen innan morden som hon var där, ja vem skall då motbevisa henne?

Vad har vi för läge då?
Det där låter som amerikansk rätt, vilket avhandlats tidigare. Det har ingen relevans i Sverige.
2008-08-19, 19:18
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mems
Ellerhur! Om man är smart och ska begå trippelmord lämnar man väl luren hemma?

Varför det? CS har ju redan bestämt sig för att hon letar runstenar i Arboga!
Det är hennes alibi. Hon fattar nog att hon kan fastna på en och annan övervakningskamera.
Därför har hon samlat ihop lite containerkläder á la Östermalm så hon har "fel" färg på övervakningsbilderna. Då kan det inte vara hon, för hon har beige jacka.
Det är väl smartare än att lämna telefonen. Problemet med bilder kvarstår ändå.

Just att hon sitter på tåget och kollar saldo flera gånger ska väl visa på att det är otroligt att det skulle vara hon, enligt hur jag tror att hon funderar.

Allt detta dribblande med skor tyder också på att hon har sin masterplan och leker med fhl och åklagare.
Hon har nog inte räknat med att skorna var fotograferade på hennes fötter.
Det är mycket synd att hon inte blev mer ingående förhörd om var hon letat runstenar i Sverige (om det nu var hennes intresse, fotboll är väl troligare) . De vikingaefterlämningar i Arboga är ju ingenting mot vad vi har på andra platser. Om hon nu var intresserad...

Detta att hon varje gång efter sina "självmordsförsök" kontaktar T för att skriva det på näsan på honom är ju såå sjukt.
Hon försöker ju straffa honom varje gång.
På SÖS toaletten höll hon på att stryka med och det är ju inte hennes avsikt.
(Hon ville väl bara förstöra hans födelsedag)
Då får hon göra något annat - och vad hon gjorde vet vi ju.

Hon blir dömd.
2008-08-19, 19:24
Bannlyst
Det är mycket synd att hon inte blev mer ingående förhörd om var hon letat runstenar i Sverige (om det nu var hennes intresse, fotboll är väl troligare) . De vikingaefterlämningar i Arboga är ju ingenting mot vad vi har på andra platser. Om hon nu var intresserad...

Det här Tantalora är ju inte riktigt sant. CS har berättat att hon besökt Birka och andra platser. Hon har också pratat om runstenar med sin vän så att intresset finns är det ingen tvekan om. Jag har funderat på varför hon inte kände till Anundshög men vi får ju inte glömma att hon är från Tyskland, hon har inte bott särskilt länge i Sverige och har väl inte hunnit besöka alla platser som vi svenskar sedan länge känner till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in