2008-08-15, 21:22
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du har gjort en mycket bra genomgång. Välkommen till listan.
Som du själv skriver är det inte särskilt långsökt med en hammare. Det är relativt lite blod. Blodförlust är inte angiven som bidragande dödsorsak. Det innebär att det inte varit någon artärblödning.
Varför hammare?
*På små barn är det relativt svårt att komma åt artärer. Skalltrauma är effektivare.
*Självskaderisken. Det är väldigt, väldigt vanligt att gm skär sig själv med en kniv i samband med en attack. Det ger naturligtvis DNA-material.
Det är betydligt mer ovanligt att man skadar sig när man använder hammare.
(Undantaget när jag snickrar. Då kan man säkert finna såväl blod som döda hudceller på hammaren.)
*Fasttagningsrisken. Om någon ser en person knacka på en ytterdörr med en kniv ringer man polisen direkt. Om det däremot är en lång, smal person hade min slutsats varit att det var en hantverkare. Dessutom är det i sig ett brott att ha en kniv i handväskan. Teoretiskt är det detsamma med en hammare, men då måste polisen kunna visa att man inte hade ett legitimt skäl att ha den. Om man säger att man ska snickra får man naturligtvis inneha den.
Takk for velkomsten Var litt redd for å stikke hodet fram siden jeg er norsk
Jeg har nå lastet ned FUP-rapporten og leser der før jeg skriver noe mer...
2008-08-15, 21:34
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Jag ifrågasatte att du skrev att om hon blev avbruten hade T sett henne. Det är ju inte alls säkert beroende på vem/vad som avbröt henne. Jag tror inte ens att hon blev avbruten. Hon hade nog bestämt sig för att detta inte får ta någon tid. In... slå av bara fan på alla... Ut... Max 5 minuter.

Det var meningen att T skulle åkt vidare till ett annat ställe innan han åkte hem. Nu var han tvungen att stanna till hemma för att hämta nycklar. Egentligen skulle han kommit hem först vid åtta-tiden. Det är ju inte säkert att CS visste detta. Möjligen kollade hon bara att han inte var hemma innan hon slog till. På fredagen gick ju planen i stöpet så på måndagen var det tvunget att ske.

Obs, min teori. Hon kan ju vara oskyldig också.
T skulle vara hemma 20-tiden?
Den här dagen verkade han knappt ha något schema att gå efter då han jobbat hemma och åkte hemifrån ca 16.40 till Kungsör och senare smedjan.
Ts uppgift denna kväll tycks vara att bara hämta instrument som skulle till lokal i arboga, mao ingen tidsplanering utan mer planlös körning från plats A till B.
2008-08-15, 21:41
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
T skulle vara hemma 20-tiden?
Den här dagen verkade han knappt ha något schema att gå efter då han jobbat hemma och åkte hemifrån ca 16.40 till Kungsör och senare smedjan.
Ts uppgift denna kväll tycks vara att bara hämta instrument som skulle till lokal i arboga, mao ingen tidsplanering utan mer planlös körning från plats A till B.

Notera att jag skrev att CS troligen inte visste om hans planer så om det var planerat tidsmässigt eller inte spelar knappast någon roll. Men om han hade gjort som det var tänkt hade han varit hemma vid ca 20. Planerat eller ej.
2008-08-15, 21:41
Medlem
Frubeates avatar
Kanske morden inte alls var så noga planerade?
Om man tänker så här:
Efter att CS fått korgen av T, så försöker hon på alla vis få hans uppmärksamhet på sitt sjuka sätt. Själmordsforsök=funkade inte. Så sitter hon där i sin medömkan och googlar och googlar. Till vänner har hon gett inntryck av att hon och T fortfarande har det bra tillsammans, samtidigt som hon via sina spaningar på nätet ser hun T, E och barnen har det så fint. Jaha, då hittar hon på ett barn då, det måste nog fånga hans uppmärksamhet (enlig henne)?, eller ville hon bara "straffa" honom med detta?
Hur som helst, det får inte den effekt hon hoppats på. Googlar vidare, men kommer liksom ingen vart med detta. Hon tar ett steg vidare, hon börjar uppsöka Arboga, spionerar på den lycka hon tycker sig blåst på. Pinar sig själv med all denna svartsjuka. Det skulle vara hon! Inte E. Det skulle varit hennes barn T tog hand om, inte M och S.
Kanskje hon i sin förvrängda värld föreställer sig att de sitter där inne i huset och skrattar år henne och pratar skit. Känslomässigt förstörda människor kan konstruera upp de mest otroliga scener i sitt huvud.
Något ont växer innom henne. det växer och växer.
En dag spricker det totalt. Någon snabb impuls verkar det inte vara, snarare har det till slutt runnit över kanten för CS, ordentligt!
Det verkar lite långsökt att på snabb impuls packa ner en hammare, ta toget till Arboga för att sedan ringa på hos E och presentera sig.
Det har funnits gott om tid att tänka här, men någon lång planering behöver heller inte ligga bakom.
Något har gjort mycket ont i CS's inre. Skulden til detta onda ger hon T, men inirekt också hans nya familj. Hon mår skitdårligt, de mår alldeles utmärkt.
Det är här det rinner över för CS.
Ringa på et hus mitt i ett bostadsområde på en tid av dygnet då risken är mycket stor för att någon ser dig? Tror inte CS har tänkt så jättemycket på just det, det hon har tänkt på är att krossa denna familjelykka som skulle varit hennes. Meningen är att T ska få lika ont som henne, samtidigt som hon vill E och barnen ont. Dom ska inte få ha det bättre änn henne.....
Jaha.....Nu har jag bara spekulerat lite här, men i ett fall som detta undrar man ju hur mördaren tänker och känner, försker förstå alt detta ofattbara.
2008-08-15, 21:42
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Varför är det ingen som hört något? för det bör ha varit ett himla liv, eller är grannarna vana att det skriks mycket i det huset.

E hann nog inte skrika. Barnen kanske skrek till men det händer ju att barn gör det. Om det skreks i huset var det nog inte under något längre tid. Lätt att missa.
2008-08-15, 21:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
/.../ Det var meningen att T skulle åkt vidare till ett annat ställe innan han åkte hem. Nu var han tvungen att stanna till hemma för att hämta nycklar. Egentligen skulle han kommit hem först vid åtta-tiden. Det är ju inte säkert att CS visste detta. Möjligen kollade hon bara att han inte var hemma innan hon slog till. På fredagen gick ju planen i stöpet så på måndagen var det tvunget att ske.
Det framgår av FUP att CS kände till T:s fasta schema: 13.00 - 20.00, och att han ibland var tvungen att arbeta sent. - 14 mars skulle han ha arbetat fram till midnatt.
2008-08-15, 21:48
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Först och främst, tack för din medverkan i tråden med ett seriöst och genomtänkt inlägg!

Några snabba svar på några av dina frågor.

Polisen har under period åkt med det aktuella tåget för att fånga upp vaneresenärer, som kan ha något att berätta. Ett vittne ska också höras om sina iakttagelser på tåget.

Försiktighet är nog påkallad vid tolkningen av CS nickande. Det behöver inte vara ett erkännande inför polisen, utan kan lika gärna vara ett uttryck för resignation.

Vidare instämmer jag med att CS ska dömas.

Motiv + utpekande + CS orimliga berättelse + skoavtrycket = Bortom allt rimligt tvivel att hon är gärningsman

Takk Lastet ned og leser nå FUP for enda mer info
Hennes nikk kan være resignasjon, ja...Spørsmålet er om hun kanskje på daværende tidspunkt trodde det var kjørt? Visste ennå ikke hvilke evnt. beviser politiet hadde mot henne siden hun raskt ble etterlyst? Det var min tanke...
Senast redigerad av limaha 2008-08-15 kl. 21:50.
2008-08-15, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det framgår av FUP att CS kände till T:s fasta schema: 13.00 - 20.00, och att han ibland var tvungen att arbeta sent. - 14 mars skulle han ha arbetat fram till midnatt.

Jaså? Hur kunde hon veta det?
Vill du citera fun eller ge en sidhänvisning?
Tulpan, du som har bra koll på fun, kan du bekräfta det här eller hänvisa till sida?
2008-08-15, 21:56
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Ja precis.
Man försöker få det till att CS har planerat detta . Men hur kommer det sej då att hon valde tidpunkten mellan exakt kl 19.10 och 19.17 för att genomföra morden(och försvinna spårlöst) ?
När hon enligt stalkingteorin borde ha vetat att T var hemma då? Om hon valde en tidpunkt när T , enligt alla beräkningar borde vara hemma ,

Varför VÄNTADE hon då inte bara på att T skulle komma hem och slog ihjäl honom också när han kom?
Vissa säger att hon blev avbruten, MEN DET STÄMMER INTE, för om hon blev det så skulle T ha SETT henne komma ut från huset.

Och om mordet nu var så planerat , varför då välja en hammare av alla möjliga vapen , en hammare är väl inte det första vapen man tänker på om man ska planera ett mord ?
Man kanske i så fall väljer snarare kniv som ett lättillgängligt vapen?
En hammare är väl mera av karaktären tilhygge som råkar finnas på plats?

Hon ville ha T för sig själv, och därför tog hon E, S och M istället, för att han skulle komma och söka tröst hos henne. Det min och många andras teori iaf.

Har du läst hela den här tråden? Om du hade gjort det så har vi redan pratat om att använda kniv. Risken att skära sig med en kniv är enorm. Och att skära sig lämnar DNA.
2008-08-15, 21:59
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Varför är det ingen som hört något? för det bör ha varit ett himla liv, eller är grannarna vana att det skriks mycket i det huset.

Barn lever om. Eller har du aldrig träffat barn?
Sen, att bli träffad av en hammare i skallen upprepade ggr då kanske man inte skriker? Man kanske tuppar av på en gång? Eller har du fått en hammare i skallen och vet?
Bannlyst
Citat:

Tycker det är tragiskt att du sitter och talar om hur man skall ha ihjäl någon på ett smidigt sätt, är du vuxen? Det kan finnas de som inte vet hur och då är det osmart att ge dem en snabblista. Med tanke på allt grövre våld där gm blir allt yngre.
Eller är det så att man skall koppla ihop dina tidigare skriverier här, där du pekar åt en viss kvinna. Sen kommer en beskrivning hur man avslutar ett liv smidigt.
Bit ihop Bävern.
Jag tror inte på någon större ökning av hammarmord på grund av min artikel.
Resten begriper jag ärligt talat inte alls vad du menar.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Hon ville ha T för sig själv, och därför tog hon E, S och M istället, för att han skulle komma och söka tröst hos henne. Det min och många andras teori iaf.

Har du läst hela den här tråden? Om du hade gjort det så har vi redan pratat om att använda kniv. Risken att skära sig med en kniv är enorm. Och att skära sig lämnar DNA.

Ja men det är inte det jag pratar om. Det jag menar är , om hon har stalkat dem så skulle hon ha vetat att T BORDE ha varit hemma vid denna tidpunkt.

det finns ett enormt tankeglapp i allt detta, glappet mellan om morden var planerade eller ej.

JA jag har läst allt som finns att läsa om du gör en track back på mina inlägg så kan du se det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in