2008-08-06, 00:50
Bannlyst
Döms hon för mord skall hon inte ha fängelse iallafall. Lång rättpsykiatrisk vård är det enda rimliga.
2008-08-06, 01:02
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Vittna under ed

Nu kommer alla vittnen få vittna under ed.
Vad kommer hända om försvaret börjar med att ställa frågan om dom vart inne i FB arbogatråd och diskuterat?
2008-08-06, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Döms hon för mord skall hon inte ha fängelse iallafall. Lång rättpsykiatrisk vård är det enda rimliga.
Första gången jag och Beccasin varit eniga.
Om CS är skyldig är tillfrisknadsprocenten utomordentligt låg.
2008-08-06, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ju mer jag läser krimforumet på Flashback, dess mer blir jag övertygad om att amerikanska deckarserier och advokatserier i folkbildningens namn borde förbjudas att sändas i svenska televisionskanaler. Svenska domstolar tar all bevisning i beaktande. Bevisning kan inte bli ogiltig eller "inadmissible" i kontinental rättstradition, dit den svenska hör. Hur de sedan värderar den ena eller andra bevisningen är en annan pilsner.
I princip har Hamilkar rätt. Oavsett hur man fått bevisningen är den användbar i domstolen - om domstolen anser det. Men man tar absolut inte all bevisning i beaktande. Man tar endast i beaktande den bevisning som någon av parterna åberopar.
En snabb lektion i skillnaden mellan angloamerikansk (AA) och kontinental (K) rättstradition.

AA: Bevisningen blir ogiltig om den hittats på felaktigt sätt. Finns fall i USA där en person körde med ett avhugget huvud i bagageluckan. Poliserna hade inte rätt att göra husrannsakan, men gjorde det ändå. Rätten underkände huvudfyndet som bevis och frikände.
K: Oavsett hur beviset kommit till har parterna rätt att åberopa det. Domstolen har sedan fri prövningsrätt.

AA: Om inte den misstänkte delges sina Miranda-rättigheter vid gripandet är gripandet ogiltigt och personen släpps.
K: Om polisman inte håller ett förhör där den misstänkte delges misstanke snarast efter gripandet kan han åtalas för tjänstefel.

AA: Till och med misstänkta mördare kan släppas fria mot borgen.
K: Borgensystem saknas.

AA: Man kan inte åtalas två gånger för samma brott. om man friats kan man inte åtalas igen - oavsett vilka bevis som hittas. Detta kallas double jeopardy.
K: Åklagaren kan begära resning om det tillkommer ny bevisning.
2008-08-06, 02:03
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Det borde ju inte krävas några jätteinsatser för att ta reda på vad som stämmer här. Hon flög ju uppenbarligen...
Flygbolaget borde ju ha informationen om biljetterna i sina datorer, detta är trots allt Sverige där allt registreras. Annars får man väl be FRA om hjälp.
2008-08-06, 02:06
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I princip har Hamilkar rätt. Oavsett hur man fått bevisningen är den användbar i domstolen - om domstolen anser det. Men man tar absolut inte all bevisning i beaktande. Man tar endast i beaktande den bevisning som någon av parterna åberopar.
En snabb lektion i skillnaden mellan angloamerikansk (AA) och kontinental (K) rättstradition.

AA: Bevisningen blir ogiltig om den hittats på felaktigt sätt. Finns fall i USA där en person körde med ett avhugget huvud i bagageluckan. Poliserna hade inte rätt att göra husrannsakan, men gjorde det ändå. Rätten underkände huvudfyndet som bevis och frikände.
K: Oavsett hur beviset kommit till har parterna rätt att åberopa det. Domstolen har sedan fri prövningsrätt.

AA: Om inte den misstänkte delges sina Miranda-rättigheter vid gripandet är gripandet ogiltigt och personen släpps.
K: Om polisman inte håller ett förhör där den misstänkte delges misstanke snarast efter gripandet kan han åtalas för tjänstefel.

AA: Till och med misstänkta mördare kan släppas fria mot borgen.
K: Borgensystem saknas.

AA: Man kan inte åtalas två gånger för samma brott. om man friats kan man inte åtalas igen - oavsett vilka bevis som hittas. Detta kallas double jeopardy.
K: Åklagaren kan begära resning om det tillkommer ny bevisning.
Är det bara jag, eller känns det kontinentala systemet inte ganska överlägset? Och hur är det i Storbritannien, har de ett system som påminner mer om det amerikanska än det kontinentala?
2008-08-06, 02:56
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Är hon oskyldig vet jag inte hur hon resonerar. Hon verkar inte vara så noga med att rentvå sig själv med alla tillgängliga medel i alla fall.

Kan finnas en förklaring till det.

Är hon oskyldig eller medskyldig hoppas jag att detta kommer fram nu under rättegången.

Alla frågetecken och "snurrigheter" hon ger uttryck för i rättegången kan ha logiska förklaringar även om hon är oskyldig.

Hon kan vara medskyldig också. Skulle också kunna förklara "tokerierna" i förhören.

Sen kan det ju också till sist vara så att hon är skyldig. Och att det förklarar lögnerna.

Hoppas sanningen kommer fram. För detta var bland det brutalaste brott vi har haft i Sverige.
Senast redigerad av nackepa 2008-08-06 kl. 02:59. Anledning: rättning
2008-08-06, 05:36
Medlem
Moin

Mitt första bidrag. CS in tyska media.
http://www.bild.de/BILD/news/vermischtes/2008/08/06/ermordete-geschwister/angeklagte-studentin-lacht-staatsanwalt-aus.html

http://www.spiegel.de/panorama/justiz/0,1518,570233,00.html
Senast redigerad av rainer61 2008-08-06 kl. 06:11.
2008-08-06, 05:49
Medlem
miapetters avatar
Nu är jag hopplöst efter då jag ägnade gårdagen åt att köpa säng...
Dock blev jag upprörd över PIEs frågor till T ang. hans dataanvändande.
Nu är inte T van att sitta i polisförhör så att han försökte svara på ett schysst sätt förstår jag men PIE frågade bl a om hur T kunde veta att CS hade besökt hans blogg så många gånger, något T besvarade med att det visste han inte, det var polisen som tagit reda på det.

Jag förstår inte varför inte FG tog databiten i fredags, med utskrifter från bilddagboken, facebook, bloggen o Ts ev. inlägg här?
Hade hon gjort det hade det blivit mycket tydligt vad han gjort o vilka bilder han haft, nu uppstod en del frågetecken bara av den anledningen att T inte kunde svara o att det inte fanns "ta-på" material att visa!

Så...varför lät FG det bli så här?
Senast redigerad av miapetter 2008-08-06 kl. 05:58.
2008-08-06, 06:08
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trazom
CSs ”arkeologiska alibi” ger mig onda aningar. Jag hoppas att åklagaren pressar henne på den punkten, för här beter hon sig atypiskt.
Av landets ca. 1000 fornborgar (eller snarare vallanläggningar) är Halvardsborg en av de minst intressanta.
Jag har inte bara svårt att se det vetenskapliga syftet med det - att besöka en fornborg (eller Vallanläggning) vid denna tid är direkt dumdristigt. Halvardsborgen består av ställvis branta stup och moränavlagringar, ingen arkeologistudent skulle vara så omdömeslös att hon traskade runt där för att ”titta på vissa detaljer”. Vilka detaljer?
Borgen består av en enkel ringvall, som till största delen är övertorvad. Det finns inga specifika detaljer i Halvardsborgens konstruktion eller anläggningar som gör den intressant ur arkeologisk synvinkel, det finns överhuvudtaget inget där som kan locka en arkeolog.
Hon kallar Halvardsborgen för en ”arkeologisk utgrävningsplats”, vilket det inte är. Det är dessutom ett underligt ordval.

Nej, det vanligast förekommande vid HB är tomma cola-burkar, inte pilspetsar...
Trevligt att se att CS lagt Kung Sigges sten åt sidan, efter att ha läst FUP insåg hon tydligen att han skvallrat...
Senast redigerad av miapetter 2008-08-06 kl. 06:14.
2008-08-06, 07:13
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om CS är skyldig är tillfrisknadsprocenten utomordentligt låg.

O då utgår du från att hon är...?
Svårt att säja tycker jag, skulle CS vara ex psykopat (därmed inte sagt att hon är det) är tillfrisknadsprocenten mycket låg, däremot har hon heller inget att göra inom rättspsyk då psykopati inte anses behandlingsbart, Helge Fossmo exempevis, skolexemplet, sitter på kåken!
Många diagnoser som Cs skulle kunna ha gör inte per automatik att hon kvalificerar sig för rättspsyk.
Så jag undrar hur du tänker?
Senast redigerad av miapetter 2008-08-06 kl. 07:37.
2008-08-06, 07:15
Bannlyst
Lägger på sånt flin och myser i rätten...här har vi en mkt sjuk människa!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in