2008-08-10, 01:16
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Clemence har endast träffat C 3 ggr. så jag antar att dom inte hade någon intim relation eftersom det alltid var fler vänner med vid deras kontakt.

Så det räknas inte då, det som sas 14 mars?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Nämn någon ekonomiskt hållbar anledning varför serieproducerade "Off-the-wall"-sulor skulle skilja sig åt, tack.
Vi snackar för fasen om mode här. Ju mer diversa modellerna är, desto större grupp når du. Den ekonomiska vinsten av att ha identiska enhetssulor för samtliga skor man producerar ska vägas mot de köpare som inte köper ens grejer därför att man inte har någon modell med tillräckligt bred/smal läst eller valfritt annat särdrag.
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej. Om det blir en friande dom blir det inte en större psykundersökning. Man får bara besluta om det om det är ställt utom allt rimligt tvivel att den misstänkte gjort sig skyldig till brott.
I så här grova brottmål är beslutet säkert i 90 % att allvarlig psykisk störning kan han ha förelegat vid gärningstillfället och undersökningstillfället.
Läs inlägget du citerade igen!

miapetter skriver fällande dom, inte friande.
2008-08-10, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det var inte jag som det först, jag bara relaterade en tidigare post. Det var någon annan postare som skrev om det. Det rörde sig om en psyksjuk ung man som hade attackerat minst en person med kniv - möjligen haft ihjäl någon - och som sedan hade åkt SL:s kollektivtrafik med jävligt nedblodade kläder utan att någon medpassagerare märkt något särskilt.
"den svenske kannibalen" Lennart Persson var fullständigt nedblodad esdan han dödat Anna Norell och satte sig i det skicket på lokalbuss i Gävle.
2008-08-10, 01:23
Medlem
Fickludds avatar
Veckans tankevurpa:

Citat:
Bevisligen finns det långa kvinnor, och bevisligen har kvinnor svårt att läsa kartor. Kan du nämna något exempel på en vetenskaplig studie där någon forskare drar slutsatsen att kvinnor inte kan bli 180 cm långa?

Du förvanskar Hamilkars inlägg och jag skulle bli glad om du läste lite om en av statistikens grundpelare som du just förkastat: normalfördelningen.

Läs och förstå: http://sv.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning
2008-08-10, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Läs inlägget du citerade igen!

miapetter skriver fällande dom, inte friande.
Tack. förlåt!
2008-08-10, 01:32
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inbillar du dig verkligen att Riepes studie drar slutsatsen att inte somliga kvinnor kan ha bättre lokalsinne än män?

Vidare har du hävdat att den här Riepes resultat skulle förklara att CS inte kunde hitta till Kung Sigges sten. För att det skulle följa, måste Riepe ha visat att inga kvinnor är kapabla att hitta nånstans alls. Detta är för det första trivialt osant, och för det andra har Riepe egentligen inte heller visat att kvinnor har sämre lokalsinne än män. Det är någonting helt annat som är artikelns poäng, och det som ger den dess vetenskapliga nyhetsvärde.

Har du förstått artikeln tillräckligt väl för att kunna tala om för mig vad som är artikelns poäng?

"Brain activity

The men got out of the maze in an average of two minutes and 22 seconds. The average for the women was three minutes and 16 seconds.

The outcome fits with previous studies in animals and people that suggest males navigate better in an unfamiliar environment.

As they were trying to escape the maze, the volunteers had their brain activity monitored by fMRI (functional magnetic resonance imaging). Although some brain areas were equally activated in men and women, there were several differences.

Men showed activation of the left hippocampal region, an area deep in the brain previously shown to be involved in navigation tasks. Women, on the other hand, showed activation of the parietal and right prefrontal cortices, an outer region of the brain.

Landmarks and geometry

This is not the first evidence of brain differences between men and women, but it is one of the first to show a clear relationship between brain activation and behavioural performance.

Quite why the differences exist is not clear. Previous studies have shown that women seem to rely on landmarks to navigate, while men lean toward using geometry, as one would figure from a map ("The museum should be over that way'').

The women's activity in the cortex might reflect the effort of keeping landmark cues in mind, while the hippocampus activity in the men might be needed for the geometric approach, the German researchers said.

The study could not explore whether the brain differences are learned or biologically programmed. But Dr Riepe says he suspects the latter, because the differences also appear in rats.

The research is reported in Nature Neuroscience."

Det summerar upp sakerna rätt bra. Jag länkade även till en sida där du kan läsa det engelska abstractet. Jag nämnde forskningen återigen för att visa att det inte skulle vara något konstigt med att CS inte hittar till plats X. Om du har invändningar gällande resultaten av forskningen , så kan du säkert få ett fint meningsutbyte med dr Riepe. Du har hans email. Lycka till.

Svara nu på min fråga som jag ställde tidigare:
Kan du nämna någon ekonomiskt hållbar anledning varför serieproducerade "Off-the-wall"-sulor skulle skilja sig åt?
2008-08-10, 01:36
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Veckans tankevurpa:

Du förvanskar Hamilkars inlägg och jag skulle bli glad om du läste lite om en av statistikens grundpelare som du just förkastat: normalfördelningen.

Läs och förstå: http://sv.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning

Jag har nu läst om normalfördelningen. Tack så mycket. Jag ska spara länken i mina favoriter. Kan du nu förklara hur kvinnor som skulle kunna tänkas falla in i standardavvikelser använder andra centra i hjärnan än könsfränderna?
2008-08-10, 01:40
Medlem
Citat:
Jag har nu läst om normalfördelningen. Tack så mycket. Jag ska spara länken i mina favoriter. Kan du nu förklara hur kvinnor som skulle kunna tänkas falla in i standardavvikelser använder andra centra i hjärnan än könsfränderna?

På vilket sätt är det här viktigt för utredningen? Vi säger att du har rätt, jag har inte läst dokumenten, vad spelar det för roll? Svara sakligt och irra inte iväg är du snäll.
2008-08-10, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
C: På Södersjukhuset.
JF: Vad gjorde du då?
C: Jag öppnade en ven med ett rakblad.
JF: Var på kroppen gjorde du detta?
C: I höger armveck.
JF: När bestämde du detta?
C: Det vet jag inte.
JF: Var avsikten att dö?
C: Ja.

Om C nu var så nära döden, varför finns det inte papper på det?
C vårdas inte heller någon gång med tvång pga. självmordstankar och allvarligt menat självmordsförsök. Det är standard att tvångsintyg skrivs ut då man efter ALLA sorts självmordsförsök gör en bedömning hur allvarligt saken var menad. ÄVEN om patienten säger att hon går med frivilligt på vård....

En randanmärkning på ditt annars mycket intressanta inlägg.
I FUP:en 395- finns det mycket papper på detta. De somatiska skadorna är kraftig blodförlust, hypotermi (Kroppstemperatur på 31 grader) och ett hemoglobinvärde på 86 (normalt för kvinnor är över 120.)
Enligt en mig närstående sjuksköterska är detta ett livshotande tillstånd om hon inte kommer inom vård snabbt.
Det var en tillfällighet att hon överlevde.
2008-08-10, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Den punkten hon nämner

Sry börjar bli trött
Givetvis erkänner hon inte för sina vänner men det är ändå konstigt att vännerna inte märker något konstig med CS. De som känner henne borde ju se om hon ljuger ifall hon nu inte ljuger hela tiden. Om hon nu är mytoman skulle det ju förklara hennes agerande på förhören och i rätten. Men det gör inte henne nödvändigtvis till en mördare.
2008-08-10, 01:50
Bannlyst
Leende i domstol

Jag har som sagt varit borta några veckor, så jag ber om ursäkt om det här är sönderdiskuterat sedan tidigare.

Jag är förvånad att inte PIE grep in i diskussionen om varför CS ler och skrattar i rättssalen.
Så här står det i journalen från den dag hon kom till Södra Stockholms psykiatri (FPU sid 395
"God formell och lite sämre emotionell kontakt". Lätt stereotypt leende framskymtar vid flera tillfällen.

Jag tror att CS beteende i rätten är det enda som kan fälla henne.
Om PIE hade tagit upp dessa rader hade han kunnat visa att det var ett normalt beteende för henne i situationer där hon mår psykiskt dåligt. Därmed hade han dödat hela diskussionen om skratt i rättssalen.
(För övrigt är jag fortfarande helt övertygad om att CS är skyldig.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in