2008-12-02, 22:17
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp

Hur ställer du dig till en fällande dom i HR och kanske möjligtvis HD, skulle du bli stött och förundrad om man ser ur ett rättssäkert perspektiv eller lycklig över en fällande dom?

Jag skulle bli lättad över en fällande dom, eftersom jag anser henne skyldig. Jag förstår vad du menar med rättssäkerhet, men för mig räcker de indicier som finns. Märk väl - jag sitter bara här på tråden och tycker till.

Det finns kanske jurister som tycker annorlunda, men det finns också jurister som har fällt henne. Eller en, om man ska vara petig. De andra i TR var nämndemän, om jag har förstått det rätt.

Citat:
Oj, jag tycker bilderna i FUP ger en helt annan bild. Men jag kanske inte är så van vid blod då. Fy fan vad mycket blod de var på de bilderna. Men det kanske vara efterhandskonstruktioner..

Ja, det är mycket blod på bilderna. När bilderna togs hade offren legat en stund, och blodet hade runnit. När dåden skedde hade ju inte blodet runnit en stund.

Jag tror att det kan ha stänkt en del blod på GM, men inte så mycket som man kanske tänker sig när man ser bilderna. GM har förmodligen inte rullat sig på golvet i hallen.

Några blodstänk i ansiktet är lätt att torka bort. Har man mörka kläder på sig syns inte blodet.
2008-12-02, 22:25
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Oj, jag tycker bilderna i FUP ger en helt annan bild. Men jag kanske inte är så van vid blod då. Fy fan vad mycket blod de var på de bilderna. Men det kanske vara efterhandskonstruktioner..
Tror du det såg ut så när CS lämnade "scenen"? Det tror inte jag.
2008-12-02, 22:27
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag skulle bli lättad över en fällande dom, eftersom jag anser henne skyldig. Jag förstår vad du menar med rättssäkerhet, men för mig räcker de indicier som finns. Märk väl - jag sitter bara här på tråden och tycker till.

Det finns kanske jurister som tycker annorlunda, men det finns också jurister som har fällt henne. Eller en, om man ska vara petig. De andra i TR var nämndemän, om jag har förstått det rätt.

Ja, det är mycket blod på bilderna. När bilderna togs hade offren legat en stund, och blodet hade runnit. När dåden skedde hade ju inte blodet runnit en stund.

Jag tror att det kan ha stänkt en del blod på GM, men inte så mycket som man kanske tänker sig när man ser bilderna. GM har förmodligen inte rullat sig på golvet i hallen.

Några blodstänk i ansiktet är lätt att torka bort. Har man mörka kläder på sig syns inte blodet.

Jag sitter, liksom du, bara här och tycker till.
Det finns absolut jurister som tycker annorlunda. Åklagare Frieda Gummesson är ett skämt utan dess like.

Ännu en gång så har jag inte FUP tillgänglig nu, men det torde vara bra mycket mer blodspill än några fläckar på kläder och ansikte. Att ha ihjäl två personer md trubbigt föremål och nästintill förolycka en tredje och sedan tro man torkar bort lite blod är i mina ögon befängt.
2008-12-02, 22:29
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Tror du det såg ut så när CS lämnade "scenen"? Det tror inte jag.

Menar du att blodstänk på väggar och dylikt är efterhandskonstruktioner eller kommit dit under tiden GM lämnade hemmet eller vad säger du?
2008-12-02, 22:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Utveckla gärna. Vad är felaktigt?
Det är väl känt att indiciebevisning kan vara säkrare än såväl vittnesmål som teknisk bevisning. Uppfattningen att indicier är någon sorts sämre bevisning är ogrundad och osaklig. Däremot måste det naturligtvis finnas tillräckligt många tillräckligt starka indicier för att det ska stå utom rimligt tvivel vem som har geått vilken gärning.
2008-12-02, 22:32
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är väl känt att indiciebevisning kan vara säkrare än såväl vittnesmål som teknisk bevisning. Uppfattningen att indicier är någon sorts sämre bevisning är ogrundad och osaklig. Däremot måste det naturligtvis finnas tillräckligt många tillräckligt starka indicier för att det ska stå utom rimligt tvivel vem som har geått vilken gärning.

Men nu förefaller det så att vi varken har vittnen eller teknisk bevisning i detta fall. E är trots allt målsägande.
2008-12-02, 22:35
Medlem
Zabina66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Där finns, någonstans, ganska ingående beskrivningar hur detta "blodbad" inte behövt vara så "blodbadigt" alls men jag tänker fasen inte leta reda på det!

Är det detta du syftar på?
Citat av Limaha 2008-08-15, 05:25
Citat:
Hvorfor en hammer?...
Kan være flere grunner: Skaffe skytevåpen er risikofylt. Kniver kan lett spores til type/kjøp/forsvunnet fra.. og gir større riskiko for overføring av DNA med kroppskontakt under bruk. For å drepe må større blodårer kuttes slik det blir mye blodsøl.

Jeg mener det faktisk ikke behøver bli så mye blod på henne ut fra følgende teori om hendelsesforløpet:

GM slenger av sin åpne,mørke ytterjakke ute i det hun trenger seg inn. Hun må være rask og bevege seg ledig. Muligens tildekket hår.

Hun bruker først bare slagsiden på hameren mot alle ofrene. Hun avslutter med de skarpe hammereggene for mest mulig skade.
Først slagsiden av hammeren mot E slik denne faller om og er tyst. (derfor kanskje E minnes litt?) Hun er raskt på barna for å hindre rop og gråt.

Blodspruten rekker langt, men mer i smådråper enn ved punktering av større kroppsvener fra kniv?

Sist, på vei ut av huset tilfører hun så E slagene med klosiden av hammeren for størst skade. Det hele skjer raskt uten hun behøvde etterlate seg lite eller ingen DNA.

Det er når GM forlater stedet selve utblødningen rundt ofrene skjer.

Følgelig har hun heller ikke hatt kroppskontakt med ofrene. Tildekket hår/hansker, ikke svettet, ikke snakket/kranglet (spytt) så blir der evnt. bare ørsmå hudceller tilbake... og der har andre senere tråkket rundt. Evnt. DNA har smeltet sammen i en røre som ikke kan separeres fra hverandre.

Hun har hatt flaks. MEN- det var ikke særlig smart å ikke ha beskyttelse/sokker over skorne.
2008-12-02, 22:37
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ibland vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. Jämför du frenetiskt bankande med, förmodligen en hammare, kontra en kniv?
1. Det ger två totalt olika typer av blodspill.
2. Har en kamrat som blev knivstucken med en bajonett för en herrans massa år sedan, den killen stannade efter 1 km och undrade vad det var för tryck över bröstet och öppnade jackan och det forsade ur blod.
3. Du märker inte alltid om du blir knivhuggen. Tror du mig inte finns det ett avsnitt, som du får leta upp själv, av Efterlyst där man intervjuar en målsägande som blev stucken på T-banan Gamla Stan och upptäckte det på Folkungagatan i Stockholm.
Läste du inte vad jag skrev om ev. blodspill på CS?
2008-12-02, 22:41
Medlem
shaquetts avatar
Citat:
Det är säkert, som du säger, att det handlar om typ nanosekunder. Det var bara en tanke. Jag har lite svårt att förstå hur man kan bli totalt slagen sönder och samman i sitt egna hem utan att man kan finna ett spår av förövaren. Hår, fibrer från textiler usw.. Kanske är krystat att tjata om det.

Jag minns väl att jag läste i FUP att Emmas pojkvän berättat i förhör att Emma fått sett pixlade bilder även fast rekomendationerna var att hon inte skulle få det. För visst var första beskrivningen att GM var tjock?

Experterna tycker det är unikt att det inte finns DNA från CS som gm! Hur resonerar du ang hårtussen som hittades i E`s hand, de oidentifierade fingeravtrycken på hammaren (som låg på datorbordet) och de oidentifierade fingeravtrycken på trappräcket? Vems? Vill också tillägga att det är unikt med E´s minne. I första versionen var gm enligt E kort, mullig, glasögon och utan ytterkläder och skor.
2008-12-02, 22:44
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaquett
Experterna tycker det är unikt att det inte finns DNA från CS som gm! Hur resonerar du ang hårtussen som hittades i E`s hand, de oidentifierade fingeravtrycken på hammaren (som låg på datorbordet) och de oidentifierade fingeravtrycken på trappräcket? Vems? Vill också tillägga att det är unikt med E´s minne. I första versionen var gm enligt E kort, mullig, glasögon och utan ytterkläder och skor.

Hur jag resonerar kring det? Att det är högst anmärkningsvärt. Men det är nog inte mig du skall ifrågasätta. Jag är inte övertygad om att det är hon, som alla andra i denna tråd.
2008-12-02, 22:45
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Läste du inte vad jag skrev om ev. blodspill på CS?

Que? Svarat på all nonsens du kommit med.
2008-12-02, 22:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är jag. Annars måste vi ju ha ett händelseförlopp som innebär att EJ, den enda som i huset kan göra motstånd om det är som hon påstår, blir nedklubbad innan hon ens vet tanken av att försvara sig. Hon måste i princip blivit oskadliggjord innan hon som sagt uppfattade vad som stod på. Hävdar fortfarande att det är otroligt att man inte hittat DNA från tyskan i form av typ hudrester under EJs naglar eller dylikt..
Som jag har hävdat ungefär tjugo gånger redan till olika personer, så är det faktum att man inte har hittat DNA-spår av CS något argument mot CS som gärningsman, eftersom man inte har hittat några andra DNA-spår av någon annan tänkbar förövare heller, och morden likafullt bevisligen har blivit begångna.

Att det inte har gått att hitta DNA-spår från GM är heller inte så konstigt. I och med att offren fortfarande levde, har räddningsaktionen stört brottsplatsen kraftigt, och bland annat smetat runt offrens blod över stora delar av brottsplatsen. Vi vet också att gm har varit mycket kortvarigt på plats i huset - förmodligen bara max fem minuter. Det är för kort tid för att det ska vara sannolikt att man t ex tappar ett hårstrå på den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in