• 7
  • 8
2008-11-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knos
Men alltså vad tråkigt att alla är för smarta, iden var att tänka om, självklart går det inte. Sen om nu något skulle kunna färdas snabbare än ljuset,it would be totally fucking awsome!

Jo, men om vi ska tänka oss att det går att färdas snabbare än ljuset så behöver vi inte tänka oss en spegel som vi skickar iväg, utan att vi helt enkelt själva kan resa tillbaka i tiden, med alla möjligheter till paradoxer det skulle innebära.
Citera
2008-11-30, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bewing77
Jo, men om vi ska tänka oss att det går att färdas snabbare än ljuset så behöver vi inte tänka oss en spegel som vi skickar iväg, utan att vi helt enkelt själva kan resa tillbaka i tiden, med alla möjligheter till paradoxer det skulle innebära.

Och där dog tråden......
Citera
2009-01-30, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knos
Och där dog tråden......

Ja fan vad alla slaktade tråden med mattematiska uträkningar och "smartass" inlägg om det omöjliga i tanken..
-Och jag som trodde filosofi inte nödvändigtvis hade med realism att göra?
Citera
2009-01-30, 10:48
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Ja fan vad alla slaktade tråden med mattematiska uträkningar och "smartass" inlägg om det omöjliga i tanken..
-Och jag som trodde filosofi inte nödvändigtvis hade med realism att göra?

Filosofi är ju typ som matematik fast med ord, så känner jag angående filosofi som ämne i alla fall.
Citera
2009-01-30, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Filosofi är ju typ som matematik fast med ord, så känner jag angående filosofi som ämne i alla fall.

På sätt och vis tycker jag du har rätt, men det finns filosofiska aspekter som inte kan räknas i siffror också.
Men det jag menade var att det räknades på hur lång tid det skulle ta att få ut spegeln i rymden ect, vilket inte hade med själva frågeställningen att göra och vidare div tekniska problem som idag inte är lösbara men som för tanken inte spelar någon roll.

Men det var kanske en dålig tråd vad vet jag?
Senast redigerad av TrollKungen 2009-01-30 kl. 11:08.
Citera
2009-01-30, 11:45
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
På sätt och vis tycker jag du har rätt, men det finns filosofiska aspekter som inte kan räknas i siffror också.

Det är ju det jag menar, med att man använder ord, som har implicita logiska strukturer. Sen finns det ju även filosofi bortom dessa kan man säga.

Citat:
Men det jag menade var att det räknades på hur lång tid det skulle ta att få ut spegeln i rymden ect, vilket inte hade med själva frågeställningen att göra och vidare div tekniska problem som idag inte är lösbara men som för tanken inte spelar någon roll.

Ja det är ju vanskligt om man sätter upp argument för varför man inte ska leka med tanken genom att påpeka en rad praktikaliteter.
Citera
2009-01-30, 11:50
Medlem
Blacksnakes avatar
Citat:
Som vanligt ber man lite försiktigt om ursäkt ifall tråden är felplacerad eller redan existerar? men sökte utan att finna och tycker den passar här i filosofi.

Nu till ämnet/frågan:
Om man hade placerat ut en spegel i rymden låt oss säga ett halvt ljusår bort och här på jorden haft ett teleskop kraftigt nog att inte bara se reflektionen från jorden utan även kunnat zooma in enskilda platser, hade man då sett ett år bakåt i tiden?

Man uppfann videokameran får att slippa placera en gigantisk spegel ljusår bort samt bygga ett godlike teleskop. Såg faktiskt inget häftigt i den "idén".
Citera
2009-01-30, 11:53
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksnake
Man uppfann videokameran får att slippa placera en gigantisk spegel ljusår bort samt bygga ett godlike teleskop. Såg faktiskt inget häftigt i den "idén".

Jepp, Ronny & Ragge finns på youtube tillsammans med Micke Dubois a.k.a Svullo (RIP).
Citera
2009-01-31, 17:15
Medlem
Bumpar denna tråd.
Om vi begav oss ut till universums utkant, skulle vi kunna se vad som hände innan "big bang" eftersom ljuset inte tagit sig dit än?
Citera
2009-01-31, 18:38
Medlem
Hotdangs avatar
Det mest sannolika för att kunna observera eller förändra tidsflödet tror jag är att färdas i motsatt riktning till rotationen runt jorden i extrem hastighet. Då hade tiden på jorden upplevts som längre i förhållande till tiden i farkosten och i den meningen skulle en "tidsresa" kunna genomföras.

Huruvida har jag för mig att det finns det nya bevis (ackumelerade från LHC partikel acceleratorn) att det finns typer av partiklar som kan befinna sig på två ställen och skiftar mellan dessa, det ena av dessa skulle på något sätt kunna undgå rumtiden ur den aspekten att den befinner sig både i "nutid" och i "dåtid".
Citera
2009-01-31, 19:23
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affex
Bumpar denna tråd.
Om vi begav oss ut till universums utkant, skulle vi kunna se vad som hände innan "big bang" eftersom ljuset inte tagit sig dit än?
Nej! Utkanten finns ej! Fanns en utkant så ser du ju inte något innan ljuset (hastighet) kommit fram...

Kan du bryta mot alla lagar om energi så skulle du både kunna se allt som hänt och även kunna ändra i det som hänt, men det har ju inte hänt ännu och komer inte att ske..
Senast redigerad av girlsinmydream 2009-01-31 kl. 19:29.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in