• 1
  • 2
2008-08-04, 22:59
Bannlyst
Som vanligt ber man lite försiktigt om ursäkt ifall tråden är felplacerad eller redan existerar? men sökte utan att finna och tycker den passar här i filosofi.

Nu till ämnet/frågan:
Om man hade placerat ut en spegel i rymden låt oss säga ett halvt ljusår bort och här på jorden haft ett teleskop kraftigt nog att inte bara se reflektionen från jorden utan även kunnat zooma in enskilda platser, hade man då sett ett år bakåt i tiden?
Citera
2008-08-04, 23:01
Medlem
Nej de hade man inte.
Citera
2008-08-04, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diwan.
Nej de hade man inte.

Varför inte?
Citera
2008-08-04, 23:08
Medlem
eller, nu när jag tänker efter lite så tror ja det skulle funka att se ''bakåt i tiden", det skulle bli som att kolla på live tv ungefär.
Citera
2008-08-04, 23:14
Bannlyst
Citat:
eller, nu när jag tänker efter lite så tror ja det skulle funka att se ''bakåt i tiden", det skulle bli som att kolla på live tv ungefär.

Fjolårets live då?

Hade varit som ett fönster till det förflutna, en nästan otäck tanke.
Citera
2008-08-04, 23:39
Medlem
csaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Som vanligt ber man lite försiktigt om ursäkt ifall tråden är felplacerad eller redan existerar? men sökte utan att finna och tycker den passar här i filosofi.

Nu till ämnet/frågan:
Om man hade placerat ut en spegel i rymden låt oss säga ett halvt ljusår bort och här på jorden haft ett teleskop kraftigt nog att inte bara se reflektionen från jorden utan även kunnat zooma in enskilda platser, hade man då sett ett år bakåt i tiden?

Jag tror att du hade sett ett helt år tillbaka i tiden (du hade fått vänta ett halvår för att se något överhuvutaget )

Det är ganska häftigt att forskare med kraftiga teleskop kan se djupt in i universum, och faktiskt se bakåt i tiden. fräsigt
Citera
2008-08-04, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av csaar
Jag tror att du hade sett ett helt år tillbaka i tiden (du hade fått vänta ett halvår för att se något överhuvutaget )

Det är ganska häftigt att forskare med kraftiga teleskop kan se djupt in i universum, och faktiskt se bakåt i tiden. fräsigt

Man kan väl kalla det en form av tidsresande då? med andra ord så existerar tidsresor, optiskt iaf.
Citera
2008-08-04, 23:54
Medlem
Kom på en till sak, så fort du kollar på en människa som går så ser du ju faktiskt en oerhört liten bit bakåt i tiden.
Citera
2008-08-05, 00:35
Medlem
csaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Man kan väl kalla det en form av tidsresande då? med andra ord så existerar tidsresor, optiskt iaf.

Nja, det skulle ju vara som att säga att man reser i tiden när man, typ, tittar på videon från sitt barnkalas '79.

frugan hade undrat om jag varit på medicinskåpet igen...
Citera
2008-08-05, 00:35
Medlem
csaars avatar
Citat:
Kom på en till sak, så fort du kollar på en människa som går så ser du ju faktiskt en oerhört liten bit bakåt i tiden.

sluta, jag blir rädd.
Citera
2008-08-05, 00:38
Medlem
Jerka^s avatar
Jo, det skulle man kunna göra. De praktiska problemen är förstås många; noggrannheten måste vara helt absurd och skulle förmodligen pajas av jordens rörelse etc, men det skulle gå i teorin.

Det finns ett annat, enklare sätt att se bakåt i tiden på - filma och spela upp!
Citera
2008-08-05, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av csaar
Nja, det skulle ju vara som att säga att man reser i tiden när man, typ, tittar på videon från sitt barnkalas '79.

frugan hade undrat om jag varit på medicinskåpet igen...

Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Jo, det skulle man kunna göra. De praktiska problemen är förstås många; noggrannheten måste vara helt absurd och skulle förmodligen pajas av jordens rörelse etc, men det skulle gå i teorin.

Det finns ett annat, enklare sätt att se bakåt i tiden på - filma och spela upp!

Fast jag tycker inte det är samma sak, för då blir det ju en sparad händelse inte som Diwan uttryckte det: live?

Men det är klart, det är ju en form av tidsresa att se en inspelning också, men inte en konternuelig sådan som spegel teorin hade varit.
Senast redigerad av TrollKungen 2008-08-05 kl. 01:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in