Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-13, 15:53
  #73
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Räkna med att bränna 15 000 kalorier toppdagen.


Vilket man redan har lagrat i kroppen. Så det är absolut inget problem. Viktigare är då att sippa på något som håller blodsockret på en jämn nivå.
Citera
2015-11-21, 05:00
  #74
Avstängd
Fantasmagoriers avatar
Tunna luften över dödens zon kan ge problem, HACE. Kalla Jet-vindar och väderomslag ger utmaningar. Råd, läs böcker ( tex The Crystal Horizon, av R. Messner ) och öva mycket. Inget kan ersätta erfarenhet på Mt. Everest.
Citera
2015-11-23, 00:25
  #75
Medlem
Everest är dock sjukt hypat, det är inte alls så svårt att bestiga det(om du nu klarar det genetiskt med höjden)som medierna försöker få det att vara. Att folk dör nuförtiden handlar mest om otur, typ laviner vilket den mänskliga faktorn inte kan styra över. Sen är även mängden med folk som är på berget samtidigt en bidragande faktor.


Dom borde verkligen införa en gräns på hur många som får vara på berget samtidigt, dock blir väl priserna så hutlösa då att man måste upp med minst 1miljon för att kunna genomföra det.

Mitt högsta jag bestigit hittills är Denali. Jag har faktiskt Everest i sikte men det är nog något/några år dit.
Citera
2016-04-09, 23:33
  #76
Medlem
Jag visste inte att mount Everest har så många namn! Okej, jag hade hört Chomolungma flera gånger, men det verkar som att det finns många andra namn också. Det är förstås inte så konstigt eftersom det finns så många lokala folkslag, och alla vill kalla berget något på sitt eget sätt.
Citera
2016-04-20, 20:50
  #77
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickWinters
Everest är dock sjukt hypat, det är inte alls så svårt att bestiga det(om du nu klarar det genetiskt med höjden)som medierna försöker få det att vara. Att folk dör nuförtiden handlar mest om otur, typ laviner vilket den mänskliga faktorn inte kan styra över.

Undrar om de 22 klättrare som dog på berget förra året tyckte att Everest är "sjukt hypat" ?

Dessutom var det INGEN som tog sig upp till toppen av Everest förra året, det är första gången på 41 år som det har hänt.
Citera
2016-05-21, 23:20
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Undrar om de 22 klättrare som dog på berget förra året tyckte att Everest är "sjukt hypat" ?

Dessutom var det INGEN som tog sig upp till toppen av Everest förra året, det är första gången på 41 år som det har hänt.

Det var pga lavin och ett undantagsfall. Everest var stängt förra året. Därför inga nådde toppen, sålänge 50åriga halvtränade gubbar når toppen på löpande band så kommer det va hypat. Tar de bort fasta rep och stegar så kan jag se prestige i det.
Citera
2016-05-23, 15:23
  #79
Avstängd
konstapels avatar
Ytterligare dödsfall på berget som alltför många betalar klättrarföretag för att komma upp på utan egen erfarenhet av bergsklättring:

http://www.svd.se/fyra-doda-pa-mount-everest
Citera
2016-06-07, 19:54
  #80
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickWinters
Det var pga lavin och ett undantagsfall. Everest var stängt förra året. Därför inga nådde toppen, sålänge 50åriga halvtränade gubbar når toppen på löpande band så kommer det va hypat. Tar de bort fasta rep och stegar så kan jag se prestige i det.

Halvtränade gubbar som når toppen på löpande band?

För att delta i en everestexpedition måste du ha klättrat 8000m berg innan, som tex. Cho Oyu eller Lhotse, men det är uppenbarligen inte lika mycket prestige i de namnen. På Everest kan rep och stegar lossna, speciellt farligt när du ska passera glaciärer, vädret kan slå om snabbt. Kylan orsakar inte sällan förfrysningar av tår och fingrar. Everest är ingen lek, men många tycks tro det, de viftar med plånboken, men det finns ingen garanti för att du ska ta dig upp och ner utan problem.
Citera
2017-05-21, 21:29
  #81
Medlem
Hillary step har tydligen kollapsat.


https://www.theguardian.com/world/20...firm?CMP=fb_gu

“It’s a piece of mountaineering history that has disappeared. Even non-mountaineers know the name and the association of the infamous Hillary Step,” he said.

He said the difference between the state of the step as he saw it on this trip and his previous five expeditions was “huge” and meant he had serious concerns for how people would safely climb the section in the future.
__________________
Senast redigerad av fille277 2017-05-21 kl. 21:36.
Citera
2017-05-26, 18:51
  #82
Medlem
johnthedickholmess avatar
Hur många är det procentuellt som dött på vägen upp mot de 7 största bergen? Har för mig jag såg någon statistik tidigare i tidningen. Undrar om det var 15% som kolat på K2?
Citera
2017-06-05, 13:40
  #83
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Halvtränade gubbar som når toppen på löpande band?

För att delta i en everestexpedition måste du ha klättrat 8000m berg innan, som tex. Cho Oyu eller Lhotse, men det är uppenbarligen inte lika mycket prestige i de namnen. På Everest kan rep och stegar lossna, speciellt farligt när du ska passera glaciärer, vädret kan slå om snabbt. Kylan orsakar inte sällan förfrysningar av tår och fingrar. Everest är ingen lek, men många tycks tro det, de viftar med plånboken, men det finns ingen garanti för att du ska ta dig upp och ner utan problem.

Japp, en total egotripp är vad det är. Så att de kan skryta lite hemma sen.
Undrar om de ens uppskattar naturupplevelsen..
Sen så skulle jag hellre köra cho oyu som inte är lika nedskitat med syrepatroner, lik och annan dynga.
Behöver nog inte köa när man kommer till ett krux heller..
Citera
2017-12-29, 19:36
  #84
Medlem
Har TS kommit någonvart?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback