2008-08-04, 00:03
Medlem
earlos avatar
Hej!

Instalerade nyss ubuntu 8.04 för att prova något nytt.
Under installationen fick man välja användarnamn och lösenord.

När jag sedan skulle starta om datorn fick jag först ange användarnamn och i nästa steg lösenord. Döm av min förvåning när något av dessa var fel, provade ett antal olika varianter med stora och små bokstäver(finns inte så jätte många eftersom jag bara använde mitt förnamn).

Okej tänkte jag, får väll instalera om. stoppar i skivan och startar om.
tyvär blir jag ändå hänvisad till att slå in mitt avändarnamn och lösenord, så den gubben gick inte.

Provade att stoppa i en XP-skiva men samma sak hände igen.

Någon som vet hur man får tag på rätt användarnamn och/eller lösenord?
Eller i värsta fall formatera bort hela skiten?
Citera
2008-08-04, 00:52
Medlem
Hej.

Du sa att du installerade om? Då installerade du om ubuntu och valde ett nytt användarnamn och lösenord?
Citera
2008-08-04, 01:38
Medlem
Alfaslangs avatar
Det låter lite på din beskrivning om om datorn inte startar från din CD/DVD. Kontrollera din BIOS ifall den är inställd på att starta från CD/DVD innan hårddisk.
Citera
2008-08-04, 02:15
Medlem
nat0ns avatar
ganska strax efter att du startat datorn visas en ruta ett par sekunder, GRUB, där tror jag Ubuntu har ett recovery mode, har dock aldrig testat det själv... om det fungerar som jag förstår efter en snabb titt på google kommer du direkt in som root (admin) och kan ändra lösenord för alla användare. för att ändra lösenordet för användaren test skriver du i prompten som kommer upp :

passwd test

om recoveryprylen trots allt inte funkar kan du redigera options för vanliga kärnan i GRUB-menyn. googla lite på "reset root password with grub" och liknande sökord så bör du hitta instruktioner.
Senast redigerad av nat0n 2008-08-04 kl. 02:19.
Citera
2008-08-04, 13:18
Medlem
earlos avatar
tack för hjälpen. lyckades få fram mitt användarnamn, hade glömt en bokstav
Citera
2008-08-04, 13:43
Medlem
Holger Meinss avatar
här är en sak som kan hjälpa, även om det redan är löst så kan andra få hjälp av det.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...oggningen.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in