Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 17:30
  #85
Medlem
Skaraborg2s avatar
Huset och tomten övergick i någon annans ägo efter mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av puttes11
Huset och tomten blev sålt efter mordet och efter det hade inte vi längre med att göra med vad som hände med huset och tomten..

Tack för ditt klargörande. Då vet vi att huset och tomten blev sålt efter mordet och övergick i någon annans ägo.
Citera
2018-02-19, 23:10
  #86
Medlem
Celerons avatar
Mycket intressant att läsa de nya uppgifterna från det här hemska dådet. När det hände 1983 var man en ung tonåring och även om man förmodligen hörde om detta eller såg någon löpsedel så är det tydligt att det var inget som "fastnade" någon längre tid just då. Även om man själv bodde i Borås. "Återupptäckte" det här fallet på flashback för några år sedan.

Jag tillåter härmed mig själv att komma med lite spekulation.

Min bild av den mycket troliga gärningsmannen Gösta Andersson kan liknas vid någon slags "mänsklig tryckkokare" som slutligen exploderar efter att "trycket" stegrats i flera steg. Jag tänker mig så här.

Först har vi det här med att Göstas och Gunborgs son insjuknar/diagnosticerats med cancer i hjärnan. Här skulle jag förresten vilja undra om det inte redan var så att när Massonite, enligt egen utsago, var vid huset som liten sommaren 75-76 och fick saft och bullar, så hade kanske sonen redan insjuknat eller fått beskedet om cancer ??. Jag menar, om sonen dog 1977 så är väl detta inte så omöjligt. Detta sagt som ett försök till förklaring över varför Göstas Andersson vid det tillfället tycks ha varit väldigt spänd.

Vidare så är sedan sonens faktiska död tragiskt för alla närstående och knappast heller något som gör att "trycket" lättas hos Gösta Andersson. Snarare tvärtom. Hans inre "tryckkokare" fick nog en vad ska vi säga, "högre lägstanivå". Om han ovanpå detta sedan med tiden började misstänka sin fru för otrohet och hetsa upp sig själv invärtes, kanske under flera år., så kan detta mycket väl lett till att det blev en situation där han till slut "exploderade" med det hemska mordet som följd.

Men slutligen ett par detaljer som jag tycker är underliga dock. Det sägs att han mördade henne medan hon sov. Hur vet man att en människa som hittas mördad har sovit innan hon dog??. Men om hon nu hon gjorde det, så tyder det på att GM (Gösta Andersson) i alla fall lite, planerat sitt dåd. Vilket visar på en viss kylighet och besinning.

Samma med det faktum att, om det nu stämmer, efter mordet åka dryga sju mil från Funningen till Göteborg för att där ta livet av sig. En bilfärd på säkert minst en timme. 1983 fanns inte den nya vägsträckningen där man idag snabbt kan ta sig från Funningen/Bosnäs till motorvägen mot Göteborg. Jag tror inte ens det var motorväg till Göteborg än. Och sedan åka genom genom delar av Göteborg City till hamnen för att där störta sig med bil och allt i vattnet. Och hela denna tidsrymd vara obehärskat ilsken. Nej, detta visar återigen på en man som efter att ha mördat sin fru helt kallt och beräknat bestämmer sig för att även ta livet av sig själv.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2018-02-19 kl. 23:15.
Citera
2018-02-25, 18:05
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Mycket intressant att läsa de nya uppgifterna från det här hemska dådet. När det hände 1983 var man en ung tonåring och även om man förmodligen hörde om detta eller såg någon löpsedel så är det tydligt att det var inget som "fastnade" någon längre tid just då. Även om man själv bodde i Borås. "Återupptäckte" det här fallet på flashback för några år sedan.

Jag tillåter härmed mig själv att komma med lite spekulation.

Min bild av den mycket troliga gärningsmannen Gösta Andersson kan liknas vid någon slags "mänsklig tryckkokare" som slutligen exploderar efter att "trycket" stegrats i flera steg. Jag tänker mig så här.

Först har vi det här med att Göstas och Gunborgs son insjuknar/diagnosticerats med cancer i hjärnan. Här skulle jag förresten vilja undra om det inte redan var så att när Massonite, enligt egen utsago, var vid huset som liten sommaren 75-76 och fick saft och bullar, så hade kanske sonen redan insjuknat eller fått beskedet om cancer ??. Jag menar, om sonen dog 1977 så är väl detta inte så omöjligt. Detta sagt som ett försök till förklaring över varför Göstas Andersson vid det tillfället tycks ha varit väldigt spänd.

Vidare så är sedan sonens faktiska död tragiskt för alla närstående och knappast heller något som gör att "trycket" lättas hos Gösta Andersson. Snarare tvärtom. Hans inre "tryckkokare" fick nog en vad ska vi säga, "högre lägstanivå". Om han ovanpå detta sedan med tiden började misstänka sin fru för otrohet och hetsa upp sig själv invärtes, kanske under flera år., så kan detta mycket väl lett till att det blev en situation där han till slut "exploderade" med det hemska mordet som följd.

Men slutligen ett par detaljer som jag tycker är underliga dock. Det sägs att han mördade henne medan hon sov. Hur vet man att en människa som hittas mördad har sovit innan hon dog??. Men om hon nu hon gjorde det, så tyder det på att GM (Gösta Andersson) i alla fall lite, planerat sitt dåd. Vilket visar på en viss kylighet och besinning.

Samma med det faktum att, om det nu stämmer, efter mordet åka dryga sju mil från Funningen till Göteborg för att där ta livet av sig. En bilfärd på säkert minst en timme. 1983 fanns inte den nya vägsträckningen där man idag snabbt kan ta sig från Funningen/Bosnäs till motorvägen mot Göteborg. Jag tror inte ens det var motorväg till Göteborg än. Och sedan åka genom genom delar av Göteborg City till hamnen för att där störta sig med bil och allt i vattnet. Och hela denna tidsrymd vara obehärskat ilsken. Nej, detta visar återigen på en man som efter att ha mördat sin fru helt kallt och beräknat bestämmer sig för att även ta livet av sig själv.
Ingen visste om att min Pappa var sjuk i cancer innan han råkade att krocka med bilen..Han var på en huvudled och en annan bil körde ut framför honom..Ambulans kom och tog med han för observation där dom såg att det inte stod rätt till med han och sedan gick det mycket snabbt ,en vecka eller ett par veckor efter att han blev intagen dog han...På den tiden kunde man inte så mycket om just hjärncancer och så så Pappa pumpades full med mediciner för att minska smärta osv..Själv var jag inte i Borås vid detta tillfälle utan detta är vad min Bror och Mamma har talat om för mig...
Citera
2018-03-10, 17:53
  #88
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttes11
Ingen visste om att min Pappa var sjuk i cancer innan han råkade att krocka med bilen..Han var på en huvudled och en annan bil körde ut framför honom..Ambulans kom och tog med han för observation där dom såg att det inte stod rätt till med han och sedan gick det mycket snabbt ,en vecka eller ett par veckor efter att han blev intagen dog han...På den tiden kunde man inte så mycket om just hjärncancer och så så Pappa pumpades full med mediciner för att minska smärta osv..Själv var jag inte i Borås vid detta tillfälle utan detta är vad min Bror och Mamma har talat om för mig...
Tack för dessa upplysningar. Då vet vi vad som är riktigt och behöver inte spekulera vidare kring just detta.
Citera
2019-07-08, 00:40
  #89
Medlem
Vart i Bosnäs låg denna numera nedbrunna villa/hus?
Vad heter den lilla sjön där huset låg?
Citera
2022-01-15, 01:24
  #90
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Efter att Gösta och Gunborgs son gick bort, splittrades även barnbarnens familj. Bröderna separerades från varandra, den yngre brodern till en helt (för honom okänd familj).... "omstart" utan vänner för en kille i 6 års åldern...Den äldre brodern levde kvar med sin mor, men utan sin Far och utan sin bror.......
Men vad hemskt... Varför fick inte den lille killen bo kvar med sin mamma och storebror efter att pappan dött då, vet du det?
Citera
2022-01-15, 01:34
  #91
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttes11
Ok..Vill bara klargöra att min pappa INTE dog innan jag blev förflyttad..Och min mamma och pappa hade redan skilt sig innan min pappa dog i cancer..
Ok, litar på dina uppgifter givetvis. Mycket tragik i hela denna historian tydligen. Hoppas det gått bra för dig sedermera. Vet du något nu om marken som huset stod på, vem som äger det eller om det byggts nytt.
Var ligger det exakt, kan nån peka ut på en karta eller ange tomtbeteckning?
Citera
2022-01-15, 01:44
  #92
Medlem
PutteStruls avatar
Vore bra om någon mod också justerade rubriken på detta då det inte var en yxa utan en träklubba eller gummiklubba som användes.
Förslag på rubrik:
Mord på Gunborg Andersson 1983 utanför Borås.
Citera
2022-01-15, 10:08
  #93
Medlem
Massonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
Men vad hemskt... Varför fick inte den lille killen bo kvar med sin mamma och storebror efter att pappan dött då, vet du det?
Ja det vet jag , men det är i nuet ingen idé att älta detta.
Jag minns hur vi (modern, brodern min mor och jag) hälsade på barnens far på sjukhuset och kan redogöra i detalj , men till vilken nytta skulle det ge tråden uppmärksamhet tycker du ? Dessa bröder har haft enormt jobbigt , svårigheter och besvikelser.
Personligen tycker jag att man bör låta bli i att gräva för djupt i just denna synvinkeln. Det kan skada mer än göra nytta om du förstår.
__________________
Senast redigerad av Massonite 2022-01-15 kl. 10:14.
Citera
2022-01-16, 13:29
  #94
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ja det vet jag , men det är i nuet ingen idé att älta detta.
Jag minns hur vi (modern, brodern min mor och jag) hälsade på barnens far på sjukhuset och kan redogöra i detalj , men till vilken nytta skulle det ge tråden uppmärksamhet tycker du ? Dessa bröder har haft enormt jobbigt , svårigheter och besvikelser.
Personligen tycker jag att man bör låta bli i att gräva för djupt i just denna synvinkeln. Det kan skada mer än göra nytta om du förstår.
Jag förstår o håller med. Mycket tragiskt alltihop ja. Hoppas att det gått bra för de yngre familjemedlemmarna, eller ja för alla som är kvar i livet.
Undrar fortfarande om det byggts nåt nytt hus vid den idylliska platsen...
Citera
2022-01-16, 15:47
  #95
Medlem
Massonites avatar
Man kan enkelt förklara att den lille killen egentligen bara var fosterbarn i annan kommun under veckorna men hemma på helgerna. Men efter faderns död vart modern så djupt förtvivlad och ledsen så hon orkade inte ta hand om 2 barn ens på helgerna. Det är vanligt att få en psykos av sorg , därför blev "killen ett permanent fosterbarn" .

Jag minns hur jag varje helg gick till dem för att leka med honom. Men så kom den helgen då hans moder sa att den lilla killen har flyttat , han bor i den andra kommunen och hon grät men jag fick komma in och var då med storebrodern , men modern hon bara låg i sängen och orkade ingenting , hon frågade till och med om vi kunde koka kaffe till henne, och jag gjorde det och lärde den större brodern hur en kaffekokare fungerar. Sedan minns jag att vi lagade fläskpannkaka .. för att ge henne , men nee hon hade ingen aptit ..
Hon låg i sin sänghalva dag och natt i någon månad. Den större broder var ofta hemma hos oss , sov över vid flera tillfällen. Man såg mycket klart att det var något som gjorde att den större brodern var inåtvänd ledsen och mycket saknad fanns inom honom. Ja det var inte lätt , men en dag när den större brodern var hemma hos oss ringde telefonen.
Det var modern som ringde (har för mig att det gått runt ett halvår sju månader) och sa att storebrodern skulle komma hem nu för hon saknade sina barn ... ( Jag och storebrodern skyndade oss att springa iväg och utanför möttes vi av den lille killen som var på besök ) Det var ett mäktigt möte igen och glädjen , vi som små knattar upplevde var som att få allt i världen serverat på långbord , vi skrattade och snackade .... och jag sa .. vad kul att se dig , men vad konstigt du pratar hahaha.. kom som leker vi KRIG. Det var en dag som fosterföräldrarna även var med , och de sa till mig - Nej du får gå hem nu. Detta mötet gäller bara familjen.

Ja det är väll istort sett det som kan berättas utan att såra för djupt. Den lille killen känner inte till vad som hände här i Borås vid den tiden , så om han läser här i tråden så får han iallafal veta varför han vart bortlämnad utifrån den synvinkeln vi som bodde i området uppfattat denna tråkiga situationen.

Det fanns inget ont i familjen måste tilläggas , allt blev bara ett kaos i vårdnaden.
Kanske var det mitt fel att - att barnen lekte krig även i hemmet , kanske det var mitt fel att lille pojken blev bortlämnad.

Jag har ingen kontakt längre med någon av dessa bröder , men hade det för något år sedan , och är det någon som kan koka gott kaffe - så är det den lille killen som nu är vuxen.
__________________
Senast redigerad av Massonite 2022-01-16 kl. 16:37.
Citera
2022-01-17, 10:53
  #96
Avstängd
Virrefribergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
Ok, litar på dina uppgifter givetvis. Mycket tragik i hela denna historian tydligen. Hoppas det gått bra för dig sedermera. Vet du något nu om marken som huset stod på, vem som äger det eller om det byggts nytt.
Var ligger det exakt, kan nån peka ut på en karta eller ange tomtbeteckning?

Jag är inte hundra procent säker men jag tror adressen är Riddarebo 2 i Bosnäs
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback