Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-03, 13:50
Medlem
För många år sedan var winzip den vanligaste klienten för de flesta "normala" datoranvändare. Själv har jag använt rar de senaste 15 åren och har levt kvar i att zip är för vanligaanvändare.

Är det så fortfarande eller är rar den mer accepterade packningsformen för alla?
Tänkte på scenariot att skicka en packad fil till någon som inte rör sig i nedladdningssamhället.
Citera
2008-08-03, 13:53
Medlem
Distanssamtals avatar
samma nu som för "många år sedan"
Citera
2008-08-03, 13:54
Medlem
suocas avatar
i windowsmiljö är zip att rekommendera då det finns i OS:et. Iaf i windows XP.
Citera
2008-08-03, 13:56
Medlem
Germanias avatar
rar är i princip det enda som används, enstaka efterblivna envisas med zip.

och innan det kommer nån 7zip-fanboy - ingen använder 7-zip.
Citera
2008-08-03, 14:39
Medlem
Okay,
då har jag fått en lite bättre bild
Citera
2008-08-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
rar är i princip det enda som används, enstaka efterblivna envisas med zip.

och innan det kommer nån 7zip-fanboy - ingen använder 7-zip.
"Enstaka efterblivna" använder Internet Explorer också. Tyvärr så utgör dessa "enstaka" individer runt 70% av alla på internet, och ungefär samma bild gäller zip vs rar...

Folk som inte har bra koll på datorer har INTE WinRAR installerat. Vad jag vet så klarar inget Microsoft-OS av att packa upp rar utan tredjeparts-program, och detsamma gäller många Linux-distar samt Mac OS X.

Med andra ord: de flesta nördarna kan packa upp rar. Snittanvändaren kan det inte.
Citera
2008-08-03, 20:52
Medlem
danns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
"Enstaka efterblivna" använder Internet Explorer också. Tyvärr så utgör dessa "enstaka" individer runt 70% av alla på internet, och ungefär samma bild gäller zip vs rar...

Folk som inte har bra koll på datorer har INTE WinRAR installerat. Vad jag vet så klarar inget Microsoft-OS av att packa upp rar utan tredjeparts-program, och detsamma gäller många Linux-distar samt Mac OS X.

Med andra ord: de flesta nördarna kan packa upp rar. Snittanvändaren kan det inte.

Så sant så sant
Citera
2008-08-03, 21:01
Medlem
BrB_DnDs avatar
Enligt andra skall det vara .zip. Har egentligen ingen aning men har själv inte stött på gamla zip filer sedan jag började ladda ner.. Så knappt sett zip-fil de senaste 6åren. .rar använder jag däremot hela tiden!

Ännu värre måste det vara med .arj
Citera
2008-08-12, 14:51
Medlem
heheh
tja ska amn bli lite nostalgisk så hammnar zip nästan i samma division som arj och ace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in