Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen
De närmsta åren kommer en fjärdedel av alla IT-jobb utkontrakteras till östeuropeiska länder (enligt en indersökning från Gartner). Antagligen kommer andra typer av IT-jobb än dom som utkontrakteras att öka en aning i antal, men förmodligen inte mer än att vi kommer upp i motsvarande i antal jobb "pre-utkontrakteringen".
Så något större behov av många nyutbildade inom IT-branschen finns inte, dock finns det behov av personer med specialkompetens. Om man ska utbilda sig inom IT idag ska man välja en utbilding med smalt fokus, exempelvis inom säkerhet. En systemvetenskaplig utbildning är allt för generell.
Jag håller i stora delar med om vad du skriver.
Utkontraktering fungerar bara i de fall arbetsuppgiften är välspecificerad och kräver dessutom oftast hög kompetens av upphandlaren och av de med administrativa och samordnade funktioner här. Sedan är jag personligen övertygad om att behovet av IT-kompetens på lite sikt kommer att vara betydligt större än tillgången - utkontraktering inräknad.
Men, som du så riktigt anmärker, det kommer knappast att räcka med att vara bara allmänt "IT-kompetent" i framtiden. Det kommer att vara ungefär lika stor garant för intressanta jobb som det i dag är att vara skriv- och läskunnig (överdrivet - ja, men jag tror ni förstår poängen).
Huruvida systemvetenskaplig utbildning är allt för generell eller inte låter jag vara osagt. Jag har inge insyn i det, men jag kan tänka mig att en systemvetenskaplig utbildning tillsammans med någon typ av kompletterande kompetens (ekonomi, juridik, medicin, säkerhet (i ett brett perspektiv)) kan komma att visa sig vara mycket värdefullt.