Det första är på stekhuset i Kungshallarna, när man går upp en trappa istället för ner. Minns inte vad den restaurangen heter men jag brukar belöna mig med deras hårdgrillade burgare när jag gjort åstadkommit något bra. Att de har öl är ett plus.
London:
En skön medium rare byron burger (with blue cheese) och potatisklyftor. Jävligt gött. Avnjöts tillsammans med gott sällskap och brooklyn lager. Sällskapet åt för övrigt en burgare med monetary jack (stavas det så?) och bestämde sig snart därefter att en blue cheese-burgare skulle sitta fint som efterrätt, så han beställde sig en sådan också.
Åt en ganska skön burgare på the Albion nyligen också, tyvärr så var potatisklyftorna/pommesen/friterade pressade potatismoset under all kritik, servitriserna antagligen nya på jobbet, vinet var äckligt och sällskapets mat såg trist ut. Dessutom ligger byron i angel rätt nära, så man kan lika gärna sticka dit.
Var i Lund för ett par veckor sedan och käkade på Viggos, där vid stationen. Det var riktigt jävla nice. Det verkade som att de inte var rädda för att experimentera, utan hade ca 20 alternativ på menyn. Hemlagat också. Ett ställe som måste nämnas är Stångebro Gatukök i Linköping. Underbara burgare, en meny går på runt 70 spänn, även där hemlagat. Inget pulvermos heller. I den prisklassen sticker stället ut ganska mycket enligt mig.
Åt en fantastiskt god hamburgare på Port of Call i New Orleans för några månader sen, kom med bakad potatis som tillbehör. Här i Sverige har jag ingen som helst uppfattning.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!