2008-08-02, 12:08
Medlem
Är inte det mer av ett kultur-område och ett berättar-medium i likhet med filmer, böcker, musik, mm?
Citera
2008-08-02, 12:11
Medlem
DenLedes avatar
Jo, faktiskt.
Citera
2008-08-02, 12:48
Medlem
Sweeper80s avatar
Det är en bra poäng men då hör också idrott hemma där.
Citera
2008-08-02, 12:51
Medlem
Ödlans avatar
Vissa skulle nog tycka att det hör bättre hemma under livsstil. Personligen ser jag inget problem med placeringen i dagsläget.
Citera
2008-08-02, 12:55
Medlem
♫♫♫s avatar
Som sagt, det fyller ju sin funktion där det ligger nu. Huruvida man skulle flytta på det eller ej är en ren bedömningsfråga.
Citera
2008-08-02, 14:21
Medlem
Germanias avatar
det här har väl varit uppe förut?

edit:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=597348
https://www.flashback.org/showthread.php?t=532327
Citera
2008-08-02, 16:14
Medlem
Idrott i sig är inte ett kulturfenomen per-se. Visst, olika idrotter, ex. fotboll, har ju påverkat nationers kultur och är på så sätt väldigt starkt förankrade i vissa länder; men det gör inte idrotten i sig till kultur, snarare så skapar den kultur kring sig.

Vi kan säga att idrotts-skaparen gör kultur när han skapade idrotten, dock så gör inte det att idrotts-utövaren skapar kultur när han utövar idrotten i fråga. Och det är så det är idag, de flesta utövar en idrott, de skapar inte idrott. Ifall någon skapade in ny idrotts-form i Sverige skulle jag onekligen tycka att det var kultur, för idrottens skapande skulle reflektera sin skapare och Sverige.

Om man jämnför med TV-spel och Dator-spel så ser man direkt vissa likheter. Det finns Spel-skapare och det finns Spel-utövare, det är inte utövarna som skapar kultur, det är skaparna.

Och idag så skapas det väldigt mycket spel, varje spel är skapade av personer som alla lägger ner en del av sig själva i sina skapelser och det finns definitivt ett kulturellt värde i detta. Det släpps flera spel varje vecka och vartenda en berättar något,vare sig det är igenom Story, Audio-visuel förmåga, konstnärlig design eller spel-design. Spel kan berätta och påverka människor på ett sätt som varken böcker, serie-tidningar, filmer eller musik kan.

Jag skulle kunna fortsätta rabbla på om varför TV-spel o dylikt borde vara kultur, men det skulle trötta ut er. Kan ju dock bara påpeka att Sveriges just nu största kulturella exportvara, Någonsin, är just ett Spel (Battlefield 2)
Citera
2008-08-02, 19:39
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillerXIII
Idrott i sig är inte ett kulturfenomen per-se. Visst, olika idrotter, ex. fotboll, har ju påverkat nationers kultur och är på så sätt väldigt starkt förankrade i vissa länder; men det gör inte idrotten i sig till kultur, snarare så skapar den kultur kring sig.

Vi kan säga att idrotts-skaparen gör kultur när han skapade idrotten, dock så gör inte det att idrotts-utövaren skapar kultur när han utövar idrotten i fråga. Och det är så det är idag, de flesta utövar en idrott, de skapar inte idrott. Ifall någon skapade in ny idrotts-form i Sverige skulle jag onekligen tycka att det var kultur, för idrottens skapande skulle reflektera sin skapare och Sverige.

Om man jämnför med TV-spel och Dator-spel så ser man direkt vissa likheter. Det finns Spel-skapare och det finns Spel-utövare, det är inte utövarna som skapar kultur, det är skaparna.

Och idag så skapas det väldigt mycket spel, varje spel är skapade av personer som alla lägger ner en del av sig själva i sina skapelser och det finns definitivt ett kulturellt värde i detta. Det släpps flera spel varje vecka och vartenda en berättar något,vare sig det är igenom Story, Audio-visuel förmåga, konstnärlig design eller spel-design. Spel kan berätta och påverka människor på ett sätt som varken böcker, serie-tidningar, filmer eller musik kan.

Jag skulle kunna fortsätta rabbla på om varför TV-spel o dylikt borde vara kultur, men det skulle trötta ut er. Kan ju dock bara påpeka att Sveriges just nu största kulturella exportvara, Någonsin, är just ett Spel (Battlefield 2)

När du kallar Battlefield 2 för kultur så skjuter du dig själv i foten, det spelet är väl mer en sport(e-sports) än ett spel med story. Om du fick som du ville skulle man vara tvungen att dels skapa en e-sports avdelning för denna typ av spel i sportavdelning, dels skapa en avdelning i kultur för kulturella spel, sen skulle alla tjaffsa om det och det spelet inte var kultur osv.
Tycker du det verkar hållbart?

Spel ligger där den ska ligga, punkt.
Citera
2008-08-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
När du kallar Battlefield 2 för kultur så skjuter du dig själv i foten, det spelet är väl mer en sport(e-sports) än ett spel med story. Om du fick som du ville skulle man vara tvungen att dels skapa en e-sports avdelning för denna typ av spel i sportavdelning, dels skapa en avdelning i kultur för kulturella spel, sen skulle alla tjaffsa om det och det spelet inte var kultur osv.
Tycker du det verkar hållbart?

Spel ligger där den ska ligga, punkt.

Nej inte skulle väl jag skjuta mig i foten? Som jag sa: Ifall någon skapade en ny idrotts-form i Sverige skulle jag onekligen tycka att det var kultur, för idrottens skapande skulle reflektera sin skapare, eran den var skapad i och Sverige.

Utövandet av professionellt spelande av BF2 är ju e-sport, men det är, som sagt, inte utövandet som. Men BF2 i sig själv är ju fortfarande en produkt skapad av svenskar, med de värderingar och de möjligheter som de har fått av dagens samhälle.

Sedan så är e-sports delen egentligen bara begränsad till självaste reglerna i spelet, spelet skulle kunna spelas med ettor och nollor och det skulle ha samma värde som en sport. Det är snarare designen, både konstnärligt och praktiskt, de audiovisuella möjligheterna och dylikt som ger BF2 ett kulturellt värde.

Det finns väldigt mycket som är banbrytande med BF2 och väldigt mycket som man om några år i retrospekt kommer kunna tala om som typiska reflektioner av våran underhållningskultur på det tidiga 2000-talet. Exempelvis kan vi tala om inkluderandet av en Chain-of-Command eller det större fokuset på voice-chat som först genom BF2 nådde ut till den stora marknaden.

Man kan också tala om den lilla story som finns i spelet, som har ett visst (om än magert) kulturelltvärde. Varför, av alla länder, är det bara USA, Kina och Mellan-östern som man kan spela som? Varför bli mellan-östern inte representerade av ett faktiskt land utan av en fiktiv grupp? Varför krigar USA ensam mot dessa två? Detta speglar väldigt mycket den tiden vi lever i, där USA har en mer aktiv roll i andras affärer än under 1990-talet (I jämnförelse så var Ryssland the usual badguy i spel under 1990-tal, men idag så känns Kina mer aktuellt). Dessutom illustrerar den fiktiva Mellan-östern gruppen den känsliga period vi lever nu i där det kan vara självmord att illustrera en mellan-östern stat som ond alternativt lika mäktig som USA.

Förlåt ifall detta blev mkt OT, jag ville bara visa att det finns mycket kulturellt att prata om kring även mer sport-orienterade spel, vilket inte kommer fram ifall man klassar tv-spel som "data & teknologi".

För övrigt var det inte jag som sa att det var vår största kulturexport, utan några personer som SVT intervjuade för ett tag sen, but never the less.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in