2008-01-02, 15:55
Medlem
miklons avatar
Jag har reagerat litegrann över att det nya spelforumet ligger under Livsstil, jag tycker att spel gott och väl kan betraktas som en kulturform. Samma sak gäller egentligen för datorspel, även om det redan har diskuterats ganska nyligen.

Vad tycker de som spelar aktivt, är roll- och brädspel (och för den delen datorspel) att betrakta som kultur, borde forumet ligga i den delen?
Citera
2008-01-02, 17:17
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har reagerat litegrann över att det nya spelforumet ligger under Livsstil, jag tycker att spel gott och väl kan betraktas som en kulturform. Samma sak gäller egentligen för datorspel, även om det redan har diskuterats ganska nyligen.

Vad tycker de som spelar aktivt, är roll- och brädspel (och för den delen datorspel) att betrakta som kultur, borde forumet ligga i den delen?

Någon livsstil är det knappast, snarare en hobby. Å andra sidan är litteratur och film också en hobby (för mig) snarare än kultur, medan det säkerligen för några är en livsstil.

Frågan är alltså vilken betydelse man menar att respektive begrepp har. Menar man kultur som i kulturyttring så borde spel flyttas dit, men om man menar kultur som finkultur så hör det knappast dit. Då kommer dock frågan varför MGB och graffiti ligger under kultur.

Viss begreppsförvirring verkar föreligga.
Citera
2008-01-03, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon

Absolut!

Det här är en ytterst viktig fråga...
... och enligt mitt förmenande borde spel ligga i hantverksforumet tillsammans med knyppling och svinläder.
Citera
2008-01-06, 11:21
Bannlyst
Nej datorspel är inte "kultur", det kan ligga under hobbys och lekar, ungefär som fotboll, bowling och liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in