2008-08-01, 21:49
Medlem
Det vankas knytkalas, och jag hade tänkt göra ett antal olika sorters minimuffins, små nog för att en person ska kunna äta 2-4st (så en diameter på 4-5cm vore nog perfekt), och de ska vara inspirerade av olika klassiska bakverk och smakkombinationer. Jag behöver hjälp/tips för nedanstående punkter;

1. Vad ska man använda som form? Jag har experimenterat med "småbrödsformar", men de, liksom vanliga bakformar av sladdrigt papper, lyckas inte hålla smeten på plats utan blir platta. Vet någon om det säljs bakformar med non-stickbeläggning för minimuffins i Stockholm? Det enda jag hittar är plåtar för 6 st muffins i storlek sumobrottare.

2. Är det högre temperatur och kortare tid i gräddning som gäller när man ska göra miniatyrversioner av bakverk?

3. Smaker. Hittils har jag lekt med tanken på en sacher-inspirerad chokladmuffin (lager med aprikosmarmelad mitt i varje muffin, aprikosglasyr under översta lagret med choklad, och så spritsad vispgrädde på toppen, ev kanderade violer som garnityr), en fruktmuffin med champagnezabaionne på toppen (vill gärna ha tips på andra frukter än jordgubbar som passar), och en hjortronmuffin toppad med glasskräm (vaniljkräm + vispad grädde). Finns det någon mer shoe-in-smak som jag borde ha insett men glömt bort?

Andra tips och upplysningar också välkommet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in