Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-01, 11:34
  #1
Medlem
Hoppas att det här är rätt ställe att fråga på. Jag och tre andra ska nu i trean bygga en radiostyrd svävare som projektarbete och vår handledare ville att vi skulle ha lite idéer om hur allt ska gå till vid vårt första möte. Efter att ha sökt lite på detta så hittade jag en relativt bra tråd här på flashback som jag säkert kan ha nytta av lite senare. Hursomhelst, vad jag vill ha är lite tips angående allt det grundliga inom varje område. Helt enkelt så vi får en bra början på arbetet och känner att vi kommer igång.

Så tips på hur själva konstruktionen bör se ut, vad för slags motorer vi bör titta efter? Radiostyrningen, hur ska den gå till? Läste att man bör göra kjolen av en cykel/mopedslang, stämmer detta eller finns det något bättre? Ja, precis all hjälp som vi kan få är vi tacksamma för. Vilka möjliga problem bör vi vara förberedda på? Hur mycket kommer allt kosta ungefärligt?

Alla dessa frågor är som sagt bara grunden till allting, men det är oftast början som är svårast

Tack på förhand.
Citera
2008-08-01, 14:06
  #2
Medlem
Gudmunds avatar
använd en eller flera motordrivna lövblåsare som fläkt.
Citera
2008-08-02, 12:50
  #3
Medlem
ok, tack för tipset. Då du verkar veta lite hur man gör, skulle du kunna ge lite fler saker vi bör tänka på innan vi börjar?

Andra tips är jag också väldigt tacksam för.
Citera
2008-08-02, 16:18
  #4
Medlem
Howlin Albins avatar
Bensindrivna lövblåsar bör absolut funka bra som fläktar. Vad ni behöver sedan är ju en propeller till själva framåt driften, kika efter propellrar till lite större, radiostyrda flygplan. Dessa bör finnas i bra storlek. Tänk på att ni måste ha en propeller som verkar åt rätt håll. Till själva rodret bör ett lite större servo till radiostyrda flygplan också funka bra.

Det krångliga kommer nog vara själva framförandet av skapelsen. Ni lär ju till exempel behöva en radio på minst tre kanaler. En till roder, en till luftkudde-fläkten och en till framdriften. Dessa ska väll kunna styra separat?

Verkar som ett väldigt skojigt projektarbete! Men vad ni behöver beror ju en hel del på hur stor ni har tänkt att göra den. Hur stora lövblåsar, servon osv som kommer krävas. Men det är genomförbart, ignen tvekan!

Hur har ni tänkt gå tillväga med bottenplatta och så?

Som tips till själva projektet (lite OT); fota ALLT ni gör! Filma så mycket ni kan. Datummärk!
Skriv loggbok varje gång ni gjort nått. Blir så otroligt mycket lättare i slutändan sen. Och börja jobba på det så fort som möjligt, men tänk på att tid som lagts på ett lov inte alltid räknas in. Och skriv hellre 100 timmar riktigt bra loggbok än 200 timmar halvdant. Alla timmar över 100 drar egentligen snarast ner betyget.
Citera
2008-08-02, 18:42
  #5
Medlem
Jag gjorde samma sak i mitt projektarbete i gymnasiet, fick också idén från en tråd här . Skippade dock radiostyrningen eftersom jag inte hade lust att lägga ut massa pengar på det.

Svävaren byggde jag av balsaträ och luftkuddarna av en vanlig sopsäck som jag klippte till och fixade med tejp. Räckte med en datorfläkt för att driva den men om du ska ha styrning så behövs det nog en starkare fläkt eftersom den blir tyngre.

Men fråga i en modellaffär eller på hobbex så kan dom säkert hjälpa dig
Citera
2008-08-02, 19:35
  #6
Medlem
tack för svaren igen. Storleken på svävaren ska väl vara ungefär som denna http://www.youtube.com/watch?v=b7yuQV9i35U om det spelade någon större roll.
Citera
2008-08-02, 20:39
  #7
Medlem
Avva66s avatar
Satsa på elmotorer, det är enklare.
Det finns billiga elfläktar som du kan använda både till framdrift och
för kjolen. Sen styr du det hela med fartreglage och 2-3 kanalers
radio, beroende på om du vill kunna reglera lyftet eller ej.

Och nån form av mc-slang borde ju kunna fungera som kjol, alternativt
att du syr ihop en av galon edyl.
Citera
2008-08-26, 17:54
  #8
Medlem
Chad.Vaders avatar
kan väl bumpa lite då jag antar att arbetet inte är klart än, annars ber jag om ursäkt!

jag tror att jag har sett en radiostyrd svävare med en motor som var till modellflygplan, alltså att halva propellern gav luft åt "flytkuddarna" medans andra halvan ger fart.

http://www.youtube.com/watch?v=MnkNz...eature=related
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback