Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Har inte läst boken heller, får ta och göra det om jag hittar den gratis någonstans och känner att jag har tid över.
Ordet jag är inte direkt en akilleshäl för mig, däremot har jag svårt för upprepningar, om de inte görs som ett medvetet stilistiskt grepp som bla Stig Claesson (Slas) brukade använda sig av. Exempelvis Liza Marklund överanvände enligt mitt tycke uttrycket "hans ögon brann" i romanen "Gömda".
Att använda ordet jag i flera stycken när man diskuterar användandet av ordet jag är inte märkligt.

Att däremot använda jag 7-8 gånger per sida i en bok - även om den handlar om ens egna upplevelser - tyder på bristande känsla för hur man använder språket med finess, samt en viss självcentrering enligt mig.
Har du läst Till Tirsa än Misstaken?
Det känns som en orgie i kärlek till sig själv och självupptagenhet.
P.S och väldigt off topic, om du avskyr kommateringshysteri så undvik Heinrich Bölls roman Katharina Blums förlorade heder...

Jag måste erkänna att ämnet är så intressant så det är klart en bok jag kan tänka mig att lägga pengar på. Att jag inte gjort det än beror på lathet i kombination av tanklöshet.
Upprepningar kan vara lite smått irriterande faktiskt. Just Gömda som ligger på topp 5 på listan av favoritböcker var det många år sen jag läste så jag minns faktiskt inte om jag hakade upp mig på nåt. Minns bara att jag sträckläste den en hel natt och grät som en tok.
Jag räknade inte ens in de "jag" som var i betydelsen att beskriva vad vi pratar om utan jag räknade bara de som hänvisade till mitt tyck och tänk. Är Åsas bok upplagd som en bok för barn med bilder och yttepytte text så KANSKE jag kan tycka att det är lite för många jag men jag måste läsa den först. Tills det är gjort så står jag fast vid att en bok som ska beskriva författarens liv och upplevelser kräver många jag.
Nope, jag har inte läst Till Tirsa. Du menar alltså att det är HON som skrivit den? Jag trodde det var typ Helge eller någon annan i klanen. Verkar knepigt men iofs så har jag i åratal ansett henne vara både knepig och farlig.
Tack för tipset, tänker inte läsa den! Har tom varit tvungen att säga upp prenumerationen av Illustrerad Vetenskap, det är bara massa kommatecken överallt och minsta mening kräver minst två och mitt problem är att felstavningar och sånt liksom hoppar upp ur texten så jag ser alla såna först och sen kan jag läsa. IV är tyvärr helt omöjlig numera.
Förlåt Mishima, det blev mkt OT nu men jag har blivit bättre eller hur?

.