2008-09-23, 14:17
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTaken
Jag har inte läst boken så jag har ingen aning om upplägget och vad exakt hon säger och beskriver. Jag menar ändå att ordet jag är något man använder när man ska skriva en bok som baserar sig på egna upplevelser, tankar och annat smått och gott.

Jag förmodar att den sk känslan av bombardering av ordet jag är din/er akilleshäl precis som jag har mina akilleshälar i språkbruket. Jag får inhandla boken och bilda mig en uppfattning om hur det ligger till. Lider hon av kommateringshysteri kommer jag bryta ihop och jag kommer helt klart ta upp detta igen i sånt fall.

Själv använde jag tre jag i översta stycket, fem i andra stycket och två i detta som hänvisar till mig personligen - är jag ego nu?
.

Har inte läst boken heller, får ta och göra det om jag hittar den gratis någonstans och känner att jag har tid över.

Ordet jag är inte direkt en akilleshäl för mig, däremot har jag svårt för upprepningar, om de inte görs som ett medvetet stilistiskt grepp som bla Stig Claesson (Slas) brukade använda sig av. Exempelvis Liza Marklund överanvände enligt mitt tycke uttrycket "hans ögon brann" i romanen "Gömda".

Att använda ordet jag i flera stycken när man diskuterar användandet av ordet jag är inte märkligt.
Att däremot använda jag 7-8 gånger per sida i en bok - även om den handlar om ens egna upplevelser - tyder på bristande känsla för hur man använder språket med finess, samt en viss självcentrering enligt mig.

Har du läst Till Tirsa än Misstaken?
Det känns som en orgie i kärlek till sig själv och självupptagenhet.

P.S och väldigt off topic, om du avskyr kommateringshysteri så undvik Heinrich Bölls roman Katharina Blums förlorade heder...
Senast redigerad av asdfasdf 2008-09-23 kl. 14:25.
Citera
2008-09-23, 14:24
Medlem
Evangelistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertysan
Du har helt rätt att om en sk kristen församling satt i system att ljuga så är det FEL.
Har du varit där? Vet du verkligen att de systematiskt ljuger? Kan du påvisa några lögner som kommit under 2008?
Om de systematiskt ljuger så borde det ha kommit ett flertal lögner från 100 personer under nästan 9 månader.

Bör inte samma sanningshalt förväntas av även Megan?
mvh

Jag personligen känner till en hel del lögner som spridits av sekten, och det är lögner om personer som lämnat sekten.

Megan har samma krav på sig, och vad jag läst här, och sedan kollat, så skriver hon sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Man kan lätt associera till de metoder som scientologerna håller på med. Sekt som sekt, man lär av varandra.

Nu slog du huvudet på speken.
Citera
2008-09-23, 14:25
Medlem
Evangelistens avatar
Dubbelpost
Citera
2008-09-23, 14:42
Medlem
MissTakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Har inte läst boken heller, får ta och göra det om jag hittar den gratis någonstans och känner att jag har tid över.

Ordet jag är inte direkt en akilleshäl för mig, däremot har jag svårt för upprepningar, om de inte görs som ett medvetet stilistiskt grepp som bla Stig Claesson (Slas) brukade använda sig av. Exempelvis Liza Marklund överanvände enligt mitt tycke uttrycket "hans ögon brann" i romanen "Gömda".

Att använda ordet jag i flera stycken när man diskuterar användandet av ordet jag är inte märkligt.
Att däremot använda jag 7-8 gånger per sida i en bok - även om den handlar om ens egna upplevelser - tyder på bristande känsla för hur man använder språket med finess, samt en viss självcentrering enligt mig.

Har du läst Till Tirsa än Misstaken?
Det känns som en orgie i kärlek till sig själv och självupptagenhet.

P.S och väldigt off topic, om du avskyr kommateringshysteri så undvik Heinrich Bölls roman Katharina Blums förlorade heder...

Jag måste erkänna att ämnet är så intressant så det är klart en bok jag kan tänka mig att lägga pengar på. Att jag inte gjort det än beror på lathet i kombination av tanklöshet.

Upprepningar kan vara lite smått irriterande faktiskt. Just Gömda som ligger på topp 5 på listan av favoritböcker var det många år sen jag läste så jag minns faktiskt inte om jag hakade upp mig på nåt. Minns bara att jag sträckläste den en hel natt och grät som en tok.

Jag räknade inte ens in de "jag" som var i betydelsen att beskriva vad vi pratar om utan jag räknade bara de som hänvisade till mitt tyck och tänk. Är Åsas bok upplagd som en bok för barn med bilder och yttepytte text så KANSKE jag kan tycka att det är lite för många jag men jag måste läsa den först. Tills det är gjort så står jag fast vid att en bok som ska beskriva författarens liv och upplevelser kräver många jag.

Nope, jag har inte läst Till Tirsa. Du menar alltså att det är HON som skrivit den? Jag trodde det var typ Helge eller någon annan i klanen. Verkar knepigt men iofs så har jag i åratal ansett henne vara både knepig och farlig.

Tack för tipset, tänker inte läsa den! Har tom varit tvungen att säga upp prenumerationen av Illustrerad Vetenskap, det är bara massa kommatecken överallt och minsta mening kräver minst två och mitt problem är att felstavningar och sånt liksom hoppar upp ur texten så jag ser alla såna först och sen kan jag läsa. IV är tyvärr helt omöjlig numera.

Förlåt Mishima, det blev mkt OT nu men jag har blivit bättre eller hur?
.
Citera
2008-09-23, 14:44
Medlem
z2joiss avatar
Citat:
Så du menar att pingst lägger sig i hur många pastorer en församling har?
mvh

Jadå. Det finns en högre "pingststyrelse" som håller koll på sina kyrkor. Det vore konstigt annars. De är också med och godkänner när en ny pastor ska tillsättas. Nu vet jag inte om någon pastor någon gång nekats, men det lär kanske ha behövts någon enstaka gång. Det normala är att församlingen väljer den kandidat som presenteras. Ibland kanske det inte funkar, och då flyttar denne till någon annan församling.

Jag har hört talas om att man haft fler pastorer i större församlingar, men då har det oftast varit t ex en ungdomspastor och ibland en vice-pastor. Sedan har varje församling ett "råd" som kallas Äldste. Dessa fungerar lite som en församlings styrelse, och har en del att säga till om. Man kan också säga att de ska fungera som församlingens röst mot pastorn. I Knutby har jag för mig, hade man även valt bort "äldstekåren" för att Åsa skulle slippa ta kritik förmodligen.
Citera
2008-09-23, 14:57
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evangelisten
Jag personligen känner till en hel del lögner som spridits av sekten, och det är lögner om personer som lämnat sekten.

Megan har samma krav på sig, och vad jag läst här, och sedan kollat, så skriver hon sanningen.

Nu slog du huvudet på speken.

Tack.

Även när det förmedlas information som går under "skvaller" är det viktigt att kolla många gånger och med flera olika källor. Under åren så har det vunnits erfarenhet på vilka källor som är trovärdiga och det är de som fortsätter leverera information om vad som pågår i sekten.

Utan dessa ovärderliga källor skulle kanske nya hemgångar bli verkställda av lakejerna men nu vet sektÅsa med plog att hon är under luppen dag som natt.

Det finns många gifta par i sekten och alla gillar inte att vara i Knutby tillsammans med make eller make utan skulle helst dra därifrån. Det är inte alltid så lätt att dra sig ur, man älskar sin make/maka men avskyr och har genomskådat Åsas sjuka lära som den hjärntvättade plogen glatt trumpetar ut.
Det finns även en rädsla för Åsas lakejer och spioner.
Citera
2008-09-23, 15:00
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTaken
Jag måste erkänna att ämnet är så intressant så det är klart en bok jag kan tänka mig att lägga pengar på. Att jag inte gjort det än beror på lathet i kombination av tanklöshet.

.

har för mig att boken ligger på The Pirate Bay, skall kolla det verkar som deras server gått ner så jag återkommer med besked.
Betala inte för sån smörja MissT. Kan ordnas
Citera
2008-09-23, 15:19
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z2jois
Jadå. Det finns en högre "pingststyrelse" som håller koll på sina kyrkor. Det vore konstigt annars. De är också med och godkänner när en ny pastor ska tillsättas. Nu vet jag inte om någon pastor någon gång nekats, men det lär kanske ha behövts någon enstaka gång. Det normala är att församlingen väljer den kandidat som presenteras. Ibland kanske det inte funkar, och då flyttar denne till någon annan församling.

Jag har hört talas om att man haft fler pastorer i större församlingar, men då har det oftast varit t ex en ungdomspastor och ibland en vice-pastor. Sedan har varje församling ett "råd" som kallas Äldste. Dessa fungerar lite som en församlings styrelse, och har en del att säga till om. Man kan också säga att de ska fungera som församlingens röst mot pastorn. I Knutby har jag för mig, hade man även valt bort "äldstekåren" för att Åsa skulle slippa ta kritik förmodligen.

Och sex pastorer i en församling med mindre än 100 medlemmar är sannolikt helt unikt.
Citera
2008-09-23, 15:38
Medlem
Qwertysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av condor
För att Åsa Waldau förnekar allt med en dåres vishet eller säger att de som har kritik ljuger eller är sinnessjuka.
Det är väl hittills bara Therese Christiansson som svalt Åsas egen version med hull och hår.
Detta innebär att inget kommer att ändras ?
Citera
2008-09-23, 15:41
Medlem
Qwertysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Och sex pastorer i en församling med mindre än 100 medlemmar är sannolikt helt unikt.
Ja det är det troligen.
Är det sex st heltidstjänster?
Citera
2008-09-23, 15:52
Bannlyst
Citat:
Detta innebär att inget kommer att ändras ?

Jag hoppas ju det, men jag tvivlar på att Åsa kommer att slå om från Queen of the World till självreflekterande och ångerfull.
Citera
2008-09-23, 15:57
Medlem
Qwertysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av condor
Jag hoppas ju det, men jag tvivlar på att Åsa kommer att slå om från Queen of the World till självreflekterande och ångerfull.
Och ni stretar vidare med flera inlägg på FB. Droppen kanske urholkar stenen. Ge inte upp... Det gäller att göra något gott för mänskligheten eller hur?
mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in