Statistik från USA visar att så mycket som 25% av felaktigt dömdas domar som gav döds- och livstidsstraff var baserat på falska erkännanden.
Artikel i Washington Post.
Of 83 exonerations in the past five years, more than 15 percent didn’t involve rape. As many as a quarter of the cases involved a false confession, in which one or more defendants admitted to the crime under interrogation.
Vad är det som säger att förhållandena i Sverige på något sätt skulle vara bättre? Där ord från en enda man (den psyksjuke Quicken) gav honom 8 morddomar. Eller som med den svenska polisens statistik:
Ett enda åtal vände på brottssiffrorna DN 120928... Den officiella bilden har varit att polis och åklagare löser allt fler brott. DN kan i dag visa att statistiken är en glädjeredovisning. Ett enda ärende i Skåne om dopningsbrott bokfördes som 10 990 lösta brott. Om fallet räknas bort går rättsväsendets uppklarning från plus till minus.
I Knutbyfallet har vi likaså en psyksjuk barnflicka vars erkännande inte alls passar ihop med polisens tekniska bevisning men ändå lyckades hon bli dömd för mord och mordförsök samt få en pastor fälld för stämpling p.g.a. lika tunt underlag. Sara ville få nården och utförde en lydnadshandling gentemot Kristi Brud, vars fullföljande som vi alla kunde se t.o.m. bekräftades inför sittande rätt av ingen mindre än Å.W aka Kristi Brud.
Varför törs inte lag Lambertz ta fatt i den uppenbart rättsliga disharmonin i Knutbymålet? Eftersom det är snarlikt Quickens öde kan det vara av nytta för att återupprätta förtroendet för det svenska rättsväsendet liksom för dem själva.
Advokat Pelle Svensson i magasinetparagraf.se
Vårt rättsväsende klarar av att rätta alla fel... Kwast, Penttinen, Borgström och Lambertz utreder nu sina egna misstag allt medan övriga juristsverige hukar sig för rallarsvingar och där språkbruket blir allt grövre.
För min egen del avvaktar jag den slutliga utgången av resningsärendena. Jag litar fortfarande på det svenska rättsväsendet och dess förmåga att med stöd av lag rätta till begångna fel.
*
Barnflickan Sara är fri idag och förhoppningsvis friskare. Jag hoppas hon vill leva i det svenska samhället med ett friskt rättsväsende som Pelle Svensson strävar efter.