Citat:
Ursprungligen postat av Qwertysan
Här är rodret på samma position som det varit under lång tid.
Det är väldigt få fångar som sitter hela livet även om de fått ett livstidsstraff.
Troligen så kommer H*F* att släppas fri om ett antal år. Då är det bra att han får börja öva på lite frihet rredan nu.
Vi kan naturligtvis ha åsikter om svenska straffskalor MEN för närvarande är det som det är.
Jag ifrågasätter inte H*F*s skuld. Jag anser att han är skyldig.
Att jag ifrågasätter en hel del av de stolligheter som du med flera skriver här på FB betyder inte att jag anser att H*F* ska sitta inne resten av livet.
mvh
Q
Ordentligt fastsurrad vid rodret? Föreslår du läser Högläsaren av Bernhard Schlink. Ifall du har svårt med böcker och just den boken är förbjuden i sekten ser filmen
The Reader med Kate Winslet som spelar Hanna som är 35 och inleder en kärleksaffär med 15-årige Michael under 50-talet. Förhållandet avbryts när hon en dag "försvinner".
Långt senare under under sin juristutbildning kom Michael oväntat att återse henne under en krigsförbrytarrättegång som åtalad för sina handlingar som vakt i ett koncentrationsläger och morden på 300 judar.
De övriga medåtalade skyller allt på henne som ansvarig. De kommer undan med relativt lindriga straff medan Hanna får ett mycket långt straff. Michael som känner till hennes livslögn (att hon var analfabet vilket skulle kunnat fria henne, eller i vart fall gett henne ett lindrigare straff) återupptar så småningon kontakten med Hanna och lär henne via en brevväxling och ljudkasetter att läsa. Men han gör inget för att återupprätta henne eller få de ansvariga dömda. Ett slags kärleksdilemma. När och under vilka omständigheter får en livslögn avslöjas?
En dag friges Hanna och filmens handling får i den världsliga världen ett tragiskt slut. Den lämnar efter sig en obesvarad frågeställning. Varför gjorde advokaten Michael som kände till Hannas livslögn ingenting? Blir man inte automatiskt medskyldig ifall man inte säger någonting trots man vet? Särskilt när de skyldiga frias i förtid.