2009-08-29, 15:11
Medlem
Qwertysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3369251.svd
Det är väl jättebra att han får permission. Han, som de flesta andra, ska väl på något sätt någon gång släppas ut i frihet. Det är väl bra att han får börja "öva" på det!
Citera
2009-08-30, 11:32
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertysan
Det är väl jättebra att han får permission. Han, som de flesta andra, ska väl på något sätt någon gång släppas ut i frihet. Det är väl bra att han får börja "öva" på det!
Lagt om rodret helt?
Citat:
"Barnen var som robotar"

Flickorna var bleka - som om de inte varit i solen på länge. De var extremt undergivna och verkade dyrka sin far.
Det fick polisen att fatta misstankar.
- Jag fick känslan av att barnen var som robotar, säger en av poliserna som knäckte fallet.
Aftonbladet om tillvaron hos religiösa stollar i en liten sekt. Nästan lika lealösa som barnen på mordkullen? Fast den svenska polisen lyckades förstås inte knäcka fallet. Något som känns igen?
Senast redigerad av Theron 2009-08-30 kl. 11:38.
Citera
2009-08-30, 12:51
Medlem
Qwertysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Lagt om rodret helt?
Aftonbladet om tillvaron hos religiösa stollar i en liten sekt. Nästan lika lealösa som barnen på mordkullen? Fast den svenska polisen lyckades förstås inte knäcka fallet. Något som känns igen?

Här är rodret på samma position som det varit under lång tid.

Det är väldigt få fångar som sitter hela livet även om de fått ett livstidsstraff.
Troligen så kommer H*F* att släppas fri om ett antal år. Då är det bra att han får börja öva på lite frihet rredan nu.
Vi kan naturligtvis ha åsikter om svenska straffskalor MEN för närvarande är det som det är.
Jag ifrågasätter inte H*F*s skuld. Jag anser att han är skyldig.

Att jag ifrågasätter en hel del av de stolligheter som du med flera skriver här på FB betyder inte att jag anser att H*F* ska sitta inne resten av livet.
mvh
Q
Citera
2009-08-30, 13:23
Medlem
Therons avatar
Citat:
Här är rodret på samma position som det varit under lång tid.

Det är väldigt få fångar som sitter hela livet även om de fått ett livstidsstraff.
Troligen så kommer H*F* att släppas fri om ett antal år. Då är det bra att han får börja öva på lite frihet rredan nu.
Vi kan naturligtvis ha åsikter om svenska straffskalor MEN för närvarande är det som det är.
Jag ifrågasätter inte H*F*s skuld. Jag anser att han är skyldig.

Att jag ifrågasätter en hel del av de stolligheter som du med flera skriver här på FB betyder inte att jag anser att H*F* ska sitta inne resten av livet.
mvh
Q
Ordentligt fastsurrad vid rodret? Föreslår du läser Högläsaren av Bernhard Schlink. Ifall du har svårt med böcker och just den boken är förbjuden i sekten ser filmen The Reader med Kate Winslet som spelar Hanna som är 35 och inleder en kärleksaffär med 15-årige Michael under 50-talet. Förhållandet avbryts när hon en dag "försvinner".

Långt senare under under sin juristutbildning kom Michael oväntat att återse henne under en krigsförbrytarrättegång som åtalad för sina handlingar som vakt i ett koncentrationsläger och morden på 300 judar.

De övriga medåtalade skyller allt på henne som ansvarig. De kommer undan med relativt lindriga straff medan Hanna får ett mycket långt straff. Michael som känner till hennes livslögn (att hon var analfabet vilket skulle kunnat fria henne, eller i vart fall gett henne ett lindrigare straff) återupptar så småningon kontakten med Hanna och lär henne via en brevväxling och ljudkasetter att läsa. Men han gör inget för att återupprätta henne eller få de ansvariga dömda. Ett slags kärleksdilemma. När och under vilka omständigheter får en livslögn avslöjas?

En dag friges Hanna och filmens handling får i den världsliga världen ett tragiskt slut. Den lämnar efter sig en obesvarad frågeställning. Varför gjorde advokaten Michael som kände till Hannas livslögn ingenting? Blir man inte automatiskt medskyldig ifall man inte säger någonting trots man vet? Särskilt när de skyldiga frias i förtid.
Senast redigerad av Theron 2009-08-30 kl. 13:26.
Citera
2009-08-31, 09:15
Medlem
Angel of Peaces avatar
Journalisten Lena Sundströms rapport från Danmark, boken "Världens lyckligaste folk" är inget kärleksporträtt precis – och den får dansk kulturdebatt att koka.

http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article546159/Kritiken-mot-Danmark.html

Citat:
Mot slutet av boken intervjuar Lena Sundström Berlingske Tidendes chefredaktör Lisbeth Knudsen – som visar hur även hon gradvis har normaliserat tankar som innehåller ren främlingsfientlighet.
– Det var som en intervju med Kristi brud som jag såg på tv. Länge kan man föra ett helt normalt samtal, där man delar samma världsbild, men så plötsligt öppnar sig en avgrund när man inser att personen befinner sig någon helt annanstans. Verkligheten känns overklig. Så har jag upplevt det emellanåt i Danmark.

Nog befinner man sig någon annanstans som självutnämnd taleskvinna/man för Gud.
Samma sak om man heter Åsa W/Kristi Brud, Philipp Garrido eller något annat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5714089.ab
Citera
2009-08-31, 12:36
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Journalisten Lena Sundströms rapport från Danmark, boken "Världens lyckligaste folk" är inget kärleksporträtt precis – och den får dansk kulturdebatt att koka.
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article546159/Kritiken-mot-Danmark.html
Nog befinner man sig någon annanstans som självutnämnd taleskvinna/man för Gud.
Samma sak om man heter Åsa W/Kristi Brud, Philipp Garrido eller något annat.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5714089.ab
En ytterligare av Aftonbladets självgoda PK-krönikörer?
Citat:
... Jag pluggade i Roskilde innan Dansk Folkeparti fanns, och när jag återvände var jag chockad över skillnaderna. Så jag bestämde mig för att flytta dit igen, för att ta reda på vad som hade hänt, för att lära mig språket, och för att prova ett litet utanförskap, att leva någonstans där jag inte kände någon.
Det avslöjar en del om krönikören Lena Amalia Kyoung Ran Sundström

Trodde verkligen Lena Sundström att hon obemärkt skulle kunna smälta in i Roskilde i det främlingsfientliga Danmark? Utan att varken kunna språket eller smälta in i omgivningen?
Det är lika befängt som att skicka Janne Josefsson tillsammans med hans nya fru till Gränsta, en kvinna som kan försvara honom mot Åsas närmanden. Eller möjligen Donald Boström. Reportagen och deras vinklingar blir därefter.

Såg en färsk och sevärd youtubefilm om hur förljuget det kan vara i en dansk kyrka som hemsöks av osaliga släktandar. Prästen gick ganska hårt ut mot polisen som kom på besök, ljög till pressen om deras övningar med batongerna.

Det går knappt föreställa sig vad Åsa skulle svavla om ifall socialen kom på besök med en SL-buss för att hämta barnen i sekten.
Citera
2009-08-31, 18:33
Medlem
Qwertysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Ordentligt fastsurrad vid rodret? Föreslår du läser Högläsaren av Bernhard Schlink. Ifall du har svårt med böcker och just den boken är förbjuden i sekten ser filmen The Reader med Kate Winslet som spelar Hanna som är 35 och inleder en kärleksaffär med 15-årige Michael under 50-talet. Förhållandet avbryts när hon en dag "försvinner".

Långt senare under under sin juristutbildning kom Michael oväntat att återse henne under en krigsförbrytarrättegång som åtalad för sina handlingar som vakt i ett koncentrationsläger och morden på 300 judar.

De övriga medåtalade skyller allt på henne som ansvarig. De kommer undan med relativt lindriga straff medan Hanna får ett mycket långt straff. Michael som känner till hennes livslögn (att hon var analfabet vilket skulle kunnat fria henne, eller i vart fall gett henne ett lindrigare straff) återupptar så småningon kontakten med Hanna och lär henne via en brevväxling och ljudkasetter att läsa. Men han gör inget för att återupprätta henne eller få de ansvariga dömda. Ett slags kärleksdilemma. När och under vilka omständigheter får en livslögn avslöjas?

En dag friges Hanna och filmens handling får i den världsliga världen ett tragiskt slut. Den lämnar efter sig en obesvarad frågeställning. Varför gjorde advokaten Michael som kände till Hannas livslögn ingenting? Blir man inte automatiskt medskyldig ifall man inte säger någonting trots man vet? Särskilt när de skyldiga frias i förtid.
Men lilla gubben....
Nu har du nog rört till det hela igen.
Försök och lära dig lite juridik så blir dina frågor förhoppningsvis lite mindre stolliga.
mvh
Q
Citera
2009-08-31, 19:33
Bannlyst
Kristi brud

Såg denna kvinna handla kläder i Uppsala. Stod bakom henne i kön. Hon vände sig mot mig helt plötsligt och sa - Jaha du känner förstås igen mig som alla andra.
Jag såg funderad ut ett tag innan jag sa - Ja just det, det är du som arbetar på ICA här i stan. Hon blev rejält sur, betalade varorna och gick.
Ibland är man snabb i tanken.
Citera
2009-08-31, 21:18
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Såg denna kvinna handla kläder i Uppsala. Stod bakom henne i kön. Hon vände sig mot mig helt plötsligt och sa - Jaha du känner förstås igen mig som alla andra.
Jag såg funderad ut ett tag innan jag sa - Ja just det, det är du som arbetar på ICA här i stan. Hon blev rejält sur, betalade varorna och gick.

Fy fan vad jag skrattade åt detta!
Citera
2009-08-31, 22:34
Medlem
Citat:
Den är bra!
Citera
2009-08-31, 23:18
Medlem
the saints avatar
Citat:
Men lilla gubben....
Nu har du nog rört till det hela igen.
Försök och lära dig lite juridik så blir dina frågor förhoppningsvis lite mindre stolliga.
mvh
Q

Det är till att ha anammat det i sektkretsar gängse bruket av förminskande tilltal.

Ingen är förvånad, men jag trodde att vi skulle försöka hålla en hyfsad ton här.
Citera
2009-08-31, 23:25
Medlem
the saints avatar
Citat:

Svar på tal!

För personer med NPD har repliken troligen dubbel effekt. Sådana personer måste bekräftas av omgivningen hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in