Efter att ha lurkat på Flashback i ett antal år så har jag nu reggat mig på forumet, efter att ha fastnat (rätt fascinerad) för denna tråd. Alltnog. En sak som jag funderat när jag läst den tidigare och denna tråd (jo, jag har läst rubbet) är: alla fäster sådan tilltro till Ulla Lindströms uppgift på en jättebunker med plats för 4000 pers och att den är ett resultat av att hon har råkat försäga sig och/eller det har passerat allsköns kontroller. Väldiga indiciekedjor har byggts upp på denna enda uppgift.
Men efter att ha läst lite på bl a bergrum.se om hur försvarsmakten använt/använder sig av maskirovka och hur militären kan tänkas skydda sig mot snokare (bygga en halvhemlig anläggning som "skyddar" en helhemlig sådan) etc så...
Om man tänker sig att uppgiften inte alls är oavsiktlig, utan planterad av försvarsmakten som en maskirovka? Jag menar, något som nämns i en halvt bortglömd riksdagsledamots memoarer från början av 60-talet, det är ju tillräckligt nära för att någon ska komma ihåg det eller lyckas gräva upp det men tillräckligt långt borta för att det ska verka lite "mystiskt" sådär och därmed verka äkta. Dessutom "vet" en del personer att Erlander ansåg Ulla Lindström vara en slarva.
Om vi då drar ut konsekvensen av den tanken och dessutom har i åtanke följande ganska säkra ting:
- Vi talar inte om en anläggning som används, för då är den skyddad av stängsel/vakter/larm och/eller maskerad till något annat - försvarsanläggning, riksbank eller vad som helst.
- Vi talar alltså om en anläggning som en "snokare" råkar hitta och faktiskt kommer in i, eller åtminstone kan se spår av (gissningsvis är det enbart på yttre tecken man eventuellt kan komma en RB) på spåren. Låt oss då säga att RB
egentligen är en anläggning för 1000 pers, eller 500 pers. Snokaren "vet" att den "ska" vara för 4000 pers, men hittar alltså en anläggning som ser ut att rymma 500/1000 pers. Ligger det då inte nära tillhands att man tänker "jahaja, här var ju en stor anläggning men inte rymmer den några 4000 pers, det kan ju knappast vara riksbunkern"?
Vidare då...tittar man på en av grundbultarna för den svenska beredskapen under det kalla kriget så var det ju att ingen, eller åtminstone mycket få människor, skulle ha hela bilden över vem som gjorde vad etc. Då är det väl inte så troligt att man skulle byggt en enda jätteanläggning där man dessutom skulle få frakta bort enorma mängder material (mha ett antal lastbilschaufförer som skulle hålla tyst för resten av livet). Sen skulle man alltså bygga väldiga anläggningar inne i denna stora "grotta" med en hel hög underentreprenörer (mha massor av byggjobbare som skulle hålla tyst resten av livet). Nä, tror inte det va?
Plus att som flera har påpekat, nu senast Bergakungen - långt ifrån alla i "bunkern" behöver/kan få samma skyddsnivå. Nej, snarare är det en ett större område med allt från superskyddade bergrum (för krisriksdag, statschef och några till) till vanliga hus, som kanske ser ut som helt vanliga villor/radhus/hyreshus. Allt sammantaget kanske denna "zon" rymmer 4000 pers, varav större delen säkerligen är ganska oskyddade. Alltså som ett mindre samhälle, eller en del av ett lite större samhälle.
En riksbunker som inte ens för en "snokare" ser ut som en riksbunker utan som ett helt vanligt samhälle och alltså inte går att avslöja som en sådan...det kallar jag för bra maskering. Sen kan man alltså dölja de verkligt kritiska delarna desto bättre eftersom den delen inte behöver vara så stor.
Jag har tänkt lite till kring vilket samhälle som det skulle kunna vara (nä, jag tänker inte främst på Nora), men foliehatten sitter tillräckligt trångt kring skallen som det är, och med tanke på att jag är helt ny här så tror jag att jag sitter på den pusselbiten tills vidare.
Ska väl avslutningsvis säga att jag inte har någon som helst första- eller andrahandskunskap om detta, till skillnad mot Monsieur Arsloch i den första tråden eller Arkitekten i denna tråden. Jag VET alltså inget, har inte varit med och byggt något, har ingen släkting som gjort det heller. Ovanstående är bara fria spekulationer byggda på egna slutsatser från diverse källor. Inte minst gav mitt besök på Femöresfortet i Oxelösund häromåret lite insikter i hur militären planerade maskeringar, anläggningar etc på den tiden.