Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-10-07, 22:26
Medlem
Aardwolfs avatar
Vet i fan om detta hör hit i denna tråden eller inte. Under Stortorget i Malmö så finns det en stor "bunker" Samma under Triangeln i Malmö. Men om det så kallade riksbunkrar vet jag inte.
Citera
2008-10-08, 00:21
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Vet i fan om detta hör hit i denna tråden eller inte. Under Stortorget i Malmö så finns det en stor "bunker" Samma under Triangeln i Malmö. Men om det så kallade riksbunkrar vet jag inte.

Är inte det skyddsrum (alltså likt det som ligger under värnhem)?
Citera
2008-10-08, 00:29
Medlem
Efter att ha lurkat på Flashback i ett antal år så har jag nu reggat mig på forumet, efter att ha fastnat (rätt fascinerad) för denna tråd. Alltnog. En sak som jag funderat när jag läst den tidigare och denna tråd (jo, jag har läst rubbet) är: alla fäster sådan tilltro till Ulla Lindströms uppgift på en jättebunker med plats för 4000 pers och att den är ett resultat av att hon har råkat försäga sig och/eller det har passerat allsköns kontroller. Väldiga indiciekedjor har byggts upp på denna enda uppgift.

Men efter att ha läst lite på bl a bergrum.se om hur försvarsmakten använt/använder sig av maskirovka och hur militären kan tänkas skydda sig mot snokare (bygga en halvhemlig anläggning som "skyddar" en helhemlig sådan) etc så...

Om man tänker sig att uppgiften inte alls är oavsiktlig, utan planterad av försvarsmakten som en maskirovka? Jag menar, något som nämns i en halvt bortglömd riksdagsledamots memoarer från början av 60-talet, det är ju tillräckligt nära för att någon ska komma ihåg det eller lyckas gräva upp det men tillräckligt långt borta för att det ska verka lite "mystiskt" sådär och därmed verka äkta. Dessutom "vet" en del personer att Erlander ansåg Ulla Lindström vara en slarva.

Om vi då drar ut konsekvensen av den tanken och dessutom har i åtanke följande ganska säkra ting:

- Vi talar inte om en anläggning som används, för då är den skyddad av stängsel/vakter/larm och/eller maskerad till något annat - försvarsanläggning, riksbank eller vad som helst.

- Vi talar alltså om en anläggning som en "snokare" råkar hitta och faktiskt kommer in i, eller åtminstone kan se spår av (gissningsvis är det enbart på yttre tecken man eventuellt kan komma en RB) på spåren. Låt oss då säga att RB egentligen är en anläggning för 1000 pers, eller 500 pers. Snokaren "vet" att den "ska" vara för 4000 pers, men hittar alltså en anläggning som ser ut att rymma 500/1000 pers. Ligger det då inte nära tillhands att man tänker "jahaja, här var ju en stor anläggning men inte rymmer den några 4000 pers, det kan ju knappast vara riksbunkern"?

Vidare då...tittar man på en av grundbultarna för den svenska beredskapen under det kalla kriget så var det ju att ingen, eller åtminstone mycket få människor, skulle ha hela bilden över vem som gjorde vad etc. Då är det väl inte så troligt att man skulle byggt en enda jätteanläggning där man dessutom skulle få frakta bort enorma mängder material (mha ett antal lastbilschaufförer som skulle hålla tyst för resten av livet). Sen skulle man alltså bygga väldiga anläggningar inne i denna stora "grotta" med en hel hög underentreprenörer (mha massor av byggjobbare som skulle hålla tyst resten av livet). Nä, tror inte det va?

Plus att som flera har påpekat, nu senast Bergakungen - långt ifrån alla i "bunkern" behöver/kan få samma skyddsnivå. Nej, snarare är det en ett större område med allt från superskyddade bergrum (för krisriksdag, statschef och några till) till vanliga hus, som kanske ser ut som helt vanliga villor/radhus/hyreshus. Allt sammantaget kanske denna "zon" rymmer 4000 pers, varav större delen säkerligen är ganska oskyddade. Alltså som ett mindre samhälle, eller en del av ett lite större samhälle.

En riksbunker som inte ens för en "snokare" ser ut som en riksbunker utan som ett helt vanligt samhälle och alltså inte går att avslöja som en sådan...det kallar jag för bra maskering. Sen kan man alltså dölja de verkligt kritiska delarna desto bättre eftersom den delen inte behöver vara så stor.

Jag har tänkt lite till kring vilket samhälle som det skulle kunna vara (nä, jag tänker inte främst på Nora), men foliehatten sitter tillräckligt trångt kring skallen som det är, och med tanke på att jag är helt ny här så tror jag att jag sitter på den pusselbiten tills vidare.

Ska väl avslutningsvis säga att jag inte har någon som helst första- eller andrahandskunskap om detta, till skillnad mot Monsieur Arsloch i den första tråden eller Arkitekten i denna tråden. Jag VET alltså inget, har inte varit med och byggt något, har ingen släkting som gjort det heller. Ovanstående är bara fria spekulationer byggda på egna slutsatser från diverse källor. Inte minst gav mitt besök på Femöresfortet i Oxelösund häromåret lite insikter i hur militären planerade maskeringar, anläggningar etc på den tiden.
Senast redigerad av Blixten89 2008-10-08 kl. 00:32.
Citera
2008-10-08, 00:33
Medlem
Hmm...va? Ja, lite upprepningar var det väl kanske, men jag har i alla fall inte sett någon tidigare som ifrågasatt Ulla Lindström...tvärtom som sagt.
Citera
2008-10-08, 00:56
Medlem
mcJOckes avatar
För att flika in i debatten ang maskirovka så kan jag säga att man ibland gick ett steg längre. Jag vet anläggningar som aldrig har försökt döljas med någon annan uppgift eller heller ens försökt maskerats när man väl kommer dit. Man har helt enkelt litat på att anläggningen ska ligga tillräckligt långt ute i skogen och därmed att ingen (svampplockare tex) skall finna den.
Sedan rimmar ju inte det med satelitövervakning osv. Men vet tillräckligt få om anläggningen existens eller ens vad den används till så spelar det ju ingen roll om man ser den från luften. Det gör ju alla anläggningar iallafall. Dock så finns det färre som kan skvallra om den...
Maskirovka har säkerligen använts flitigt, utsidan behöver inte skvallra om vad som finns där inne, en vanlig telelänkstation kan dölja något gigantiskt.

Jag är också inne på, så som Bergakungen, att det egentligen inte handlar om ett bergrum med arbetsplatser för 4000 pers, utan plats att skydda 4000 pers. Det behöver ju dock inte betyda att bergrummet är litet för det.
Det finns en stark koncentration av anläggningar i den sk Zonen. Många av dessa berg har olika typer av ledningsfunktioner, om det inte vore så, utan att man hade allt samlat i ett enda berg skulle man ju inte ens använda sig av benämningen "Zonen" utan helt enkelt kalla det för "Berget". I Zonen finns ju också självklart en hel det helt vanliga hus och byggnader. Dessa kan man ju rimligen också använda sig av i händelse av krig.
Hissa upp en antenn eller montera upp en mast utanför ett hotell och du har kanske plats för ett par hundra pers som kan bo och arbeta där.

Ang Ulla Lindström (eller va fan hon nu heter) så har jag svårt att tro att hon helt plötsligt satte sig och diktade ihop en sådan konspiration. Självklart visste hon vad hon skrev. Sedan att det inte är exakt rätt är ju inte så konstigt, det borde ju vem som helst fatta. Tror knappast att man tillåtit henne komma undan om hon skrev ut X och Y i hennes memoarer, speciellt inte på den tiden.
Senast redigerad av mcJOcke 2008-10-08 kl. 01:00.
Citera
2008-10-08, 07:36
Medlem
Bergakungens avatar
Då och nu

Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
...anläggningen ska ligga tillräckligt långt ute i skogen och därmed att ingen (svampplockare tex) skall finna den...
...satellitövervakning...
...Maskirovka har säkerligen använts flitigt...
... plats att skydda 4000 pers...
...Ang Ulla Lindström ... plötsligt satte sig och diktade ihop en sådan konspiration. Självklart visste hon vad hon skrev

Problem 1960:

Precisionsanfall var inte genomförbara så långt in i Sverige, om inte Stormaktens flyg stod på Gotland eller på Södertörn. Antingen bombade man Bergslagen sönder och samman med kraftiga kärnvapen (robotar, strategiskt bombflyg), eller så fick man låta bli. Att försöka bekämpa ett välbyggt bergrum (eller ens ställen med bra skyddsrum) med konventionella vapen är/var slöseri med resurser som kunde användas bättre på annat håll. Bara att hitta målet, avslöjat av en liten skogsväg och en port, synlig bara om man anflyger från helt rätt håll gör problemet olösligt.

Apropå maskirovka - tror någon att det kostar mycket pengar eller resurser att gjuta upp en eller flera skenportar i några berg runtom? Man "lurar" både Fi och folk som inte har med saken att göra på litet olika sätt beroende på tillfälle och plats.

Att man fantiserat om att Stormakten inte visste tror jag inte, man har helt enkelt räknat med att bekämpning inte varit möjlig rent praktiskt. När anläggningen planerades och byggdes upp hade vare sig Sovjet eller USA skickat upp en enda satellit. Information om läget för olika anläggningar har man skaffat via öppna källor eller via traditionell underrättelsetjänst. Sannolikt visste man en hel del, men om man kunde göra så mycket åt saken bara för att man visste läget tror jag inte.

När det gäller arbetsförhållanden och samband: Bedöm om man egentligen behöver bättre/närmare samband mellan departement, regering och riksdag på krigsuppehållsplatsen än eljest? Det är egentligen inte så mycket som säger att man behöver bo i samma lokaler, äta samma mat, arbeta i skift dygnet runt och framförallt, man behöver inte (som flyg, KA och armestaberna) verka effektivt under bekämpning - vid flyglarm kan man gå i skydd, och så får man ta vid då det lugnar sig igen.

<SPEKULATION MODE ON:>
Att förbereda och genomföra en utlokalisering behöver inte ens vara så svårt. Försvaret kunde rekvirera mängder av civila resurser vid krig, och det fanns många fastighetsägare som hade ersättning för att försvaret skulle disponera utrymmen i krig, typ "mitt uthus är krigsplacerat". Planer för evakuering fanns för alla orter, även mindre. Ville man tömma delar av Nora (eller någon annanstans) så var det bara att trycka på knappen. Ett litet lämmeltåg av kvinnor, barn, äldre och ej krigsplacerade skulle bli följden, men det var en realitet man planerade för i alla tätorter. Att tömma (mer eller mindre - man skulle behålla de som skötte infrastrukturen; föreståndaren för Kooperativa, Koppartransmacken etc) skulle gå alldeles utmärkt. Skolorna (med skyddsrum) skulle bli administrationsbyggnader, hyreshusen (med skyddsrum) skulle bli bostäder.

Låt oss anta att man har ett eller två ovanligt hyfsade bergrumsanläggningar med möjligheter att förlägga regering, riksdag och de viktigaste departementsstaberna, och så förlägger man man kontorsfolket i två eller tre mindre samhällen runtom, på rimligt avstånd. Då har man ordnat statsförvaltning-light, hyfsat uthålligt.
<SPEKULATION MODE OFF>

Det är klart att Ulla Lindströms bok granskades av både säkerhetspolisen och försvarets säkerhetstjänst. Det handlar inte om censur, utan om sunt förnuft. Men man bör läsa den här passusen kritiskt och det kan ha passat alla bra att beskriva det hela som "ett stort bergrum" (det intrycket får man ju). Vem vet om vad hon fått höra stämde med verkligheten? Vem vet om det är en elegant placerad desinformation? Vem vet om det varit ett försök att påstå att "Vår beredskap är god" (men det låter inte riktigt som Ulla Lindström och antiförsvars-nedrustnings-fraktionen i kvinnoförbundet)?
Senast redigerad av Bergakungen 2008-10-08 kl. 07:39. Anledning: slarv
Citera
2008-10-08, 07:36
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Är inte det skyddsrum (alltså likt det som ligger under värnhem)?

Det under Stortorget ska inte vara ett rent skyddsrum Under Triangeln vet jag inte vad det är. Men det är mycket möljigt två gigantiska skyddsrum.
Citera
2008-10-08, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är klart att Ulla Lindströms bok granskades av både säkerhetspolisen och försvarets säkerhetstjänst. Det handlar inte om censur, utan om sunt förnuft. Men man bör läsa den här passusen kritiskt och det kan ha passat alla bra att beskriva det hela som "ett stort bergrum" (det intrycket får man ju). Vem vet om vad hon fått höra stämde med verkligheten? Vem vet om det är en elegant placerad desinformation? Vem vet om det varit ett försök att påstå att "Vår beredskap är god" (men det låter inte riktigt som Ulla Lindström och antiförsvars-nedrustnings-fraktionen i kvinnoförbundet)?

RB nämns i fler dokument än Ulla Lindströms mötesreferat från regeringssammanträdet den 14 februari 1958.

• Fst/A 27/6 1959 nr H 34:8 (Krigsarkivet)
• V. milo avd I a 30/8 1960 nr KH 310 (Krigsarkivet)
• ”Si vis pacem – para bellum” av Bengt Wallerfelt

Sedan vore det mycket underligt om vi talar om EN anläggning för 4.000 pers.

Troligare är 3-4 anläggningar som ligger nära varandra därav namnet ZONEN.

Att det sedan finns bergrum stora nog för tusentals personer är självklart, har själv varit inne i flera sådan med de innehöll då lastbilar, traktorer och ammo osv... men dessa kan man ju använda till annat då de är tömda.
Citera
2008-10-08, 09:43
Medlem
Skaraborg?

Har läst den här tråden med stort intresse en längre tid. Verkar som om de flesta har uppfattningen att Noraområdet är rätt spår. Kan inte uttala mig om detta, har aldrig varit där. Bör noggrant påpeka att jag aldrig gjort värnplikt och således inte sitter med uppgifter eller kan bekräfta något av mina spekulationer.

Men känner för att spinna vidare på sista inläggen i tråden och "marknadsföra" Skaraborg. Ett flertal olika anläggningar som kan vävas ihop till en "riksbunker"anläggning av hyggliga mått! Stark koncentration av olika förband i de flesta försvarsgrenar (utom marint av förklarliga orsaker). En eller flera sjukhusanläggningar för ofred(att det finns ett insprängt sjukhus är troligt).
Goda kommunikationer och gott om landningsplatser för flyg! Ett par anläggningar som fortfarande verkar vara aktiva. Centralt lokaliserat om man klipper bort norrland från kartan, dvs lång väg för ryssen att vandra

Kan det möjlitvis vara så att planen kanske är/var att dela upp äggen och inte förvara dem i samma hönshus "bergrum"

Har stött på diverse skumma saker på Billingen genom åren, är övertygad om att berget ruvar på diverse hemligheter.

/S
Citera
2008-10-08, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Har stött på diverse skumma saker på Billingen genom åren, är övertygad om att berget ruvar på diverse hemligheter.

/S

Om du läst noga så kanske du sett detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Exempel på sådan anläggningar har jag redan skrivit om i denna tråd

http://www.firsthotels.com/sv/Billingehus

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=7;13.818500119 194294;58.40375960268178;a;13.804319760490968;58.4 0856374741271;13.8326440825 75966;58.39895760090443;1025;656&mapcomp=;;;;;;;;; ;;;;;0;0;;;;0&stq=0

samt

Kilsbergen i Örebro AB i Ånneboda (som är ett kommunalt aktiebolag) http://www.kilsbergen.se/

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=7;14.943275293 384938;59.336245130714545;a;14.929113132342438;59. 34104820396868;14.957437454 427437;59.3314420574604;1025;656&mapcomp=;;;;;;;;; ;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Är helt övertygad om att anläggningen ligger under något annat.

Vi har ju t.ex. Billingehus som ett fint exempel på hur man kan göra. Hela berget är ju ihåligt med både HC, upplagsplats och en gammal LOPRA om jag minns rätt. Gemensam stabsplats (gpl) för MB V samt LGC Trasten

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&searchInMap=2&mapstate= 8;13.821142;58.402652;a;13.814126;58.405024;13.828 158;58.400281;1041;664&mapcomp=;;;Alphyddev%E4gen; ;;54133;SK%D6VDE;;;;;13.818413006191;58.3978704854 389;0;0;;SK%D6VDE;maps_ place.299.22;1&geo_area=ALPHYDDEV%C4GEN&stq=0&pis= 0
Citera
2008-10-08, 10:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Men känner för att spinna vidare på sista inläggen i tråden och "marknadsföra" Skaraborg. Ett flertal olika anläggningar som kan vävas ihop till en "riksbunker"anläggning av hyggliga mått!

(...)

Kan det möjlitvis vara så att planen kanske är/var att dela upp äggen och inte förvara dem i samma hönshus "bergrum"

/S

Den här tråden har ett starkt fokus på "riksbunkern" så som den såg ut 1950-1970 (typ).

Det är sannolikt att man ändrat synsätt på den här frågan genom åren, precis som man ändrat uppfattning om annat skyddsvärt efter hand som riskanalysen ändras. Att flytta till Skaraborg (eller, hellre "landskapet mellan Vänern och Vättern") kan ha varit en möjlighet och heller inte den enda.

Javisst finns det "skumma hemligheter" runt Billingen och i trakterna. Det är bara att fundera över var chefen och staben för E1 (Första attackeskaderna, "ÖB:s klubba") bör ha suttit (mitt i smeten) och ifall det skulle vara troligt att Fi hade onda avsikter mot dem (ja, verkligen!).

Men att sätta regering och riksdag i närheten av feta och angelägna bombmål tror jag inte man gjorde - det är istället goda argument för de mer öde områdena i norra värmland och södra dalarna. (Med det resonemanget går förstås tätorter som Karlskoga, Nora och Gyttorp bort, men vad som är nära eller långt borta är ju alltid relativt).
Citera
2008-10-08, 11:01
Medlem
Svithjods avatar
Om det finns en enda uppehållsplats för försvarsledningen så borde den väl ha placerats så långt från Ryssen som möjligt, så Västsverige torde i såna fall vara en bra plats.
Sen sitter knappast den operativa militärledningen och den civila ledningen på samma ställe.
Idag lät knappst det behövas en anläggning för 4000 pers om det ens finns nån kvar? skyddsrum finns det ett antal som kan hysa stora mängder folk, bla Västerås, Sthlm, GBG mm
I och med fiberkabel och annat så kan man sprida folk och ändå ha bra kommunikationsmöjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in