Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-02-19, 19:55
Medlem
sniffdogs avatar
Nu blir det här väldigt OT så ursäkta för det.
Citat:
annars är det ju ett fantastiskt skäl att kunna gömma RB60 för allmänheten, efter 1982.
"här kan man inte gå in, här är fullt i asbest" och svensken springer omvägar runt platsen.
för asbest har vi hört om på anslagstavlan, det är ju livsfarligt./slut citat

Nja..Om det sattes upp varningsskyltar för asbest på tillfartsvägen?/tillfartsvägarna? till RB-60 skulle det kanske hindra nån skogsmullevegan o nån skrajsen Svensson men knappast någon UE-are
Citat:
skulle inte förvåna mig att mycket man vill hålla hemligt, bygger just på den svenska oskyldigheten.
intala något i svensken under lång tid, från låg skolålder och framåt, bygg på det med reklamspottar i anslagstavlan och via reklamfilm på bio, fram tom kabeltv´s intrång, och 99% av befolkningen gör som regeringen vill./slut citat

Tja,Svensken blir ju indoktrinerad som alla andra länders invånare.Ta bara USA som exempel,tv-reklam från day one,den kända"duck and cover"propagandan o deras uttalade kommunistskräck.Men vad gäller många Svenskar så gillar dom att prata,rykten sprids snabbt på mindre orter-"det pratas i stugorna"o på många orter kan man höra-det där berget ska kungen sitta i när det blir krig.
Citat:
tage och olof kunde vi ju alla lita på under kalla kriget, eller?/slut citat

Nu är jag inte politisk expert så det får ju bli en väldigt enkel gissning från min sida-Tage tror jag att man kunde lita mer på än Palme,han blev ju dessutom mördad o det måste ju ha funnits en anledning till det om man nu inte tror på tesen om en ensam psykiskt störd galning.
Citera
2011-02-19, 21:34
Medlem
Beckets avatar
Ett litet klipp för att komma i rätt stämning. Även om detta klipp behandlar en ledningscentral så borde miljöerna vara väldigt tidstypiska.

http://svtplay.se/v/2267461/sydnytt/ledningscentralen_bjuder_pa_en_tidsresa
Citera
2011-02-19, 23:22
Medlem
nu är jag ju mer inne på RB80, vad gäller asbest-faran.
man kan bomma till befintlig anläggning, i rätt storlek, hävda att "berget är livsfarligt" och i så fall ha anläggningen i mer civiliserat område.

Citat:
Men vad gäller många Svenskar så gillar dom att prata,rykten sprids snabbt på mindre orter-"det pratas i stugorna"o på många orter kan man höra-det där berget ska kungen sitta i när det blir krig.

det stämmer bra, men tex greger var känt i munkedal som "krigsjukhus" av allmänheten.
saltkällan kallades ammoniak-fabrik osv.(ja ammoniak har funnits där, men en hel del mer)
allmänheten får reda på att den gamla krigsindustrin i berget är "no-go" pga radon och annat otyg.
fortV river ut det gamla och bygger ny del i RB80 systemet.
platsen är redan känd och ratad av lede fi, och man kan ostört leka vidare.
i teorin iaf.

med tanke på vilka erfarenheter jag har av öststats lastbilar under lumpen, så lär dessa TIR märkta 18meters kolosser besökt fler svenska grusvägar/skogsvägar, än jehovas vittnen och hemglass ihop.
att gömma RB60 i mörka skogen, lär knappast ha funkat.

det krävdes nog ingen lösmynt skogsbonde för att ivan skulle vet var RB60 låg.
Citera
2011-02-20, 13:58
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
med tanke på vilka erfarenheter jag har av öststats lastbilar under lumpen, så lär dessa TIR märkta 18meters kolosser besökt fler svenska grusvägar/skogsvägar, än jehovas vittnen och hemglass ihop.
att gömma RB60 i mörka skogen, lär knappast ha funkat.

det krävdes nog ingen lösmynt skogsbonde för att ivan skulle vet var RB60 låg.

Var låg du i lumpen där du såg TIR märkta 18meters kolosser gaffaman2?

Av dina inlägg att döma har du varken gjort lumpen + du har ingen aning vart varken RB60 eller RB80 ligger och det känns tryggt för sådan som dig är just dem som skal hållas borta från SO.
Citera
2011-02-20, 14:16
Medlem
Klar11s avatar
Ursäkta OT; men bara ett klargörande;

Asbest som byggmaterial är i sig inte direkt hälsovådlig, problemen uppkommer vid rivningsarbeten då asbestfibrerna yr i kring. Merparten av dem som drabbats av asbestos (lungsjukdom) fick detta på grund av kontakt med dammet. Asbest användes till eternitplattor och rörisolering, brandskydd bland annat. Fram till mitten av 1980-talet var det även vanligt med asbest i bromsband/bromsklotsar på fordon. Intresserad läs mer på exempelvis http://www.av.se/teman/asbest/

Radon; visst radon förekommer frekvent i berganläggningar men den brukar ventileras ut. Vill minnas att rutinen vid vissa av dessa berganläggningar var att starta fläktanläggningarna en given tid innan arbete/besök ska göras för att få ner radonhalterna.
Citera
2011-02-20, 14:57
Medlem
sniffdogs avatar
Citat Klar11
Asbest som byggmaterial är i sig inte direkt hälsovådlig, problemen uppkommer vid rivningsarbeten då asbestfibrerna yr i kring./slut citat

Naturligtvis är det så.I en gammal anl.kan ju materialet skadas tex.genom reparationsarbeten,utbyggnader,renoveringar o allmänt slarv.Eftersom man på 50-talet inte var medveten om riskerna blev ju många konstruktioner innehållande asbest dåligt utförda eftersom man inte hade begrepp om att det blev farligt om det uppkom skador på asbestskiktet.
Citera
2011-02-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
Var låg du i lumpen där du såg TIR märkta 18meters kolosser gaffaman2?

Av dina inlägg att döma har du varken gjort lumpen + du har ingen aning vart varken RB60 eller RB80 ligger och det känns tryggt för sådan som dig är just dem som skal hållas borta från SO.

tja du....
såg dem under i stort sett varje övning jag hade under min grundutbildning.
de hade en egenhet att stå parkerade runt platser där vårt kompani grupperade.
"polska" TIR märkta långtradare, oftast med kapell med svensk reklam på, var rätt vanligt förekommande, när det var större övningar, vid tiden för kalla krigets avslut.

det komp jag gjorde GU på var inget märkvärdigt, men var den resurs vår batajon hade för att gruppera "löske-förband" vid.
ett flertal gånger hade vi nya vapen och övervakningssystem hos oss, vilket drog till sig nyfikna.
vid ett tillfälle hade vi tom ett st 18m koloss grupperad, hos oss.
dock från boden och som en del av kulvert-plutonen från ing 3.

men du har rätt i att jag inte har minsta aning om var RB60 och RB80 ligger, just pga det faktum att de är viktiga skyddsobjekt.
jag har tom inte ens en vilja att veta en exakta adressen, har mer intressen i deras uppbyggnad och kapacitet.
skall man bygga ett stort komplex i ett berg för minst 500 pers mitt ute i tivedskogen(?), bör man ha haft koll på läget.

hoppas det retar dig att jag jobbat som militär skyddsvakt på två av landet större skyddsobjekt, samt besökt de flesta militära anläggningarna som vårt land fortfarande kan erbjuda, på uppdrag av försvarsmakten både som frivillig och anställd.
Citera
2011-02-21, 00:04
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
och om man kollar på elefanten i sthlm, där det bara får vistas fyra pers samtidigt numera pga nödutgångar.
gäller det samma elände i RB60?

Numera och i fredstid. I händelse av krig så tror jag inte att man tar särskilt stor hänsyn till diverse civila arbetsmiljölagar och liknande.
Citera
2011-02-23, 22:14
Medlem
Roddarens avatar
Den norska riksbunkern (Sentralanlegget) har som vissa vet blivit röjd sedan åratal och därför bifogar jag koordinaterna här 60.08093300, 10.34239400 De är i decimalform, ändra inställningen på google earth och klistra in i sökfönstret.
Citera
2011-02-23, 22:22
Medlem
Perriss avatar
God afton alla hobbyspioner, här kommer ett litet lyssningstips i väntan på bättre tider!

Ett trevligt litet radioreportage om "träbjörn" som ju iallafall tangerar lite av det som diskuteras här.
(Det som sägs om området för omlokaliseringen motsäger ju lite vad som tidigare skrivits i ämnet i denna tråd, men det kanske bara är journalisten som svamlar): Klicka på "Kalla Kriget 2:2" i denna länk: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=399&grupp=13123&artikel=4 232702

/perris
Senast redigerad av Perris 2011-02-23 kl. 22:33.
Citera
2011-02-23, 23:12
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
God afton alla hobbyspioner, här kommer ett litet lyssningstips i väntan på bättre tider!

Ett trevligt litet radioreportage om "träbjörn" som ju iallafall tangerar lite av det som diskuteras här.
(Det som sägs om området för omlokaliseringen motsäger ju lite vad som tidigare skrivits i ämnet i denna tråd, men det kanske bara är journalisten som svamlar): Klicka på "Kalla Kriget 2:2" i denna länk: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=399&grupp=13123&artikel=4 232702

/perris

- Vad används den till idag?
- Nej, det vet jag inte...!

Citera
2011-02-24, 00:20
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
- Vad används den till idag?
- Nej, det vet jag inte...!

KLOCKRENT!
Senast redigerad av sniffdog 2011-02-24 kl. 00:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in