Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-10-17, 18:20
Medlem
Bara

Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jag tror dig inte. Att SÄPO skulle ha avlyssnat telefonenrna för våra 75 främsta riksdagsledamöter är ett minst sagt häftigt påstående. Kan du belägga detta kommer du att bli evigt berömd.

under övningarna och krig/beredskap, förstås.

Det var inte från Säpo, utan från signaltrupperna som kontrollen skedde att inget olämpligt sades i telefon.
Tror ínte att detta var allmänt känt.
Sj'älvklart var tanken att även fånga in en och annan mullvad på detta sätt oxå förutom de som var allmänt oförsiktiga.
Detta var en tid innan kryptotelefonerna...

Såklart var vissa personer satta under ständig specialbevakning, detta är något som finns belagt, IB t.ex.
Citera
2009-10-17, 20:32
Medlem
Vissa

Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
under övningarna och krig/beredskap, förstås.

Det var inte från Säpo, utan från signaltrupperna som kontrollen skedde att inget olämpligt sades i telefon.
Tror ínte att detta var allmänt känt.
Sj'älvklart var tanken att även fånga in en och annan mullvad på detta sätt oxå förutom de som var allmänt oförsiktiga.
Detta var en tid innan kryptotelefonerna...

Såklart var vissa personer satta under ständig specialbevakning, detta är något som finns belagt, IB t.ex.

Av dessa män var hade mga en väldigt speciell specialbegåvning.
Det har ryktats om att de kunde avlyssna ett samtal i var öra och anteckna samtalen med vänster och höger hand.
Dvs anteckna 2 samtal samtidigt.
Hög intelligens och 50/50 mellan hjärnhalvorna.
Heavy grabbar!
Citera
2009-10-23, 21:05
Medlem
Hoppar in inte läst mycket har bara snappat upp Nora så jag hoppade in på google maps och slog fram nora,Över sjävla staden får man ju riktigt bra sattelitblid men sen när jag skulle följa upp mot nora sjöön,Så blir det jättesuddigt och man kan inte zooma in långt förän det kommer upp att det inte finns bild på den zoom nivån,Det är ett fett område men det suddiga tar slut efter ett tag längre upp,Något döljs i nora skogarna!

EDIT : Kanske inte,Man kan zooma in ganska bra på eniro och hitta,Och det var inte mycket skog mest gärden,Fast det är en lång väg en riktigt lång raksträcka i närheten!
Senast redigerad av XanX 2009-10-23 kl. 21:09.
Citera
2009-10-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Hoppar in inte läst mycket har bara snappat upp Nora så jag hoppade in på google maps och slog fram nora,Över sjävla staden får man ju riktigt bra sattelitblid men sen när jag skulle följa upp mot nora sjöön,Så blir det jättesuddigt och man kan inte zooma in långt förän det kommer upp att det inte finns bild på den zoom nivån,Det är ett fett område men det suddiga tar slut efter ett tag längre upp,Något döljs i nora skogarna!

EDIT : Kanske inte,Man kan zooma in ganska bra på eniro och hitta,Och det var inte mycket skog mest gärden,Fast det är en lång väg en riktigt lång raksträcka i närheten!

Välkommen till landet där riksbunkrarna växer.
Citera
2009-10-23, 22:41
Medlem
mcJOckes avatar
För dem som inte tror på varken en "riksbunker" eller planerna på att evakuera regering från Stockholm...

Citat av Carl Björeman från seminariereferatet "Fel sort och för mycket (FOKK nr 1):
"Jag var med när vi gjorde den första planen i Milo Ö, Strängnäs [Carl Björeman var 1966-68 C markop vid Milo Ö, min anm.]. Och det var en följd av detta med 1962 års ÖB-order. Då var det Gävlebukten som gällde, och det var Vikbolandet. Men Stockholm betraktades, skulle jag vilja säga, som att där ska man väl inte slåss. Det är ju inte enligt reglerna och dessutom skulle ju regeringen sticka iväg därifrån."
Citera
2009-10-24, 13:41
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det var snyggt uppgrävt. När sade han detta, hur gammal var han?
Citera
2009-10-24, 14:14
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Det var snyggt uppgrävt. När sade han detta, hur gammal var han?

Jag måste säga att jag "snubblade" över detta av en händelse. Men en sökning på FOKK ger detta resultat:
http://www.kkrva.se/FOKK-Serien1-16.html
Så han skrev det antagligen i samband med att denna tidsskrift gavs ut vilket skulle vara 2004?

Hur gammal han var då, och hans ålder nu vet jag inte med tanke på han status som MB SYD på 80-talet borde tyda på en ansenlig ålder , men hursomhelst gubben lever än, är mycket aktiv med sina inlägg i försvarspolitiken.
Citera
2009-10-24, 19:28
Medlem
ApolloGrekens avatar
Han är född 1924 har jag tagit rätt på. Tycks vara en krutgubbe.

Det finns ju andra officiella dokument som talar om regeringens uppehållsplats i krig, men kul med ytterligare ett dokument som anger att det ligger utanför Stockholm.
Citera
2009-10-24, 23:02
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Han är född 1924 har jag tagit rätt på. Tycks vara en krutgubbe.

Det finns ju andra officiella dokument som talar om regeringens uppehållsplats i krig, men kul med ytterligare ett dokument som anger att det ligger utanför Stockholm.

Han var MB syd på 80-talet när undertecknad efter resoff. utb., i ume lärde i Lund. Krutgubben talade på flera studentaftnar och sa sånt som ingen annan vågade säga.

Han har nog mer än badat i den lilla sjön.
Citera
2009-10-25, 08:43
Medlem
Citat:

Låg utanför sthlm... Betänk att det är 1962 års ÖB order han refererar till.
Citera
2009-10-25, 10:50
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Låg utanför sthlm... Betänk att det är 1962 års ÖB order han refererar till.

Ja det är det. Men tycker också att det inte är särskilt lämpligt att diskutera den nuvarande lokaliseringen. Så med andra ord, för mig är det ca 1940 - till 1980's "riksbunker" som är intressant.
Citera
2009-10-25, 13:45
Medlem
Av alla de platser och berg som diskuterats i tråden kan jag personligen möjligen tänka mig endast en som riktig "riksbunker". Tror personligen man skall skilja på den operativa militära ledningen (som kanske idag motsvaras av opil mm) och den högsta beslutande ledningen som sannolikt arbetade på en mer strategisk och omvärldspolitisk nivå. Den förstnämnda behöver ha så många omvärldskontakter och personal så den blir smått omöjlig att hemlighålla över tid medan den senare gissningsvis bara var och är känd av ett mycket fåtal personer. Troligen i form av dold stab maskerad som någonting helt annat och flyttas med något tiotal års mellanrum. Var Stigsson blev hämtad som ställföreträdande ÖB skulle väl i så fall snarare varit på platsen för en operativ funktion. Tror med andra ord inget skrivits i tråden som inte redan står i GRU´s akter och planläggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in