Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-02-02, 21:33
Medlem
ormtjusarens avatar
jag är en nolla okey

Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin
Vad har det med riksbunkern att göra?
kanske en löd-tråd
Citera
2009-02-02, 21:35
Medlem
ormtjusarens avatar
hoppsan

Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
En ytterst sund iakttagelse.
för att citera morfardin?? vad har detta med riksbunkern o göra.. ps flåt jag vill bara markera puckon
Citera
2009-02-02, 22:06
Medlem
LågOchLångsams avatar
Är det någon som förstår vad "omrtjusaren" försöker förmedla?
Citera
2009-02-02, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Är det någon som förstår vad "omrtjusaren" försöker förmedla?

Att man ska vara försiktig med vad man röker?
Citera
2009-02-02, 22:21
Medlem
ormtjusarens avatar
hoppsan

Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Att man ska vara försiktig med vad man röker?
hm är det jag mot gåliat eller-?. jag skriver mer än gjärna om så kallade hemliga grejjer- även sånt som jag skrivit under dass-papper på genom livet -? tänk att ni sitter o yrar om nora-mm till den milda grad att jag börjar undra om ni ett fåtal av er har lön från/eller sitter i nån håla i statlig-regi o lägger ut smoke-rings appropå-krisbunkern som ju börjar bli dyrbar i drift-?
Citera
2009-02-02, 22:35
Medlem
kolymas avatar
Citat:
för att citera morfardin?? vad har detta med riksbunkern o göra.. ps flåt jag vill bara markera puckon

Du behöver inte göra det, dina inlägg är självmarkerande

Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
hm är det jag mot gåliat eller-?. jag skriver mer än gjärna om så kallade hemliga grejjer- även sånt som jag skrivit under dass-papper på genom livet -? tänk att ni sitter o yrar om nora-mm till den milda grad att jag börjar undra om ni ett fåtal av er har lön från/eller sitter i nån håla i statlig-regi o lägger ut smoke-rings appropå-krisbunkern som ju börjar bli dyrbar i drift-?
Snälla du, du hade ju lovat att hålla dej till din Hammarbytråd. Har du inget att tillföra i ämnet så låt bli att skriva inlägg.
Senast redigerad av kolyma 2009-02-02 kl. 22:44.
Citera
2009-02-02, 22:47
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
... som kastade dessa fem ark på circa 60 gånger 40 cm i samband med en flytt.

Jag tycker det var utmärkt att kasta dessa ritningar. De var ju mycket hemliga, och då ska de inte finnas i privatbostäder.

---------

Jag tycker att bergakungens text om logistiken var utomordentlig i sin sammanfattning. Kan man säga att det finns en samsyn på att högdjuren reste med bil, medan fotfolket kanske fick ta tåget.

Kunde vi prata om de 4000 ett tag. Som urkundsmaterial har vi Lindströms text "som hittills nedlagts på en berghåla med rum för en riksstyrelse på 4000 personer och toalettdörrsleverantören som monterade 100 dörrar i ett (alltså inte två) bergrum.

Ganska svaga bevis, men i alla fall. Det ska framhållas att vi talar om en arbetsplats för regeringsarbete, gällde det bara att sitta i ett skyddsrum hade man inte behövt åka så långt. Men vi måste väl anta att de flesta normalt sov utanför bunkern. Men utförde man då sitt dagliga arbete underjords? Hur gick det till, skulle något tusental personer komma vandrande varje morgon? Åker man buss behövs det 20 bussar per 1000 arbetande. Promenerar man blir det rejäla spår i snön. Och hur stora portar krävs för att släppa in så många personer?

Hurdan telefonväxel hade man? Koordinatväljarsystemen var väl det bästa man hade då, och där var det väl inga kapacitetsproblem. Men hur kom man ut på riksnätet, behövde man telefonister för det? Det behövs väl kanske manuella insatser för att hitta förbindelser under pågående krig. Om man kopplades till allmänna telenätet, hade man då eget riktnummer?

Bergslagen (sign alltså) tog också upp att det skulle vara pressrepresentanter med. Hur många journalister (och fotografer?) behövdes?

Skrivcentral? Vid denna tid tror jag det var modernt med skrivcentraler. En himla massa kvinnor (ja,helt enkönat) som renskrev koncept Satt dom i eget berg?

Hade man tänkt på det sociala livet? Avkoppling. Danser och bioföreställningar?

Hur var det Trängregementet i Nora? Man lämnade Nora i början av 50-talet, men det var väl häromåret som kommunen tog över området. Stod lokalerna bara tomma och oanvända under hela 60-talet?

För övrigt, ni som kan detta. I en tidigare post skrevs om en pluton som skulla mobilsera med 42 6-passbilar i Stockholm. Vi tänker Volvodroskor som ska köra upp 250 pers till RB60. Och en massa andra bilar ska upp. Var parkerar man bilarna? Lägger man ett nät över och kör tillbaka till Sthlm nästa dag eller blev det parkeringsplats i tömda ammunitionsförråd?
Senast redigerad av ApolloGreken 2009-02-02 kl. 22:49.
Citera
2009-02-02, 22:47
Medlem
ormtjusarens avatar
bunkriksern

Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Snälla du, du hade ju lovat att hålla dej till din Hammarbytråd. Har du inget att tillföra i ämnet så låt bli att skriva inlägg.
självklart . men säg så här.om jag publicerar bilder och fakta på en eventuell-rb60 så vad händer här på flaschen-? . nu skall ja röka på ännu mer mmmmmm
Citera
2009-02-02, 22:53
Medlem
kolymas avatar
Citat:
självklart . men säg så här.om jag publicerar bilder och fakta på en eventuell-rb60 så vad händer här på flaschen-? . nu skall ja röka på ännu mer mmmmmm

Det får vi väl se, upp till bevis nu! Jag kan knappt bärga mej

Sedan synar jag ditt innehav av "hemliga" handlingar. Uppdragshandlingar från FMV och FM omfattas av en rigorös kontroll. Om du skulle haft några liggande hemma så hade nog den som kvitterat ut dessa fått bekymmer att förklara var dom tagit vägen.
Senast redigerad av kolyma 2009-02-02 kl. 23:01.
Citera
2009-02-02, 22:58
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:

Kommer du med konkreta bevis så kommer jag att tacka dig. Det är något som skulle uppskattas.
Citera
2009-02-03, 08:24
Medlem
Bergakungens avatar
Två kommentarer:

Angående Ormtjusarens "hemliga Arne"-grepp att påstå att han vet: Det kan vara helt eller delvis rätt som han berättar. Det finns en anledning att skilja på om RB60 (eller RB58 eller nåt) respektive tidigare och senare inkarnationer av statledningens uppehållsplats. (Karlsborg, någon?)

Om jag (osunt intresserad måhända, men naturligtvis inte fullt informerad) skulle försöka strukturera hade jag letat efter minst två RB, kanske flera. Den stora uppehållsplatsen vi benämner RB60 speglar en tidig syn på en storkonflikt, där Sverige skulle vara neutralt och klara sig själv, kanske länge. Man räknade säkert med att delar av riket skulle uppges, men inte hela. Krigsplaneringen byggde på erfarenheter från VK2 och Korea, man hoppades men räknade inte med att vara neutral, man övervägde egna kärnvapen.

Det är bara att titta på försvarsdoktrinerna runt tiden så ser vi hur man svänger till förmån för utlokalisering, självständighet och autonomt beslutsfattande från 60-talet och framåt. Det är rimligt att man lämnar den totala bestämmanderätten för centralbyråkratin åt sitt ovissa öde någon gång mellan 1970 och 1980, en indikation är till exempel de länsvisa ledningsorgan som byggdes upp mycket robust under den här tiden. Då kan det vara rimligt att man tänker om i frågan RB också, och gör man det bortfaller behovet av en samlokaliserad centralförvaltning rätt rejält. I ett slag kan man tänka sig att de tappra 4000 förvandlas till 1000 - en mer rimlig ansamling att administrera eller transportera. Min gissning är att detta omtänk inträffat någon gång runt 1975 eller så. Det är inte så att det handlar om färre funktioner, snarare om en kombination av effektivitetsökning och en utlokalisering/decentralisering.

Jag misstänker i så fall att man hittar RB78 (eller nåt) på en plats närmare huvudstaden, men fortfarande avsides. Sörmlandsskogarna? Tiveden?

Någon ytterligare , nära plats för att skydda viktiga statsledningsfunktioner vid ett "strategiskt överfall" är i så fall fullt rimligt att tänka sig. (Häri kan Ormtjusaren ha "rätt", utan att det betyder att de andra alternativen är "fel"). Ett bergrum till eller i från i den Schweizerost som heter Stockholm är inte alls otänkbart. Att hålla det hemligt eller förtroligt verkar rimligt. Att varje (stabs)bergrum med oklart användningsområde (ligger i sakens natur) betecknas som "kungens (statsministerns, regeringens, riksdagens...) bergrum" är vanligt. Det kan till och med vara lämpligt, om man nu inte kan dölja faktum. Att bergrummet egentligen var tänkt som ledningsplats för den fördelning/de brigader som skall ta dyrt betalt för Stockholm kan ju vara olämpligt att klarlägga, om så hade varit fallet.

Angående frågan om vad man skulle ha bilarna till, efter en evakuering från Stockholm, så kan man nog anta att en eller flera plutoner med rekvirerade Volvodroskor skulle ha ett givet användningsområde som sambandsfordon i det nya civilstyret. Man flyttade ju från Stockholm därför att det blivit ohållbart att stanna på platsen, inte för att sluta med verksamheten.
Senast redigerad av Bergakungen 2009-02-03 kl. 08:28. Anledning: Ett par stavfel
Citera
2009-02-03, 09:23
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Två kommentarer:

Angående Ormtjusarens "hemliga Arne"-grepp att påstå att han vet: Det kan vara helt eller delvis rätt som han berättar. Det finns en anledning att skilja på om RB60 (eller RB58 eller nåt) respektive tidigare och senare inkarnationer av statledningens uppehållsplats. (Karlsborg, någon?)

Troligen finns/fanns det riksbunkrar nyare än RB60 men att detta skulle ligga i stockholmsskärgård kan ni glömma.

Vem lägger en anläggning tänkt som uppehållsplats för statledningen i ett område som troligen kommer vara i fiendens händer redan krigets första dygn?

Citat:
själv har jag sett o hållt ritningar på annlägning av (1-klass sekretess-stämplade)sjö-kabel (stockholm-energi) modell större- till ett visst ställe som skulle uppgraderas i sthlms-skärgård i början på 90-talet=he he .nej inte muskö o inte utö o inte rindö ej heler waxholm e.t.c shit nu är jag rökt ps ritningarna var utfärdade av rejlers-ingenjörer

Håll dig i Hammarbytråden, snälla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in