Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Ja, det är så att jag funderar på att utbilda mej till logistiker.
Är det en bra framtid tror ni?
Finns det nån logistiker på FB som vill berätta lite om arbetsuppgifter och hur en vanlig dag kan se ut?
Finns det några möjligheter att göra karriär?
Har en hel del frågor så ös på med det ni vet och egna erfarenheter.
Utbildningen jag tittat på är en 2-årig KY-utbildning. Bra/dåligt? Är det mycket "sämre" än att ha gått högskola?
Som sagt, vill veta allt om yrket. Tack på förhand.
Som
Kupster nämnde kommer det Alltid att behövas någon form av logistik på vilket företag du än befinner dig på. Börjar du en utbildning inom området kommer det absolut inte bara att handla om att förflytta något från A till B. Branschen är stooor. Det finnas pengar att spara i alla led på företag. Låt säga att Volvo sparar tio öre i lagerhållning på en skruv de använder i sina bilar, genom att försena leveransen av dessa med exempelvis 24 timmar från nuvarande leveranstid. Det låter inge vidare, men använder de 4 miljarder av dessa skruvar per år kan man ju själv räkna ut hur mycket det sparar, per år.
Det vara bara ett exempel på en händelse inom logistik. Branschen är gigantisk.
Jag läser själv logistik, med inriktigt mot sjöfarten på Chalmers. Relativt ny utbildning och jag är sådär nöjd hittills efter ett år, med vissa kurser o sådär. Men överlag är jag absolut nöjd. Och det jag är mest nöjd med är att jobben bara svämmar över. Det finns jobb inom branschen så det skriker om det.
Karriär kan du absolut göra. Vi hade en föreläsare hos oss som hade sysslat med logistiksystem. Datoriserade alltså. Han hade tidigare arbetat som konsult och tog ut ungefär 1500:- per timme! Helt galet i mina ögon. Till saken hör att han var väldigt duktig på det han gjorde, men så är det ju inom alla områden. Men han hittade brister hos företag där de kunde spara pengar eller tid, och gjorde sig på det sättet ett namn inom branschen. Vi hade honom som gästföreläsare under ett par lektioner. Sjukt intressant faktiskt.
Kör på! Det är en intressant bransch. Väldigt, väldigt stor. Finns logistik i alla företag, oavsett om det är ett vanligt logistikföretag såsom Schenker eller något annat bolag, såsom Volvo. Överallt finns det. Och det kommer aldrig att försvinna. Snarare öka. Företagen vill hela tiden spara mer pengar i alla led, hitta nya idéer i alla led och i tiden nu ligger miljöaspekten väldigt tätt ihop med logistik.
KY känner jag inte tills alls egentligen. Dock är det väl klart bättre att ha en högskoleutbildning i bakfickan om du vill komma vidare och göra karriär. Det känns väl nästan som ett måste..
Lycka till.