2008-07-31, 16:42
Medlem
Ja, det är så att jag funderar på att utbilda mej till logistiker.

Är det en bra framtid tror ni?
Finns det nån logistiker på FB som vill berätta lite om arbetsuppgifter och hur en vanlig dag kan se ut?
Finns det några möjligheter att göra karriär?

Har en hel del frågor så ös på med det ni vet och egna erfarenheter.
Utbildningen jag tittat på är en 2-årig KY-utbildning. Bra/dåligt? Är det mycket "sämre" än att ha gått högskola?

Som sagt, vill veta allt om yrket. Tack på förhand.
Citera
2008-07-31, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorre

Finns det nån logistiker på FB som vill berätta lite om arbetsuppgifter och hur en vanlig dag kan se ut?

Utbildningen jag tittat på är en 2-årig KY-utbildning. Bra/dåligt? Är det mycket "sämre" än att ha gått högskola?

Jag är inte logistiker själv, men jobbar på ett logistikföretag.
Framtiden resonerar jag kring som så här: "Logistik kommer alltid att finnas, oavsett om oljan försvinner inte. Företag och personer kommer alltid behöva flytta saker från Punkt A till Punkt B". Ganska bra framtid med andra ord.

Ang Ky utbildning. Har ingen aning om hur de kommer att ses på i framtiden, men just nu är de bra utbildningar. Har polare som läser till röris och nån butikschef tjofräs och dom har redan klart med jobb innan dom läst klart så.
Men å andra sidan så saknas de folk inom de yrkena nu.
Om 5-10 år kanske de har ändrats.
Citera
2008-07-31, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre

Som Kupster nämnde kommer det Alltid att behövas någon form av logistik på vilket företag du än befinner dig på. Börjar du en utbildning inom området kommer det absolut inte bara att handla om att förflytta något från A till B. Branschen är stooor. Det finnas pengar att spara i alla led på företag. Låt säga att Volvo sparar tio öre i lagerhållning på en skruv de använder i sina bilar, genom att försena leveransen av dessa med exempelvis 24 timmar från nuvarande leveranstid. Det låter inge vidare, men använder de 4 miljarder av dessa skruvar per år kan man ju själv räkna ut hur mycket det sparar, per år.

Det vara bara ett exempel på en händelse inom logistik. Branschen är gigantisk.

Jag läser själv logistik, med inriktigt mot sjöfarten på Chalmers. Relativt ny utbildning och jag är sådär nöjd hittills efter ett år, med vissa kurser o sådär. Men överlag är jag absolut nöjd. Och det jag är mest nöjd med är att jobben bara svämmar över. Det finns jobb inom branschen så det skriker om det.

Karriär kan du absolut göra. Vi hade en föreläsare hos oss som hade sysslat med logistiksystem. Datoriserade alltså. Han hade tidigare arbetat som konsult och tog ut ungefär 1500:- per timme! Helt galet i mina ögon. Till saken hör att han var väldigt duktig på det han gjorde, men så är det ju inom alla områden. Men han hittade brister hos företag där de kunde spara pengar eller tid, och gjorde sig på det sättet ett namn inom branschen. Vi hade honom som gästföreläsare under ett par lektioner. Sjukt intressant faktiskt.

Kör på! Det är en intressant bransch. Väldigt, väldigt stor. Finns logistik i alla företag, oavsett om det är ett vanligt logistikföretag såsom Schenker eller något annat bolag, såsom Volvo. Överallt finns det. Och det kommer aldrig att försvinna. Snarare öka. Företagen vill hela tiden spara mer pengar i alla led, hitta nya idéer i alla led och i tiden nu ligger miljöaspekten väldigt tätt ihop med logistik.

KY känner jag inte tills alls egentligen. Dock är det väl klart bättre att ha en högskoleutbildning i bakfickan om du vill komma vidare och göra karriär. Det känns väl nästan som ett måste..

Lycka till.
Senast redigerad av zorlaco 2008-07-31 kl. 19:52.
Citera
2008-08-01, 12:31
Medlem
Tackar så mycket för svaren, bra info. Verkar ju mycket lovande. Läst på andra ställen också att det är stor brist på folk i branschen vilket är bra.

Ska forska vidare men just nu känns det som att det blir logistik.
Citera
2008-08-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorlaco
Som Kupster nämnde kommer det Alltid att behövas någon form av logistik på vilket företag du än befinner dig på. Börjar du en utbildning inom området kommer det absolut inte bara att handla om att förflytta något från A till B. Branschen är stooor. Det finnas pengar att spara i alla led på företag. Låt säga att Volvo sparar tio öre i lagerhållning på en skruv de använder i sina bilar, genom att försena leveransen av dessa med exempelvis 24 timmar från nuvarande leveranstid. Det låter inge vidare, men använder de 4 miljarder av dessa skruvar per år kan man ju själv räkna ut hur mycket det sparar, per år.

Det vara bara ett exempel på en händelse inom logistik. Branschen är gigantisk.

Jag läser själv logistik, med inriktigt mot sjöfarten på Chalmers. Relativt ny utbildning och jag är sådär nöjd hittills efter ett år, med vissa kurser o sådär. Men överlag är jag absolut nöjd. Och det jag är mest nöjd med är att jobben bara svämmar över. Det finns jobb inom branschen så det skriker om det.

Karriär kan du absolut göra. Vi hade en föreläsare hos oss som hade sysslat med logistiksystem. Datoriserade alltså. Han hade tidigare arbetat som konsult och tog ut ungefär 1500:- per timme! Helt galet i mina ögon. Till saken hör att han var väldigt duktig på det han gjorde, men så är det ju inom alla områden. Men han hittade brister hos företag där de kunde spara pengar eller tid, och gjorde sig på det sättet ett namn inom branschen. Vi hade honom som gästföreläsare under ett par lektioner. Sjukt intressant faktiskt.

Kör på! Det är en intressant bransch. Väldigt, väldigt stor. Finns logistik i alla företag, oavsett om det är ett vanligt logistikföretag såsom Schenker eller något annat bolag, såsom Volvo. Överallt finns det. Och det kommer aldrig att försvinna. Snarare öka. Företagen vill hela tiden spara mer pengar i alla led, hitta nya idéer i alla led och i tiden nu ligger miljöaspekten väldigt tätt ihop med logistik.

KY känner jag inte tills alls egentligen. Dock är det väl klart bättre att ha en högskoleutbildning i bakfickan om du vill komma vidare och göra karriär. Det känns väl nästan som ett måste..

Lycka till.

vad är det du inte är nöjd med på utbildningen (SoL) .

är logsitik arbetet ett kontorsjobb? finns de chans att resa mycket inom den branchen?
Citera
2008-08-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-190
vad är det du inte är nöjd med på utbildningen (SoL) .

är logsitik arbetet ett kontorsjobb? finns de chans att resa mycket inom den branchen?

Vissa kurser kan man anse inte ha något direkt att göra med utbildningen, eller det vi ska syssla med sedan. Det är lite mycket nautik ibland. Mer än vad vi nånsin kommer behöva i yrket.

Kontorsjobb eller inte. Det beror helt på. Det är så brett. Det beror helt på vart du hamnar. Chans att resa beror väl också helt på vad du får för post.. Precis som inom de flesta yrken du läser vidare till.
Citera
2008-08-02, 14:41
Medlem
Läser själv företagsekonomi och har enbart plockat en logistik kurs och kommer även framöver se till att läsa till en hel del logistikkurser på högskolan. Ett grymt intressantområde. En kinesisk klasskompis sa att det tydligen är helt nytt i Kina vad gäller att jobba med logistik så det verkar vara ett expansivt område iaf i Kina. En släkting har själv läst logistik och jobbar med rekrytering dessutom på hennes jobb. Logistik handlar mycket om att styra informations- och materialflöden och då används datoriserade system så att ha IT-kunskaper eller att läsa IT skadar verkligen inte. Logistik handlar om så mycket, det kan vara interna flöden om att styra informationen internt men det kan också vara att styra flöden från punkt A till punkt B. Låt säga att ett svenskt företag har ett lager nere i Asien och butiker i Sverige så kan ett jobb vara ett styra buffertnivåerna alltså att se till att produkterna alltid finns i butikerna och då kan ju allt möjligt hända så som naturkatastrofer i Asien, lagar i olika länder där materialet ska fraktas igenom, börsen osv. Samtidigt använder man IT-centrala verktyg för att kontrollera detta. Mycket IT och ekonomi med andra ord. Intressant i mina ögon!
Citera
2008-08-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas86
Läser själv företagsekonomi och har enbart plockat en logistik kurs och kommer även framöver se till att läsa till en hel del logistikkurser på högskolan. Ett grymt intressantområde. En kinesisk klasskompis sa att det tydligen är helt nytt i Kina vad gäller att jobba med logistik så det verkar vara ett expansivt område iaf i Kina. En släkting har själv läst logistik och jobbar med rekrytering dessutom på hennes jobb. Logistik handlar mycket om att styra informations- och materialflöden och då används datoriserade system så att ha IT-kunskaper eller att läsa IT skadar verkligen inte. Logistik handlar om så mycket, det kan vara interna flöden om att styra informationen internt men det kan också vara att styra flöden från punkt A till punkt B. Låt säga att ett svenskt företag har ett lager nere i Asien och butiker i Sverige så kan ett jobb vara ett styra buffertnivåerna alltså att se till att produkterna alltid finns i butikerna och då kan ju allt möjligt hända så som naturkatastrofer i Asien, lagar i olika länder där materialet ska fraktas igenom, börsen osv. Samtidigt använder man IT-centrala verktyg för att kontrollera detta. Mycket IT och ekonomi med andra ord. Intressant i mina ögon!

Märkligt att Kineserna är nya på det där, då Japanerna (Toyota) är ledande inom Just-In-Time. En mycket välkänd term och välkänt arbetssätt inom logistiken sedan länge.

Mer Info. http://sv.wikipedia.org/wiki/Just_in_time

Info om LEAN. Om att eliminera slöseri. Går hand i hand med Just-In-Time. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lean_production

Och ang. flöden. Logistik betyder, "Läran om flöden"
Finns lite granna att läsa om det här. http://sv.wikipedia.org/wiki/Logistik

Och för att skicka en sista länk.. =) Denna boken har jag använt i en kurs på Chalmers.. Jävligt bra faktiskt. Står Allt man behöver veta om logistik. Verkligen allt! http://www.bokus.com/b/9789144041827...=search_result
Senast redigerad av zorlaco 2008-08-03 kl. 00:04.
Citera
2008-08-03, 11:35
Medlem
Citat:
Märkligt att Kineserna är nya på det där, då Japanerna (Toyota) är ledande inom Just-In-Time. En mycket välkänd term och välkänt arbetssätt inom logistiken sedan länge.

Historiskt sett så har det tagit 30 år för Kina att komma i närheten av västvärldens teknologiska utveckling som stödjer logistikbehoven. Deras försämrade infrastruktur påverkar såklart logistikprocesser. Vad anbelangar JIT; Japanska toyota, som är en del av konceptet LEAN produktion, är ledande vad avser tillämpningen även om jag kan förespråka "sågtandsmodellen" ibland...men still...västvärlden har historiskt sett varit ledande inom logistisk och business.

Citat:
Info om LEAN. Om att eliminera slöseri. Går hand i hand med Just-In-Time. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lean_production

Om att ta bort överflödiga resurser ja och det är intressant att se den utveckling som idag sker hos företag som tillämpar LEAN produktion. Det är intressant hur Toyota har löst sina resursproblem.

Citat:
Och ang. flöden. Logistik betyder, "Läran om flöden"
Finns lite granna att läsa om det här. http://sv.wikipedia.org/wiki/Logistik

Jag beskrev lite i mitt förra inlägg innebörden om logistik då främst om flöden mellan punkter och hur man styr upp dessa flöden. Vi pratar material- och informationsflöden.

Har läst en mycket bra bok inom detta område som är Logistics Management and Strategy.

http://www.bokus.com/b/9780273712763...=search_result

Du ska även få en länk till en annan bra bok som jag rekomenderar dig att läsa:

Logistics and Supply chain integration

http://www.bokus.com/b/9781412929790...=search_result

Citat:
Denna boken har jag använt i en kurs på Chalmers.. Jävligt bra faktiskt. Står Allt man behöver veta om logistik. Verkligen allt! http://www.bokus.com/b/9789144041827...=search_result

Denna bok har jag dock aldrig läst, kanske för att den är skriven av svenska författare...jag som är så van vid engelsk litteratur
Citera
2008-08-03, 11:45
Medlem
..

sitter försej som inköpare på ett större företag, men nära massa logistiker...

blir bara mer och mer fokus på skitet ju dyrare det blir att flyga och köra runt prylar- def ett framtidsyrke. Hela supply chain svängen e nog ett säkert kort fresten.

KY verkar hett som fan nu dessutom. Man fyller verkligen en funktion för rekryterare när man e exad - man visar att man e duktigare än alla "endast gymnasie" slödder, men har inte suttit och harvat bort 4-5 år i högskola + sitter med orimliga lönekrav för de entry level positions som det oftast handlar om när man e ny... har hört samma från massa olika rekrytera, de älskar ky-folk.
Citera
2008-08-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfusk
sitter försej som inköpare på ett större företag, men nära massa logistiker...

blir bara mer och mer fokus på skitet ju dyrare det blir att flyga och köra runt prylar- def ett framtidsyrke. Hela supply chain svängen e nog ett säkert kort fresten.

KY verkar hett som fan nu dessutom. Man fyller verkligen en funktion för rekryterare när man e exad - man visar att man e duktigare än alla "endast gymnasie" slödder, men har inte suttit och harvat bort 4-5 år i högskola + sitter med orimliga lönekrav för de entry level positions som det oftast handlar om när man e ny... har hört samma från massa olika rekrytera, de älskar ky-folk.

Vart inte mindre sugen nu!
Bra länkar och termer också. Ska kolla mer på JIT & LEAN. Intressant.
Citera
2010-03-12, 09:22
Medlem
Stinkproducents avatar
Kanske inte värt att bumpa denna tråd men jag gör ett försök!

Någon som känner till eller vill ge ett utlåtande om denna utbildning:

Transport Management 120/180 hp - Malmö Högskola
http://www.edu.mah.se/SGTRP/

Jag tycker att logistik oxå verkar vara en jättemarknad och det lär finnas jobb, både nu och än mer i framtiden. Finns en mängd olika områden att arbeta inom, med olika transporter (båt, flyg, bil). Miljöaspekter, ekonomiska vinster i produktionsätt, logistiksystem osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in