2008-07-31, 15:18
Medlem
M Nordströms avatar
Detta är något som definitivt borde motarbetas. Detta bör ligga högt på listan för ett jämnlikt samhälle. Så till frågan finns det något som dom feministiska organisationerna gör för att bekämpa detta otyg?

http://www.expressen.se/debatt/1.1248917/operationerna-gor-hederskulturen-legitim

Lite OT

Har kollat i denna avdelnig men ej hittat en liknande tråd, men om det finns så är det bara att låsa den här.
Citera
2008-07-31, 20:26
Bannlyst
Jag blir riktigt upprörd när jag läser att människor som kallar sig upplysta bidrar till Hedenhösritualer.

Dags att berätta för neanderthalarna hur en kvinnokropp fungerar?

De vet visst inget om mödomshinnan
Citera
2008-07-31, 20:31
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
De vet visst inget om mödomshinnan

Precis, och dessutom så kan den ju förloras genom tex gymnastik och andra orsaker än samlag.
Citera
2008-07-31, 23:59
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Detta är något som definitivt borde motarbetas. Detta bör ligga högt på listan för ett jämnlikt samhälle. Så till frågan finns det något som dom feministiska organisationerna gör för att bekämpa detta otyg?

http://www.expressen.se/debatt/1.1248917/operationerna-gor-hederskulturen-legitim

Jag håller med det skall till hårdare tag på detta.

Man kan ju undra hur ur jäkla svårt är det att stifta en lag som säger att man inte får utöva sådan här skit emot kvinnor i detta land?
Tvångsäktenskap och förlegad syn om mödomshinnan.

Det skall till utbildning av imamer och andra betrodda om hur kvinnan egentligen fungerar i praktiken och att mödomshinnan inte existera och att alla inte blöder vid första gången. kan dessa religösa fanatiker inte acceptera biologiska faktan så skall de bli fråntagna alla rättigheter de har fått som meddlare för sin religon i detta land.

Kan inte heller föräldrarna inte hantera fakta och sanningen så skall de blir fråntagna vårdnaden av tjejen plus bli för brott emot kvinnofridslagen med starka fängelsestraff och stora skadestånd emot kvinnan och även svidande viten.. Skulle Tjejen vara 18år så är det fängelsestraff,viten och skadestånd som skall gälla..
Det är dags att sluta och fjäska med denna förlegade ålderdomliga kulturutövande i detta land oavsett om det är muslimer eller kristna som behållt en förlegad syn om mödisen och utövar tvångsäktenskap
och sätta hårt emot hårt.
Detta är en verkligen en feministisk fråga och det är något feminismen skall lobba för hårt. Jag som Equalist och invidualist kan gärna sammarbeta med feminismen i denna fråga faktiskt då det verkligen handlar om ren förtryck av kvinnan..
Det skall INTE ses som rasistiskt eller brott emot religonsfriheten att lobba för kvinnors rättigheter i denna fråga.
Citera
2008-08-01, 02:40
Medlem
moderatswings avatar
En till synes irrelevant fråga som dock kan bidra med nödvändig fakta för diskussionen:
Varför finns mödomshinnan överhuvudtaget?

Fyller den en funktion eller är den som blindtarmen?
Citera
2008-08-01, 02:57
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
En till synes irrelevant fråga som dock kan bidra med nödvändig fakta för diskussionen:
Varför finns mödomshinnan överhuvudtaget?

Fyller den en funktion eller är den som blindtarmen?

Mödomshinnan:
Mödomshinnan är egentligen ingen hinna utan en krans av slemhinneveck cirka en centimeter in i slidan. Den är en mjuk och elastisk liten öppning som mensblodet kommer ut genom.

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=2336

Vad som inte står i vårdguiden men som jag har hört av gyn är att innan man kommer in i puberteten så är den lite hårdare på pre-pubertala barn för att skydda att det kommer in smuts.. Men under puberterten så får vi mushår som sköter den uppgiften i stället, att skydda musen emot att de tänger in smuts. Vissa kvinnor kan ha otur att deras slemhinnevecken inte "mjuknar" under puberteten och man får ta till kniven i ställt för att fixa till det..
Även om tjejen har tänjt sin egna mödis genom idrottande och tamponganvändning så kan hon blöda ändå vid första gången, medan de som inte har tänjt den själv innan första sexet kan klara sig utan blödning..

Men viktigast av allt är att man kan inte via mödisen se om en kvinna har haft sex eller inte..

Hoppas att det svarar din fråga?
Citera
2008-08-01, 03:00
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Men viktigast av allt är att man kan inte via mödisen se om en kvinna har haft sex eller inte..

Så den kan överleva ett samlag?
Citera
2008-08-01, 09:32
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Så den kan överleva ett samlag?

Tja, finns den inte till att börja med, så finns där ju inget som ska överleva...

Finns mer i den här tråden, där även en liten blödningspoll finns: https://www.flashback.org/showthread.php?t=585289
Citera
2008-08-01, 09:59
Medlem
Babianens avatar
Man behöver inte mödomshinnan för att se om en kvinna är oskuld. En läkare som jag känner säger att man kan avgöra det (om hon blivit penetrerad) ändå vid en gynundersökning.
Citera
2008-08-01, 10:11
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Man behöver inte mödomshinnan för att se om en kvinna är oskuld. En läkare som jag känner säger att man kan avgöra det (om hon blivit penetrerad) ändå vid en gynundersökning.

Då ljuger han som en häst travar
Citera
2008-08-01, 11:09
Bannlyst
Citat:

Har läkaren berättat hur man kan avgöra det?
Citera
2008-08-01, 12:26
Medlem
moderatswings avatar
Citat:

Sådant går väl att operera?
Vet att Jordan gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in