Citat:
Ursprungligen postat av Fnutten
Om jag vore läkare och en flicka kommer till mig och hennes liv och död står mellan om hon har mödomshinna eller ej, skulle jag givetvis ha opererat henne. Grunderna till operationen är inte rättfärdigt på något sätt, men det är en väldigt kortsiktig lösning men som dock handlar om flickans liv.
En annan lösning skulle kunna vara att anmäla föräldrarna till dem myndigheterna, men frågan är hur effektivt det är för att säkra flickans liv. Många flickor åker in till skyddande boenden, stannar där ett tag, men går tillbaka till familjen och deras krav eftersom det är bättre än att leva i ensamhet OCH rädsla.
Jag lägger inte så stort vikt angående dessa operationer. De fyller en funktion som i slutändan kanske är bra för just den kvinnan men som långsiktigt legitimerar och inte får stopp på hederskulturen.
En mer långsiktig approach är så mycket svårare. Vad som sker i folks hem är omöjligt att se. Oftast blir dessa flickor psykiskt misshandlade vilket är svårare att bevisa än fysiska skador.
Flickor från hederskulturer anmäler inte sina föräldrar eftersom de anser att det är bättre att leva under förtryck och samtidigt ha familjens trygghet än att leva ensamma med rädslan av att aldrig få återse sin familj och vänner eller bli mördade.
Men för att visa för dessa människor att hederskulturen inte är välkommen i Sverige kanske man måste "offra" några flickor. Det är väl den bittra verkligheten, men i slutändan kanske det blir bättre för majoriteten av flickorna från hederskulturer och det är det vi måste sträva efter.
Jag skäms för min fördömande inställning när jag läser ditt kloka, insiktsfulla och empatiska inlägg.
Själv reagerar jag med ryggmärgen och blir galen av frustration över den okunnighet som härskar och som används för att förtrycka kvinnor/flickor.
Jag tror att det finns bättre sätt, för dem som vill, att göra allmänheten uppmärksam på detta problem, än att operera flickorna.
Men då gäller det att vi går ihop och stöttar flickorna och fördömer seder som bygger på okunnighet och behov att härska.
Att indirekt stötta de okunniga härskarna genom att operera är som att säga till flickorna att de skall finna sig i att bli behandlade på detta sätt!