2008-07-30, 22:05
Medlem
timpanis avatar
För att bli lite on-topic igen så verkar det som de växte upp i västra delen av den fashionabla villaförorten Täby. Bröderna gick i i Gripsvallsskolan (som nu heter Milstensskolan).

Med tanke på farsans jobb luktar det väl inte så lite överklass om familjen, eller hur?
Citera
2008-07-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
För att bli lite on-topic igen så verkar det som de växte upp i västra delen av den fashionabla villaförorten Täby. Bröderna gick i i Gripsvallsskolan (som nu heter Milstensskolan).

Med tanke på farsans jobb luktar det väl inte så lite överklass om familjen, eller hur?

Överklass, ingen aning. Vet inte vem Kleerup är men framgångsrika människor föder oftast framgångsrika barn. Lustigt att han är från täby, då jag försökte hitta någon av hans musik på tuben... hittade thank u for nothing. Har tydliga drag av techno (framförallt drag från täbykillen Erik Prydz och "Call on me".

Att dissa basshunters musik är helt klart att kasta sten i glashus med "thank u for nothing"-produktionen.
Citera
2008-07-30, 23:40
Medlem
Citat:
"Electropop (also called technopop)" (http://en.wikipedia.org/wiki/Electropop)

Är inte Basshunter technopop så heter jag Boten Anna.

Så Joy Divison, Sneaky Sound System och Depeche Mode är techno? ..OK

Bägge stilarna elektroniska, absolut.
Men skillnaden är framförallt BPM, där techno, rave etc går x antal gånger snabbare.

Anser du att Astral Project, Infected Mushroom etc. är samma sak som Kleerup och Justice?
Citera
2008-07-31, 00:02
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seve Fournier
Bägge stilarna elektroniska, absolut.
Men skillnaden är framförallt BPM, där techno, rave etc går x antal gånger snabbare

Om man jämför deras respektive största hits - "Boten Anna" och "With Every Heartbeat" - så går väl inte Boten Anna så extremt mycket snabbare?

Och ja, jag känner till skillnaden mellan synth/electropop och techno, men min poäng är att det inte är så extremt stor skillnad i arrangemang, instrumentering och sound mellan låtarna för den oinsnöade.
Citera
2008-07-31, 00:09
Medlem
Skillnaden är väl att Basshunter är "aftonbladet-techno" medan Kleerup är mer "2:35:1-techno".
Citera
2008-07-31, 00:12
Medlem
timpanis avatar
http://www.youtube.com/watch?v=n9kAH...eature=related

Lite roligt att Kleerup – som enligt sig själv gör sån stor KONST – i denna låt rimmar fire med desire (som hans dessutom uttalar med kraftig svensk brytning).

Det är i klass med att rimma hjärta med smärta på svenska, och kan väl närmast jämföras med så kallad hötorgskonst.

Sedan är väl själva låten ganska lika "With Every Heartbeat" i sin struktur och harmonik?
Citera
2008-07-31, 00:21
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raym
Skillnaden är väl att Basshunter är "aftonbladet-techno" medan Kleerup är mer "2:35:1-techno".

Exakt, Kleerup är väl sur för att de som intervjuar honom för tyska Bravo inte fattar skillnaden mellan att vara kung i lilla baren på Riche (som Kleerup) och att äga på Mårtensons i Halmstad (som Basshunter).

För dem är det bara "schwedische Techno" alltihopa!
Senast redigerad av timpani 2008-07-31 kl. 00:26.
Citera
2008-07-31, 00:40
Medlem
cyberhawks avatar
Citat:
Vad har brorsan, dj:n Jonas Kleerup, att göra med albumet?

Det är Jonas som är med Andreas och spelar på turnén.
Citera
2008-07-31, 00:44
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberhawk
Det är Jonas som är med Andreas och spelar på turnén.

Det är i så fall lite konstigt att Jonas om pratar om albumet som "vårt". Det är väl Andreas album?
Citera
2008-07-31, 00:48
Medlem
cyberhawks avatar
Citat:
Det är i så fall lite konstigt att Jonas om pratar om albumet som "vårt". Det är väl Andreas album?
Det tycker jag inte att han gör. Han talar om dem och skivan som ett "band" i egenskap av bandmedlem.
Citera
2008-07-31, 00:54
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberhawk
Det tycker jag inte att han gör. Han talar om dem och skivan som ett "band" i egenskap av bandmedlem.

Okej, du har nog rätt.
Citera
2008-07-31, 09:46
Medlem
Watchmens avatar
Intervju med Kleerup. http://www.sthlmsfinest.com/articles....php?aid=1605#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem