Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-30, 13:24
  #1
Medlem
Flashbackmembers avatar
Kunde inte komma men nån lämplig rubrik men den duger tillsvidare.

Det är såhär att när jag startar xp home edition så kan den starta som vanligt. dvs under 30-40sec men ibland så står bootscreenen och nöter på i upp till 30min?? kan vara irriterande då man hastigt ska göra några enkla bank ärenden. har rensat datorn från skräp till sökning av malware och virus/trojaner you name it! men den ska ändå jävlas ibland!!!
har ingen lust att installera om datorn då jag varken vill förlora data samt välspenderad tid.
Citera
2008-07-30, 13:36
  #2
Medlem
mi:nes avatar
Låter som att det skulle kunna vara installation av uppdateringar som genomförs. Vad har du för inställningar för Automatic Updates?
Citera
2008-07-30, 13:51
  #3
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Låter som att det skulle kunna vara installation av uppdateringar som genomförs. Vad har du för inställningar för Automatic Updates?

automatic updates läggs ju in när systemet stängs ner, det är bara konfigurering av dessa som sker vid uppstart, så det är nog inte supertroligt...

@TS: kolla vilka processor som autostartar
Citera
2008-07-30, 13:54
  #4
Medlem
Flashbackmembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Låter som att det skulle kunna vara installation av uppdateringar som genomförs. Vad har du för inställningar för Automatic Updates?

inget sådant då det förekommer 7 av 10ggr jag startar datorn, och ibland så fryser den fasst.

och när windows använder sig av uppdateringar innan start så kommer en anan ruta eller vad man ska kalla det.
Citera
2008-07-30, 13:55
  #5
Medlem
Hade samma problem ett tag sen :P de var min externa hårddisk som strulade vette fan varför, men antagligen så e de nåt som e inkopplat i usbn... när den strular igen så testa koppla ut allt o sen starta datorn
Citera
2008-07-30, 13:55
  #6
Medlem
Flashbackmembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
automatic updates läggs ju in när systemet stängs ner, det är bara konfigurering av dessa som sker vid uppstart, så det är nog inte supertroligt...

@TS: kolla vilka processor som autostartar

hur kollar man det? har glömt under åren medans man suger åt sig information av ett anat os.
Citera
2008-07-30, 13:58
  #7
Medlem
Flashbackmembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fifaboy
Hade samma problem ett tag sen :P de var min externa hårddisk som strulade vette fan varför, men antagligen så e de nåt som e inkopplat i usbn... när den strular igen så testa koppla ut allt o sen starta datorn

det enda mina usbportar använder sig av är musen, har även provat dra ut allt ifrån datorn. även tangentbordet fasst då startar inte datorn pga av att den inte hade nått tangentbord inkopplat
Citera
2008-07-30, 15:26
  #8
Medlem
mi:nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackmember
det enda mina usbportar använder sig av är musen, har även provat dra ut allt ifrån datorn. även tangentbordet fasst då startar inte datorn pga av att den inte hade nått tangentbord inkopplat
Hade faktiskt oerhörda problem med att få en dator att fungera en gång, tills jag insåg att den vägrade starta med just det tangentbordet jag använde inkopplat.

Iaf, prova att starta i felsäkert läge och se om det hjälper, isf är det någonting som laddas under uppstarten av OSet som strular. Annars är det hårdvara.

Om det är mjukvara så blir det nog till att kolla loggarna för att se vad som tar tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback