2008-12-01, 00:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Då var det någon annan som pratade med hennes syster på MSN och som dessutom kände till saker bara de två visste om... Frågan är om 20-23 minuter eller 30 minuter kan avgöras av en ambulansman som kommer till platsen för att rädda liv?

30-60 minuter. Det kan bara de svara på.
2008-12-01, 00:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Jag hoppas du fattar vad polisen menar.?
Osannolik är väl alltid osannolik. Annars är det väl bara tur?

Då ändrar jag från "osannolik tur" till "riktig, ordentlig, fantastiskt enorm tur"!
2008-12-01, 02:33
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Det där vet jag ingenting om och jag lägger mig inte i erat lilla groll det får ni ta med varandra, besvara mitt inlägg istället?

Ja, då kan du ju passa på istället att besvara de frågor jag ställde tidigare till dig som du aldrig svarade på. Du for iväg ett tag som en katt med senap insprutad i röven. Jag väntar på dina svar.
2008-12-01, 02:37
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
När hon ändrar sitt vittnesmål vet hon ingenting om CS.

Det spelar ingen roll om hon hade pratat med dem eller ej. Hon kände igen dem och det räcker för att utesluta "grannens barn".

När hon ändrar sitt vittnesmål bränner hon sig själv som vittne.

Grannens "barn" i form av en yngling som normalt inte bor där, dessutom hade hon enligt uppgift dåligt med kontakter med vissa grannar som Emma och Torgny.
2008-12-01, 02:40
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
I det här fallet hade vittnet tittat på klockan och kommit ihåg att hon gjort det och att klockan då visade ett speciellt klockslag. Hon kom också ihåg att hon spenderade en kort stund inne i en affär och visste av erfarenhet att det sedan skulle ta ett par minuter att köra från affären och hem.

Det som gör att hon kan säga att det var detta som hände mordkvällen kan dels vara att hon blev förhörd redan dagen efter först och då brukar minnet vara ganska klart (Jag vet vad jag gjorde i går kväll kl. 19, eftersom jag har en referenspunkt; jag stod i centrum och väntade på en kompis, som var en kvart försenad och jag tittade på klockan ett par gånger) Dels hade vittnet en referenspunkt (och vittne i form av sin dotter); dottern hade ringt och ville ha skjuts hem från ridskola (?) en viss tid. Har man en referenspunkt blir det lättare att komma ihåg minnen, genom att man knyter minnena till referenspunkten. Dottern satt i bilen och hon torde också ha kommit ihåg händelsen från dagen innan.

När vittnet ändrade sin utsaga ang. tidpunkt 8 dagar senare, hade media nästan "dömt" CS redan och polisen hade "fastställt" tidpunkten för morden till efter kl. 19.07 men senast kl. 19.15-19.18, då T kom hem. Människor påverkas lätt av yttre faktorer och det är inte ovanligt eller konstigt, utan bara naturligt och - mänskligt.

Detta vittne som ändrat sin utsaga (vilket skulle kunna bero på yttre omständigheter) gjorde - tillsammans med suddiga stationsbilder - till stor del, enligt TR´s dom, att CS dömdes i TR. Nu är detta vittne inte kallat till HR; vittnet som genom sin utsaga till stor del fått CS dömd, alltså vilkens vittnesutsaga till stor del legat till grund för TR´s fällande dom. Det kan indikera att åklagaren insåg att det inte skulle hålla i HR. Eller vad tror ni?

Varför har man inte mastat mobilen och klockslaget för att få fram en statistiskt säkerställd tid?
2008-12-01, 02:43
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Jag förstår din tanke, men du har fel när det gäller tiden eftersom morden inträffade efter kl 19

Visserligen säger datorn Emma använde det, men koaguleringen av offrens blod enligt ambulansmännen säger lite annorlunda. Så säkerheten om när dådet har inträffat har en bred osäkerhetsmarginal.
2008-12-01, 02:46
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Jo, det skulle hon med tanke på när morden begicks och när tåget avgick.

Men ingen ser någon gärningsperson gå in i huset eller gå ut ur det. Men det är desto mer info innan om en person vid skilda tillfällen och under skilda episoder.
2008-12-01, 03:35
Medlem
SingleStars avatar
Vittnet Maria S ser en person med svart huva kopplad till tröja/jacka gå på Verktygsgatan i anknytning till tiden för dådet. Det finns inget som kopplar den personen till dådet. Ingen har sett någon gå in på brottsplatsen eller gå ut från brottsplatsen. Ingen har sett Torgny gå in på brottsplatsen eller lämnat brottsplatsen före blåljus kom.
2008-12-01, 04:57
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Vittnet Maria S ser en person med svart huva kopplad till tröja/jacka gå på Verktygsgatan i anknytning till tiden för dådet. Det finns inget som kopplar den personen till dådet. Ingen har sett någon gå in på brottsplatsen eller gå ut från brottsplatsen. Ingen har sett Torgny gå in på brottsplatsen eller lämnat brottsplatsen före blåljus kom.

Emma har sett den åtalade i sitt hus.
Vittnet MS har sett en person hon med säkerhet säjer är samma person som på stationsbilderna, av en vän till CS pekats ut som henne.
Slumpen?
Nej, visst nej, alla i Arboga ljuger eller är stenkorkade....
2008-12-01, 07:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Jag kikade i FUP och hittade något jag inte tänkt på tidigare.

Citat ur FUP:

"På fråga om det är några fler minnesbilder, fler detaljer som kommit efter att Pommer senast pratade med Emma,
på Verktygsgatan svarade hon att det är en sak som hon har uppskrivet är, det kommer till henne på morgnarna.
Hon vet inte om har drömt eller om det är verklighet eller ett minne men hon har fått till sig att Max har sagt till
henne att det står någon utanför dörren och att de måste öppna dörren på baksidan och Emma öppnade dörren
."

Ponera att detta är ett minne. Det som talar emot detta - och att det kanske är mer troligt att det är drömmar - är det faktum att hon får sig till detta från M på morgnarna. Men om det ligger någon sanning i det, då?

Skulle gm kunna ha kommit genom altandörren i stället för genom ytterdörren? Kan det ha varit så att gm knackade på altandörren till vardagsrummet, där Max och Saga satt och tittade på barnprogram på TV och Max öppnade dörren.

Ett fortsatt scenario kunde i så fall ha varit att gm går till arbetsrummet (där gm sett att E satt vid datorn, när h*n passerade på framsidan). E kommer ut ur rummet för att se vem som det var som kom, gm tar tag i E´s högra överarm (därav blåmärkena) med sin vänstra hand och slår därefter E i huvudet (främst skador på höger sida av skallen). Det skulle kunna förklara varför E hamnade på golvet med huvudet i riktning mot ytterdörren och mattan uppvikt, som om attacken kom från vardagsrumshållet till. M kommer till E´s hjälp, blir slagen, men tar sig inåt hallen. Gm vänder sig om mot barnen och fortsätter attackera honom medan S står litet bakom M, för att därefter attackeras hon också. Detta kan förklara varför barnen låg med huvudena i riktning mot vardagsrummet. Gm går sedan ut genom ytterdörren och försvinner.

Vad talar emot det scenariot?

Jo, bl a att altandörren var låst inifrån efter dåden, enligt polisen. Men om gm skulle ha kommit in i huset bakifrån, kan förklara att ingen sett någon gå in i huset.

Det finns heller inga skoavtryck i vardagsrummet. Men detta kan förklaras med att det inte verkar ha förekommit sökande efter avtryck där.

En (långsökt???) fundering - varken sanning eller fakta - med tanke på E´s uttalande i FUP. Men skulle det finnas en möjlighet att detta skulle vara det som hände?
2008-12-01, 07:40
Medlem
miapetters avatar

Teori: Eftersom jag har talat med en av grannarna o denne vittnar om att de haft besök på tomten på baksidan (den nedrivna kompostgrinden o en observant terrier..) så TROR jag att gm varit där tidigare o kikat. Är det mörkt ute ser ingen att någon står o kikar in om denne är aldeles still. Max kan ha uppfattat en rörelse o Emma kollat efter men ingen gav sig till känna den gången...
2008-12-01, 07:41
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag kikade i FUP och hittade något jag inte tänkt på tidigare.

Citat ur FUP:

"På fråga om det är några fler minnesbilder, fler detaljer som kommit efter att Pommer senast pratade med Emma,
på Verktygsgatan svarade hon att det är en sak som hon har uppskrivet är, det kommer till henne på morgnarna.
Hon vet inte om har drömt eller om det är verklighet eller ett minne men hon har fått till sig att Max har sagt till
henne att det står någon utanför dörren och att de måste öppna dörren på baksidan och Emma öppnade dörren
."

Ponera att detta är ett minne. Det som talar emot detta - och att det kanske är mer troligt att det är drömmar - är det faktum att hon får sig till detta från M på morgnarna. Men om det ligger någon sanning i det, då?

Skulle gm kunna ha kommit genom altandörren i stället för genom ytterdörren? Kan det ha varit så att gm knackade på altandörren till vardagsrummet, där Max och Saga satt och tittade på barnprogram på TV och Max öppnade dörren.

Ett fortsatt scenario kunde i så fall ha varit att gm går till arbetsrummet (där gm sett att E satt vid datorn, när h*n passerade på framsidan). E kommer ut ur rummet för att se vem som det var som kom, gm tar tag i E´s högra överarm (därav blåmärkena) med sin vänstra hand och slår därefter E i huvudet (främst skador på höger sida av skallen). Det skulle kunna förklara varför E hamnade på golvet med huvudet i riktning mot ytterdörren och mattan uppvikt, som om attacken kom från vardagsrumshållet till. M kommer till E´s hjälp, blir slagen, men tar sig inåt hallen. Gm vänder sig om mot barnen och fortsätter attackera honom medan S står litet bakom M, för att därefter attackeras hon också. Detta kan förklara varför barnen låg med huvudena i riktning mot vardagsrummet. Gm går sedan ut genom ytterdörren och försvinner.

Vad talar emot det scenariot?

Jo, bl a att altandörren var låst inifrån efter dåden, enligt polisen. Men om gm skulle ha kommit in i huset bakifrån, kan förklara att ingen sett någon gå in i huset.

Det finns heller inga skoavtryck i vardagsrummet. Men detta kan förklaras med att det inte verkar ha förekommit sökande efter avtryck där.

En (långsökt???) fundering - varken sanning eller fakta - med tanke på E´s uttalande i FUP. Men skulle det finnas en möjlighet att detta skulle vara det som hände?
Med tanke på hur E låg så tyder det på att hon blivit attackerad bakifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in