2008-11-09, 23:21
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Det du inte fattar att är att när det finns så mycket indicier som pekar mot C.S så är det otroligt att det skulle vara någon annan gärningsman.
Det märks klart och tydligt att du inte kan det minsta vad gäller indiciemål.

Sen är det inte säkert att H.R fäller henne, för det är många som gått fria i Sverige just på grund av att teknisk bevisning saknats.
Samtidigt är det många fall där den åtalade just fällts på just "bara" indicier.
Det är upp till hovrätten att ta ställning till hur stark de tycker indicierna är.'
Samtidigt vet vi inte vad de anser om E:s vitnesmål

Att du är en byfåne står jag för.
Det visar du gång på gång.

Du förstår inte att om NJ hade saknat alibi så hade åklagaren samlat indicier mot honom istället.

Trots enorma resurser saknas bevisning som binder CS till brottsplatsen. Det kan betyda att hon faktiskt är oskyldig. Och att gm fortfarande är på fri fot.

Jag tycker att det är en oroande utveckling om man från rättsväsendet ytterligare sänker ribban när det gäller allvarliga brott. Det måste finnas mer än bara indicier för att fälla någon. Riktig rejäl bevisning. Blir lite OT i denna tråd.
2008-11-09, 23:42
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
T själv är ju osäker på hur han åkte iväg mot Kungsör kvällen den 17/3.
Han vet ju inte ens om han åkt den väg han brukar åka.

FUP s. 1286 080409

Tillfrågad vilken väg Hellberg åkte ifrån bostaden så säger han att han inte kan alla gator i
närområdet, men han säger att när man står med ryggen mot garageporten så åkte man
Verktygsgatan vänster och vid nästa gata svängde han vänster för att komma fram vid
Jädersvägen och Hellberg bör då ha åkt in på Villagatan, (fhl notering) för att sedan komma
ut på Jädersvägen där han svängde höger och åker fram förbi Vilsta hallen. Sedan är Hellberg
osäker på hur han åkt. Han kan ha åkt, har troligtvis åkt vänster som han brukar åka när han
ska åka till Kungsör. Då åker han över Herrgårdsbron och fram till Statoilsrondellen där han
åker mot ÖB och sedan åker mot Kungsör.

Ja, han verkar osäker på hur han har kört överhuvudtaget den 17/3.

Och det finns också frågetecken angående när han har åkt hemifrån och när han har lämnat Kungsör mm.

Jag tycker det vore rimligt att komma ihåg mer detaljerat just därför att det har inträffat en sådan stor händelse. Kanske olika för olika personer.
2008-11-10, 06:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Det tycker inte du men det tycker jag.
Tycker inte alls det är förvånande att man blandar inhop i vilken ordning man besökt de olika orterna så nära inpå morden.

Om du försöker se det ur nackepas perspektiv; T angav också två olika tider vid två olika förhör - mordkvällen. Han hävdade att han arbetat hemma morddagen för att E behövde bilen. E säger själv att hon promenerade med barnen och barnvagn den dagen. Någon har "fel". (Minns fel? Ljuger av någon anledning? Blandat ihop?)

Förstår du att det går att se T, som en som ändrar sina utsagor? Hade det gällt CS, hade det kallats lögner. Jag ser inte detta som lögner, men förstår du att det går att ifrågasätta T (på samma sätt som det går att ifrågasätta CS´s olika, ändrade versioner - med skillnad att T inte är misstänkt/dömd i TR för dubbelmord samt att hans olika versioner, förutom den med bilen, skulle kunna förklaras av hans ev. sinnestillsånd efter morden)?

Jag tycker nackepa gång på gång talar om att han både kan se CS som oskyldig, ensam skyldig samt skyldig tillsammans med medhjälpare.

OT: Hur definierar du "byfåne"? Samt på vilka grunder ger du nackepa det epitetet?
2008-11-10, 07:04
Medlem
miapetters avatar

Ja du Prinzezzan, som vanligt är det du o jag som är vakna vid den här tiden!
Jag tycker inte det ärett dugg konstigt det som står i FUP o Ts olika beskrivningar. Jag har läst ganska mångar FUPar i o m att jag varit övervakare i många år. Dock har de inte varit så omfattande som denna.
Säja vad man vill om poliser men några korrekta C-uppsatser är det få av dem som skulle kunna åstakomma! Även denna FUP är full av frågetecken, hattiga texter o dålig kronologisk ordning. Jag tolkar många av frågetecknen som rena klantigheter i sammanställningen, de som varit med i utredningen vet svaren men att sätta det på pränt på ett korrekt sätt är en annan femma!

Ang. nackepa som byfåne:
Jag tycker att nackepa är mycket trevlig o artig men h*n är även bland det veligaste jag sett o jag kan reta ihjäl mej på dennes sätt att plocka ut detaljer ur sitt sammanhang o älta det i oändlighet! Byfåne? Njae...det finns andra jag hellre ger det epitetet! (inte dej P!)
2008-11-10, 07:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

Ja du Prinzezzan, som vanligt är det du o jag som är vakna vid den här tiden!
Jag tycker inte det ärett dugg konstigt det som står i FUP o Ts olika beskrivningar. Jag har läst ganska mångar FUPar i o m att jag varit övervakare i många år. Dock har de inte varit så omfattande som denna.
Säja vad man vill om poliser men några korrekta C-uppsatser är det få av dem som skulle kunna åstakomma! Även denna FUP är full av frågetecken, hattiga texter o dålig kronologisk ordning. Jag tolkar många av frågetecknen som rena klantigheter i sammanställningen, de som varit med i utredningen vet svaren men att sätta det på pränt på ett korrekt sätt är en annan femma!

Ang. nackepa som byfåne:
Jag tycker att nackepa är mycket trevlig o artig men h*n är även bland det veligaste jag sett o jag kan reta ihjäl mej på dennes sätt att plocka ut detaljer ur sitt sammanhang o älta det i oändlighet! Byfåne? Njae...det finns andra jag hellre ger det epitetet! (inte dej P!)

Go´morron, Mia!

Ja, det är ofta du och jag som är uppe i "arla morgonstund" Jag håller med dig i det att denna FUP är full av frågetecken. Förutom, som du skriver, "hattiga texter" och "dålig kronologisk ordning" så finns en hel del stavfel (som kan få betydelse för förståelsen av texten; kommer du ihåg: "telefon bredvid E", eller något liknande. Bredvid E? Eller bredvid E´s [telefon]?) och syftningsfel. En hel del av dessa skulle - inte helt otroligt - kunna ligga bakom missförstånd av innehållet i FUP och det är allvarligt... Tycker att man ska kunna förvänta sig mer av utbildade poliser...

Om detta dåliga hantverk (författandet och sammanställandet av FUP) ligger bakom de olika versionerna från T, låter jag vara osagt, eftersom jag inte vet. Jag tvivlar på att de olika versionerna från T är medvetna lögner. Vad jag ville säga, som replik på diskussionen mellan nackepa och watson6669, var att ändrade versioner från olika personer, värderas och tolkas på olika sätt, vilket dock kan ha orsaker som jag nämnde ovan.

Ja, nackepa är mycket artig och trevlig och skulle nog - har jag svårt att tänka mig - vara elak mot någon. Menar watson att detta är hans definition av "byfåne", tycker jag att nackepa ska sträcka på sig och vara stolt
2008-11-10, 08:26
Medlem
Citat:
Du vet alltså hur många dagar tekniska var vid huset o samlade material?
Det vet nämligen jag!

Varför sattes inte alla resurser in från första stund? Bypolisen försökte vara duktig och lösa detta hemska fall alldeles själv och där ligger den stora missen som vid andra stora våldsbrott.
Känns som att polisen inte får lära sig något på sin utbildning som är på 2 år?

Inte så förtroendegivande rubrik denna heller.

”Ren tur att det löstes”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3731971.ab
2008-11-10, 08:41
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Ok, då skall jag göra dig väldigt ledsen nu.

Det finns inga spår som kan koppla Christine till brottsplatsen eller dådet.

Det är inte teknikerna som har ratat bevisen utan det är åklagerskan Gummesson.

Då det saknas otvetydiga bevis som pekar mot en bevis gärninsgperson så famlar polis och åklagare i blindo. Men istället för att erkänna sina brister så springer Gummesson på som den värsta idioten och kommer stånga sitt huvud i väggen.

Men klart är att Torgny har uppgett olika färdvägar på två förhör samma dag. Det här är inget som har uppmärksammats av alla som med näbbar och klor försöker svära Torgny fri från misstanke. Om skälet att Christine skulle vara skyldig för att hon ljuger så har vi ett bevis på att Torgny måste ha ljugit vid något av de båda förhören. Borde inte han då också anses vara skyldig liksom alla andra lögnare?

Originalinlägget:
https://www.flashback.org/showthread.php?p=13561938#post13561938

Det skulle vara kul om Carl Hamilton eller någon annan foliehatt kunde bortförklara Torgnys lögn enligt protokoll. Just nu har jag iggat de flesta foliehattar utom två så jag kanske missar en massa trams om detta.
Observera att jag skriver tror...

Torgny har varit med om två förhör timmarna efter att han kom hem och då upptäckte sin sambo samt hans två bonusbarn sönderslagna. Vi som har sett bilderna i FUP förstår säkert vilken fruktansvärd syn det måste ha varit. Jag tror att T blev väldigt chockad och att han då timmarna efteråt blandar ihop i vilken ordning han var i Kungsör och Arboga känns inte alls konstigt för mig.

Jag skulle tro att hans tankar var väldigt förvirrade när han försökte svara på förhörsfrågorna samtidigt som han undrade om hans familj skulle överleva och förmodligen även undrade över vad det var som hade hänt. Jag förstår att du själv hade varit som ett levande uppslagsverk i den situationen, men vanliga människor fungerar inte speciellt bra när de är chockade.

Jag vet inte på rak arm i vilken ordning han besökte Kungsör och Köping, men det kan ju vara så att han ena gången beskrev den ordning han hade planerat att åka och den andra hur han verkligen åkte, eller tvärtom. Återigen är detta gissningar från min sida och du har säkert en knivskarp korrekt analys...
2008-11-10, 09:50
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Nu tycker jag ändå att vi får sätta PIE ett par klasser högre än TAs advokat (Carolin Stenwall fallet), minst!

Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Spelade du in det? Inte. Då är det ingen källa att lita på

Lyssna själv? TR skickar hem rättegången till dig, om du pröjsar 120 kr/skiva. Nej just ja, här väljer folk att hellre läsa kvällspressens vinklingar än att själva ta del av RPU, rättegång, stämningsansökan etc, och göra sig en egen uppfattning. Av någon konstig anledning gäller inte detta FUP, den i sammhanget enda handling som inte har direkt betydelse för utfallet i domstol.
2008-11-10, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Lyssna själv? TR skickar hem rättegången till dig, om du pröjsar 120 kr/skiva. Nej just ja, här väljer folk att hellre läsa kvällspressens vinklingar än att själva ta del av RPU, rättegång, stämningsansökan etc, och göra sig en egen uppfattning. Av någon konstig anledning gäller inte detta FUP, den i sammhanget enda handling som inte har direkt betydelse för utfallet i domstol.
Har du fått ut RPU:n?
Hur???
2008-11-10, 10:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har du fått ut RPU:n?
Hur???

Den är offentlig handling i detta fall. Har skrivit i andra tråden om detta. Du kan begära ut den från TR.
2008-11-10, 10:57
Bannlyst
men vanliga människor fungerar inte speciellt bra när de är chockade
Samtidigt kan det påstås att han var så redig och klar att han flyttade sin bil, trots att ambulansen redan var framme. Det verkar växla mycket i tillståndet han var i, själv anser jag det oansvarigt att köra fordon i chockat tillstånd.
Så var han chockad eller klartänkt och rådig, en intressant frågeställning får jag skulle själv inte chockad börja fundera över vilken telefon som haft mest ström i batt. Men det fanns visst ström i den senare...

Så antingen är han chockad eller så är han det inte, går inte att växla fram och tillbaka efter vad som ser bäst ut för olika handlingar.

Tycker jag.
2008-11-10, 11:04
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
men vanliga människor fungerar inte speciellt bra när de är chockade
Samtidigt kan det påstås att han var så redig och klar att han flyttade sin bil, trots att ambulansen redan var framme. Det verkar växla mycket i tillståndet han var i, själv anser jag det oansvarigt att köra fordon i chockat tillstånd.
Så var han chockad eller klartänkt och rådig, en intressant frågeställning får jag skulle själv inte chockad börja fundera över vilken telefon som haft mest ström i batt. Men det fanns visst ström i den senare...

Så antingen är han chockad eller så är han det inte, går inte att växla fram och tillbaka efter vad som ser bäst ut för olika handlingar.

Tycker jag.
När man är chockad agerar man på olika sätt. Jag har varit det själv en gång vid en olycka och jag tyckte att jag var hur logisk som helst, men min omgivning tyckte det definitivt inte...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in