2008-09-21, 10:43
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Någon som känner till ljusförhållandena för årstiden i Sverige, som CS gör beger sig till okända(!) trakter för att leta efter hellristingar när det är mörkt? Mordet inföll ju i mars då det fortfarande blir relativt mörkt redan vid 18-tiden. När mörkret faller är det ju hopplöst att se hellristningar som tom på dagen är svåra att upptäcka. När dessa dessutom finns i skogsområden där omkringliggande träd skärmar av ljus från himlen...? När hon inte ens visste var de fanns, så förstår jag inte hur hon i så fall resonerade.

Finns även en teori att CS kan ha träffat någon som hon inte vill säga namnet på. Kanske en medskyldig?
2008-09-21, 10:52
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Finns även en teori att CS kan ha träffat någon som hon inte vill säga namnet på. Kanske en medskyldig?

Du får det att låta som om CS spelar Fia med Knuff..
2008-09-21, 10:53
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag svarade på Supermarines påstående "Det finns DNA-träffar på CS på bevismaterial från brottsplatsen". På vilket sätt skulle det inte stämma in på åklagarens övriga teori?

Bara en spekulation från min sida. Supermarines påstående låter otroligt men jag försökte ändå fundera lite på om det skulle kunna stämma och varför man då inte skulle använda detta bevis. Kanske fick åklagaren detta svar på DNA sent, efter att man presenterat sin historia i TR? Och att det hittats på något som krånglar till det ordentligt för åklagaren. Vad isåfall vet jag inte. Som sagt var är detta bara spekulation.

Sökte man bara efter spår i hallen? Eller har det tagits med saker från andra delar av huset också?
2008-09-21, 10:54
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Han var ej misstänkt när han förhördes som övrigt vittne. Inte samma sak. Han har, som tidigare påpekats, uppenbarligen varit misstänkt i ett visst tidigare läge, eftersom han bojades och transporterades till polisstationen. När misstankarna mot honom avfärdades vet vi inte riktigt.

Jag har tydligen missat att T bojades. Har du källa till det?
2008-09-21, 11:01
Bannlyst
Citat:
Letharion, som enligt uppgift är synnerligen insatt, hävdar att T inte bojades, utan fick sitta utan bojor i bilen. Jag betraktar honom som en säker källa i detta fall.
Han var dock bevakad, enligt såväl Letharion som FUP.
2008-09-21, 11:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det har nämnts i trådarna tidigare. På rak arm kommer jag inte ihåg i vilken kontext, men förmodligen av ett ögonvittne. Det drog ju till sig en del folk när polis och ambulans kom.
2008-09-21, 11:05
Medlem
Citat:
Han är inte misstänkt när han kommer till polisstationen som övrigt vittne. Det är fakta. Finns inget mer att diskutera kring detta faktum.

Lägg ner det här papegojasnacket, det här hade ingenting att göra med inlägget du besvarade.
2008-09-21, 11:05
Bannlyst
Citat:
Letharion, som enligt uppgift är synnerligen insatt, hävdar att T inte bojades, utan fick sitta utan bojor i bilen. Jag betraktar honom som en säker källa i detta fall.
Han var dock bevakad, enligt såväl Letharion som FUP.
Här är citatet, inlägg 5532 i Arboga 3-tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av letharion
För att stoppa vissa spekulationer och tankar som har disskuterats flera sidor här på FB så kommer dessa klargöranden.

T har aldrig blivit bojad. Däremot var han under uppsikt av polis under kvällen mest för att göra ett inledande förhör.
2008-09-21, 11:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Okej. hade uppenbarligen glömt eller bommat det inlägget. Letharions uppgifter har rimligen prioritet. Något påtagligt intresse av att sprida desinformation på den punkten borde han inte ha.
2008-09-21, 11:16
Medlem
nackepas avatar
Citat:

Jepp, hade för mig att det var på detta sätt. Att T ej blev bojad. Misstänker polisen någon för ett så här allvarligt brott så bojar man väl den personen? Det räcker väl inte att sätta en polisman att bevaka denna isåfall misstänkta person? En misstänkt mördare kan ju göra ett utfall mot polismannen och försöka fly o.s.v. Självklart bojar polisen om de har att göra med en misstänkt mördare.
2008-09-21, 11:21
Medlem
TigerKids avatar
Submarine:
Jag menar inte att jag misstror dig. Du har hittills inte gett mig skäl att tvivla på din trovärdighet. Men jag har väldigt svårt att förstå vad åklagaren/polisen skulle ha att förlora på att DNA som binder den misstänkta till brottsplatsen läggs fram. På vilket sätt skulle DNA visa på polisens ineffektivitet, hm... *funderar* Det enda som jag så här kommer på skulle vara om dna:t hittats av någon annan efter polisens undersökning...? Typ att polisen undersökt brottsplatsen slarvigt och missat något självklart, något hår/blod etc underlag för DNA som hittats av ”någon annan” och sedan skickat på analys. Men, det låter konstigt.. har det varit privatspanare på g? Förlåt, jag spekulerar runt nu för det är så svårt att se bindande DNA som negativt för polisens/åklagarens rykte. Det har väl redan begåtts en del misstag. Skulle ett misstag mer eller mindre försämra ryktet för rättvisan om man samtidigt kunde fälla en misstänkt mha DNA från brottsplatsen och behöva bygga åtalet på endast indicier? Skulle inte det bestående minnet ändå bli att brottet är löst?

Om man ska vara konspiratorisk skulle en tänkbar anledning till att undanhålla bevis vara att dessa samtidigt skulle avslöja andra grejer som polisen inte vill ha i offentligheten. Det skulle då kunna röra sig om att skydda polisens informatörer eller korrupta förhållanden/omständigheter.

Bluemarine, kommer du kunna avslöja ”hemligheten” efter att dom fallit? Jag, och säkert många andra, är hemskt nyfiken!
2008-09-21, 11:26
Bannlyst
Citat:
Jepp, hade för mig att det var på detta sätt. Att T ej blev bojad. Misstänker polisen någon för ett så här allvarligt brott så bojar man väl den personen? Det räcker väl inte att sätta en polisman att bevaka denna isåfall misstänkta person? En misstänkt mördare kan ju göra ett utfall mot polismannen och försöka fly o.s.v. Självklart bojar polisen om de har att göra med en misstänkt mördare.

Att de tvingar honom att sätta sig i bilen tyder naturligtvis på att han är misstänkt. Det troliga är att man inte hade resurs att ha en konstapel som satt med honom.
Det är nämligen förbjudet sedan ett stort antal år att ha någon bojad i bil utan uppsikt, sedan någon fånge i utlandet för en massa år sedan brändes inne i en bil sedan den börjat brinna när han var bojad.

Om man har honom sittande i bilen kan en konstapel samtidigt hålla honom under uppsikt och vakta en avspärrning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in