• 4
  • 5
2009-04-23, 16:49
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qeuvken
Mojito ... är det denna mynta som man kryddar drinken med samma namn? ^^
Den ska jag börja odla!! FTW

Ja det är det.
Citera
2009-04-23, 16:54
Medlem
Qeuvkens avatar
Maffigt, när kan ngn svara på hur länge man skall vänta med att omplantera de små ny vakna växterna?
Citera
2009-07-13, 17:10
Medlem
Qeuvkens avatar
inget svar, någon som vet hur man ska te sig till när pepparmyntan börjar få riktigt smakfulla och stora blad? vad finns det för möjligheter för den härnäst.. .tänker på om man ska torka dem osv osv
Citera
2011-05-15, 16:05
Medlem
TomBakers avatar
Har börjat odla själv. Använder mig av ett litet miniväxthus ( http://www.fromedposten.se/media/cat...vhus-litet.jpg ), hur många frön ska man sätta i varje kruka?

Kan man inte så i stora krukor direkt om man har gott om utrymme?
Senast redigerad av TomBaker 2011-05-15 kl. 16:10.
Citera
2023-07-05, 13:44
Medlem
Tips på var man köper?
Fröer online eller en levande växt man planterar?

vilka tre örter/kryddväxter borde medelsvensson odla inomhus?
Senast redigerad av falurouge 2023-07-05 kl. 14:17.
Citera
2023-07-05, 21:37
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Tips på var man köper?

Nu är det kanske lite sent på säsongen för att sätta fröer och odla. Men om du vill köpa fröer online så kan du göra det exempelvis här.
Annars finns det (men kanske inte så här sent på säsongen) fröer på till exempel Blomsterlandet, Plantagen och dylika affärer. På dessa ställen kan du ju också köpa en färdig växt som du kan ta hand om.

Mina förslag skulle vara basilika, persilja och chili.
Citera
2023-07-06, 00:40
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Tips på var man köper?

Som sagt lite sent men köp örter från butiken och ta sticklingar så har du inom 3-4v en bra odling.

Basilika är nog den enklaste.
Citera
2023-07-06, 07:41
Medlem
Isnatts avatar
Jag har gräslök på en plätt i gräsmattan. Den är perenn så återkommer år efter år.
När den precis ska gå i blom så klipper jag av den, skivar den och torkar den i ugnen på låg temperatur.
Sen lägger jag den i en liten burk med papper i botten, utifall fukt finns kvar.
Smakar gott, blir lite mer löksmak när den torkat.
God i kalla såser eller att strö på skivad tomat så den återfuktas av tomatens vätska.
Ska plantera mer frön så jag får mer gräslök.
Citera
2023-07-06, 07:51
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tips på var man köper?

Vi har basilika, timjan, mynta, dragon, oregano och chili men vi har odlingslådor.
Givetvis finns där också gräslök, gul, röd och vitlök, persilja och dill plus grönsaker och rotsaker.

Välj de tre som du använder mest i din matlagning. Du kan utan större problem springa till ica och köpa färdiga krukor i grönsakskylen och trycka ner i en kruka. Sen är det bara att börja skörda.
Mynta och dragon har en förmåga att sprida ut sig om de får utrymme så rådet är att sätta dessa i kruka.

Vi har även en torkugn så vi torkar våra kryddor men det går också att göra i en vanlig ugn på lägsta temperaturen under ca 6 timmar.

De vanligaste som man bör ha hemma är väl persilja, timjan och basilika då det är dessa vi använder mest. Chili är alltid kul om man gillar stark mat.

Lycka till
Citera
2023-07-06, 17:58
Moderator
manamanahs avatar
Matlagning och metoder --> Trädgård, växter och odling
/Moderator
Citera
2023-07-10, 12:05
Medlem
Ska du odla oregano så välj gärna grekisk oregano då den ska vara lite starkare i aromen.

Själv odlar jag basilika (Genovese, perfekt att göra pesto av), dill (Thalia), gräslök (okänd sort, lila blommor), mynta (jordgubb, Magic Mountain och marockansk), grekisk oregano och slätbladig persilja (Gigante d'Italia aka Hilmar). Odlar också några olika sorters vitlök. Planteras till hösten så snart är det dags att köpa certifierade vitlökshuvuden för de som planerar att äta egenodlad vitlök nästa år.

Ska försöka sikta in på att köra en pallkrage för varje kryddsort - detta gäller särskilt såna man äter mycket av och det är basilika, dill och persilja som behöver varsin egen låda i mitt hushåll.

Koriander ska vara väldigt nyttigt men personligen tycker jag det är alldeles för parfymigt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in