• 1
  • 2
2008-07-30, 09:40
Bannlyst
Var hos läkaren häromdagen och ville få något(benzo, men det sa jag inte) utskrivet för min ångest.
Läkaren ställde några standardfrågor, typ om jobbsituation, familj, osv... Been there, done that.
Sen erbjöd han sig att skriva ut SSRI åt mig, trots att jag inte har depression. Det hjälper mot ångest också sa han. Visst, men varför inte skriva ut benzo som är till nästan enbart för att lindra ångest?
Känner mig som nån försökskanin när de vill pracka på mig SSRI hela jävla tiden.

Vad krävs för att få benzo utskrivet undrar jag då?
Senast redigerad av hypad 2008-07-30 kl. 09:49.
Citera
2008-07-30, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alpinski
För att benzo är väldigt beroendeframkallande och någonting du ska passa dig för.

Grovt stark ångest, självmordsförsök/tankar osv osv osv

det är sjukt

Att det är beroendeframkallande kan jag väll köpa. Men varför existerar det om det inte skriv ut till folk med ångest? Vad mer krävs liksom?
Citera
2008-07-30, 10:15
Medlem
alpinskis avatar
Typ flera års dokumenterad ohälsa, som sagt exempelvis självmordsförsök eller liknande, flera års kontakt med psykiatrin, kontakt med psykolog osv. INGEN DOKUMENTERAD DROGMISSBRUK, då tror dom du är där för att knarka bara och ger dig atarax.

Inte ens farsan som vid flera tillfällen försökt ta livet av sig, blivit inlåst på psyket vid flertal tillfällen i många år fram och tillbaka har fått något starkare benz utskrivet vad jag vet.
Citera
2008-07-30, 10:17
Medlem
Undrar också detta. Varför vill dom så gärna skriva ut antidepressiva till oss som inte är deprimerade. Nu får jag tag i benzo ändå och jag förstår det är beroendeframkallande speciellt när man vaknar tar en kopp kaffe och slänger i sig en och går på ärenden och gör detta som en vana. Men jag vet ju detta så varför ska jag nu bli ett offer för att andra inte kan bruka detta utan att bli beroende.
Som sagt så har jag ju inga problem att fixa det utan doktorns hjälp men det vore skönt att kunna ta det vid nödfall utan att oroa sig för juridiska påföljder.
Senast redigerad av deadcrossbone 2008-07-30 kl. 10:20.
Citera
2008-07-30, 10:22
Medlem
alpinskis avatar
Ja det är förjävligt men vad ska man göra, antingen blir det så att du kör på SSRIt/neuroleptikan du får och ser vad som händer (:/) eller så hamnar du på plattan och letar benz för eget bruk (om du inte har sådana kontakter). Därav äter du din medicin oregelbundet och blir förr eller senare torsk.
Ja jag orkar fan inte tänka på dessa läkare längre som inte vet vad fan dom sysslar med. Blir ju fan bara mer deprimerad när man tänker hur högt respekterade alla läkare är men inte kan ett skit mer än det dom lärt sig i skolan.

Klart slut
Citera
2008-07-30, 10:26
Bannlyst
Citat:
Typ flera års dokumenterad ohälsa, som sagt exempelvis självmordsförsök eller liknande, flera års kontakt med psykiatrin, kontakt med psykolog osv. INGEN DOKUMENTERAD DROGMISSBRUK, då tror dom du är där för att knarka bara och ger dig atarax.

Inte ens farsan som vid flera tillfällen försökt ta livet av sig, blivit inlåst på psyket vid flertal tillfällen i många år fram och tillbaka har fått något starkare benz utskrivet vad jag vet.

Så istället ger dom en antidepp som kanske inte har beroendepotential men som kan ge livsbestående biverkningar?
Finns det medicin för mig så ska jag fan ha den. Jag ska inte behöva lida av förmaningar om att jag "kanske" kan bli beroende...
Citera
2008-07-30, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ja det är förjävligt men vad ska man göra, antingen blir det så att du kör på SSRIt/neuroleptikan du får och ser vad som händer (:/) eller så hamnar du på plattan och letar benz för eget bruk (om du inte har sådana kontakter). Därav äter du din medicin oregelbundet och blir förr eller senare torsk.
Ja jag orkar fan inte tänka på dessa läkare längre som inte vet vad fan dom sysslar med. Blir ju fan bara mer deprimerad när man tänker hur högt respekterade alla läkare är men inte kan ett skit mer än det dom lärt sig i skolan.

Klart slut

Jag lär ju få tag på benzo i vilket fall, men det är ju fan principen det handlar om.
Citera
2008-07-30, 10:32
Medlem
alpinskis avatar
"Så istället ger dom en antidepp som kanske inte har beroendepotential men som kan ge livsbestående biverkningar?
Finns det medicin för mig så ska jag fan ha den. Jag ska inte behöva lida av förmaningar om att jag "kanske" kan bli beroende..."

livsbestående biverkningar vet jag inte riktigt men däremot så blir du ju helt klart förändrad under en tid iaf...ne jag förstår dig men se till att hitta rätt medicin med en balans av ett "vanligare" liv också annars kommer du bli fast på det förr eller senare troligtvis....
Citera
2008-07-30, 10:33
Medlem
alpinskis avatar
"Jag lär ju få tag på benzo i vilket fall, men det är ju fan principen det handlar om."

fucking verkligen, men om dom vill att vi ska hänga i förorterna å leta habbar så vadfan ska man göra?
Citera
2008-07-30, 18:19
Medlem
Fontainebleaus avatar
Alltså, det är ju självklart svårt att få utskrivet, det är ingen fysisk sjukdom du får det för, och det är lättare att fejka psykiska problem, lite värre att fejka cancer.
Förövrigt tog det mig 1-2 månader att få stilnoct, 1 månad att få sobril, 3 månader att få 20mg stilnoct till natten, 4 månader att få stesolid, sen fick jag atarax av en ny läkare för att han tyckte det var dumt att skriva ut stesolid till en 19-åring.
Förövrigt är ssri piss för de flesta, och någon undersökning visade att självmords antalet hos ungdomar som fick ssri/snri var högre än hos dem som de gav sockerpiller.
http://www.expressen.se/1.156771
Citera
2008-07-30, 18:43
Medlem
lakritspipans avatar
Har inte upplevt det som jättesvårt iaf men sen har jag iofs massiva sömnproblem osv. Men vid första besöket hos psykiatern så fick jag Stilnoct, Imovane och Sobril som sedan byttes ut till Stesolid. Stilnoct och Imovane fick jag ordinerat att ta varje jävla dag, en av varje också. Benson vid behov. Sen har jag fixat lite fler mediciner via andra läkare.

Så jag har inte haft några större problem iaf men det gäller nog att ha lite tur med läkarna samt att man vet vad man snackar om. Ska man lura till sig massa skit så får man inte traggla in sig i lögnerna Nu har jag iofs inte behövt ljuga själv, men eftersom jag inte äter medicinerna ens i närheten lika ofta som jag ska enligt recept så borde man väl egentligen säga att man inte behöver allt. Men det är ju svårt att tacka nej till sådana recept om läkarna vill skriva ut

Måste ju påpeka att jag egentligen tycker det är lite lågt att hålla på så.. Läkarna är ju väl medvetna om att det förekommer lögner och det sabbar ju för alla som verkligen behöver sin medicin om massa tomtar ska springa och försöka få benso att flumma på...
Citera
2008-07-30, 18:58
Medlem
Eldkvarns avatar
Rent moraliskt så tycker jag att ni som vill flumma på piller söker upp en dealer, eller en Internetkran. Sen hur dom har fått tag på sina prylar är ju en annan femma... Men, enklare och smidigare på alla sätt, och mycket schysstare mot oss som faktiskt behöver våra läkares utskrivna mediciner. Den som kontrar med:
"Amen jag har ju ingen kran ju..." vill jag bara säga:
Är du beredd att hitta på en massa lögner i kanske ett halvår och betala tusentals kronor för läkarträffar, så har du nog också den rätta kraften att hitta nån som kränger på gatan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in